وزارت علوم در تعریف مأموریتها به بازخوانی جدی نیاز دارد
محمود حکمتنیا، عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره اصلاح آییننامه ارتقای اساتید اظهار کرد: در آییننامه ارتقا یک اشکال عمده در ثبت اختراع با هدف فعالیت اقتصادی است، به این معنا که سود مالی از ایدههای تجاری باید وارد جیب مخترع شود تا مسیر اقتصاد پیش رود و به هیچ عنوان برای کمک به فرآیند ارتقای استادان به کار گرفته نشود.
وی افزود: در اختراع دارای یک دانش و یک محصول هستیم که دانش مربوط به وزارت علوم و محصول مربوط به صنعت است.
حکمتنیا تصریح کرد: اشکال دوم در گره کور ارتباط صنعت با دانشگاه است، یعنی دانشگاه فکر میکند محور تولید فناوری است در صورتی که خواست صنعت، محور اصلی است و ابتدا صنعت باید نیاز خود را به دانشگاه اعلام کند تا دانشگاه متناسب با فناوری صنعت، تولیدات علمی داشته باشد.
عضو هیئت علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی با بیان اینکه وزارت علوم به هیچ عنوان محور تولید فناوری نیست، تأکید کرد: محور فناوری باید از وزارت علوم به صنعت منتقل شود؛ چراکه صنعت محور اختراعات و اکتشافات است و تا زمانی که این مسیر را پیش نرویم ارتباط صنعت و دانشگاه شکل نمیگیرد.
حکمت نیا گفت: اشکال ما در حوزه دانش این است که محور فناوری را وارد وزارت علوم کرده ایم و این موضوع در ارتقای اساتید خود را نشان داده است؛ بنابراین وزارت علوم باید بازخوانی جدی در مأموریتها و وظایف خود داشته باشد و بخشی از آنها را به صنعت منتقل کند.
وی ادامه داد: تا زمانی که مسائل بنیادین اقتصادی، حقوقی و سیاسی خودمان را با دقت و با هدف رفع مسائل مشخص مورد نظر قرار ندهیم در اینصورت سهم و نقش وزارتخانهها در حل مسائل تبدیل به وظایفشان میشود؛ بنابراین باید این موضوع را بازخوانی کنیم.
انتهای پیام/