دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

سردار جلالی: ایجاد وزارتخانه هوش مصنوعی لازم است

سردار جلالی: ایجاد وزارتخانه هوش مصنوعی لازم است
رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ایجاد وزارتخانه هوش مصنوعی در کشور را لازم دانست.
کد خبر : 879209

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، غلامرضا جلالی، رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور در چهارمین کنفرانس ملی پدافند سایبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه، ایجاد وزارتخانه هوش مصنوعی در کشور را لازم دانست و اظهار کرد: با افزایش کاربرد فضای سایبری، ایجاد ساختار دولتی در کشور لازم و طراحی و تولید ابزار‌های کاربردی فضای سایبری نیاز اساسی برای کشور است.

  ۳۵ درصد حملات سایبری علیه کشور از طریق هوش مصنوعی

وی افزود: ۳۵ درصد حملات سایبری دشمن علیه کشور در سال گذشته از طریق هوش مصنوعی بوده و رویکرد تکنولوژی در دنیا، اینترنت محور و تکیه بر ظرفیت‌های مجازی است؛ بنابراین به‌روزرسانی فناوری‌های سایبری و افزایش دانش پدافندی کشور همسان با کشور‌های پیشرفته ضرورت دارد.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور عنوان کرد: تولید علم در زمینه امنیت سایبری، فضای مجازی و هوش مصنوعی نیازمند ایجاد رشته‌های مرتبط در دانشگاه‌های کشور است و سازمان پدافند غیرعامل کشور از پیشنهاد‌های دانشگاه‌ها در این زمینه استقبال خواهد کرد. تا پایان امسال بیشتر تجهیزات و سامانه‌های دفاع سایبری کشور به هوش مصنوعی مجهز خواهند شد. 

دستاورد‌های مهم کنفرانس ملی پدافند سایبری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد مراغه نیز گفت: از ۳۴۰ مقاله رسیده به دبیرخانه این کنفرانس تعداد ۲۷۰ مقاله با ارزیابی هیئت‌های داوران مورد پذیرش قرار گرفت. مقالات رسیده در زمینه‌های مختلف اعم از حقوق بین‌الملل سایبری، حقوق کیفری سایبری، حقوق فضای مجازی، فنی و مهندسی و سایر موضوعات مرتبط به کنفرانس ارائه شده‌اند.

بابک پورقهرمانی به روند رو به رشد تعداد مقالات ارسالی به این کنفرانس از دور اول تا چهارم اشاره و بیان کرد: تأسیس و راه‌اندازی مجله علمی مطالعات حقوقی فضای مجازی در سال ۱۴۰۱ و راه‌اندازی مرکز تحقیقات حقوق با هسته علمی پدافند غیرعامل از دستاورد‌های مهم این کنفرانس ملی است.

 ۸۵ درصد از کسب‌وکار‌ها به هوش مصنوعی وابسته می‌شوند

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی هم با بیان اینکه تا سال ۲۰۲۵ میلادی حدود ۸۵ درصد از کسب‌وکار‌ها به هوش مصنوعی وابسته می‌شود، عنوان کرد: امروز نیز کسب‌وکار‌ها از مسیر سنتی به سمت کسب‌وکار‌های پلتفرمی تغییر موقعیت داده و در چنین فضایی، پدافند سایبری از اهمیت ویژه و روبه رشد برخوردار است.

آرش رنجبران توضیح داد: با توجه به رویکرد جوامع بشری عصر حاضر به سمت جایگزینی هوش مصنوعی به‌جای نیروی انسانی و سپردن کارها، برنامه‌ریزی‌ها، کنترل و نظارت به این دستاورد علمی، پرداختن به این موضوع و آمادگی کامل برای مواجهه با این پدیده و فراهم کردن سازوکار‌های متناسب برای کاهش آسیب‌های احتمالی پدیده نوظهور هوش مصنوعی از تکالیف مهم مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌هاست و برگزاری چنین کنفرانس‌هایی با موضوعات مرتبط و اتخاذ تدابیر پدافندی در این باره قدم مثبت و قابل قدردانی است.

به گزارش آنا، نخستین کنفرانس ملی پدافند سایبری دانشگاه آزاد اسلامی مراغه در سال ۱۳۹۵ دومین کنفرانس در سال ۱۳۹۷ و سومین کنفرانس به دلیل شیوع کرونا با تأخیر و در سال ۱۴۰۱ برگزار شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته