دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌وگوی آنا بخوانید؛

دلایل بی‌انگیزگی صاحبان ایده برای فعالیت در صنعت

دلایل بی‌انگیزگی صاحبان ایده برای فعالیت در صنعت
یک تولیدکننده صنعتی گفت: متخصصان زیادی آمادگی اجرای برنامه‌های هدفمند برای ارتقای تکنولوژی در زمینه‌های مختلف صنایع را دارند؛ اما فضای کسب‌وکارها به گونه‌ای شده که صاحبان ایده انگیزه‌ای برای فعالیت در صنعت ندارند.
کد خبر : 877671

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری علم و فناوری آنا، بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران در حالی به کار خود پایان داد که در طول برگزاری، میزبان صدها مخاطب و فعال تخصصی حوزه صنعت و معدن بود. 

بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت تهران از ۱۳ تا ۱۶ آبان ۱۴۰۲ در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد و مهم‌ترین هدف برگزاری این نمایشگاه، نمایش توانمندی‌های صنایع مختلف و فراهم کردن شرایط صادرات برای حوزه‌های مختلف بود.

عقد قراردادهای همکاری‌های بلندمدت و کوتاه مدت، آشنایی با بازار کشورهای حاضر در این نمایشگاه، انتقال تجربه و دانش میان مشارکت کنندگان، نمایش توانمندی‌ها و خدمات شرکت‌ها در نمایشگاه را می‌توان ثمره برگزاری این رویداد نمایشگاهی قلمداد کرد.

البته در حاشیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نیز موضوعات مهمی از سوی شرکت کنندگان و فعالان صنعتی در این نمایشگاه مطرح شده که هر یک از آن دارای نکات قابل تأملی است.

انتقادها به  برخی مقررات و قوانین ضد تولید 

مشکلات صنعت هر روز به دلیل تحریم‌ها، ضعف برخی مدیران، ناتوازنی در بخش تأمین و توزیع انرژی مورد نیاز تولید، نوسان نرخ دلار و تورم و گرانی و ده‌ها موارد دیگر بیشتر می‌شود تا جایی که برخی از فعالان صنعتی دیگر توانی برای ادامه فعالیت نداشته‌اند و انتقادهای زیادی به رویه پیش روی برخی مقررات و قوانین ضد تولید دارند.

در این بین رضا اسماعیل‌زاده، تولید کننده ماشین‌های تراش صنعتی وغرفه دار در این نمایشگاه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی آنا گفت: با توجه به قطعی‌های مکرر برق در طی سال و برای جلوگیری از تعطیلی کارگاه، به خرید یک دستگاه ژنراتور دیزلی به مبلغ ۵۰۰ میلیون تومان اقدام کرده‌ایم.

به گفته این صنعتگر در زمان خرید این دستگاه ژنراتور مسئولان قول داده بودند که سهمیه گازوئیل به ما تعلق خواهد گرفت؛ اما این وعده هرگز محقق نشد.

وی گفت: مشکلات این‌قدر تکرار شده‌اند که دیگر برای بازگو کردن آن‌ها توانی ندارم. با تکیه به توان مجموعه می‌توانیم به تولید ادامه دهیم و توقع خاصی نداریم جز این که از تکرار مشکلاتی مثل قطعی آب، برق ، گاز و ناهماهنگی‌ها جلوگیری شود.

مشکلات پابرجاست و تکرار می‌شود

این تولیدکننده گفت: مشکلات همچنان پابرجاست و به طور دائم تکرار می‌شود و خوشبختانه همه متولیان از آن اطلاع دارند. درخواست ما این است که به چرایی وجود این مشکلات رسیدگی شود! بسیاری از قوانین فعلی در راستای حمایت از بخش تولید نیست؛ بلکه دقیقاً ضد تولیدکننده است. تولیدکننده را همواره در پیچ وخم تهیه اعتبار،جریمه‌های مالیاتی، تأمین نقدینگی، تأمین سوخت و انرژی مورد نیاز،تأمین مواد اولیه و رویارویی با نوسان نرخ ارز می‌کند.

 

قطعی مکرر برق که هیچ، گازوئیل ژنراتور را هم نمی‌دهند

این صنعتگر با طرح این سوال که آیا قرار است با این مشکلات به تولید محصولات پایدار، دانش محور وصادرات محور دست یابیم، گفت: خیر؛ قطعاً مسئولان راه را اشتباه می روند و این تنها آسیب رسانی به صنعت نیست؛ بلکه ویرانی جایگاه صنعتگر و از بین بردن تمام نقشه‌های راه رسیدن به اهداف توسعه اقتصادی کشور است. 

صاحبان ایده ترغیبی برای حضوردر صنعت را ندارند

اسماعیل زاده با بیان این مطلب که برای جلوگیری از توقف چرخیدن چرخ صنعت باید فضا برای صنعتگر فراهم باشد، گفت: نیاز امروز و دغدغه بیشتر صنعتگران نبود تجهیزات و دانش روز است. متخصصین زیادی در کشور آمادگی اجرای برنامه‌های هدفمند جهت ارتقاء تکنولوژی در زمینه‌های مختلف صنایع را دارند؛ اما فضای کسب‌وکارها به گونه‌ای شده که صاحبان ایده هیچ انگیزه‌ای برای حضور و فعالیت در بخش‌های مختلف صنعتی ندارند.

این تولیدکننده صنعتی تأکید کرد: صنایع کشور تشنه علم و تکنولوژی روز است و این فضا نباید از صنعتگر گرفته شود. نیرو با تخصص بالا وجود دارد اما امکانات استفاده از این فرصت‌ها در حد صفر باقی مانده است. این یعنی آسیب رسانی به معنای واقعی به علم و تکنولوژی و در نهایت صنایع کشور است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب