5 نشانه افسردگی مزمن نوجوانان و جوانان در پساکرونا/ مدیریت افکار چگونه ممکن است؟
به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، سعید عزیزی استاد دانشگاه و پژوهشگر علوم روانشناسی و متخصص حوزه جوانان و خانواده در گردهمایی «دانشگاه خانه دوم ما» دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام خمینی شهرری که در راستای تعامل با خانواده دانشجویان به همت معاونت فرهنگی و دانشجویی لست دانشگاه برگزار شد با استقبال از فضای دانشجویی به عنوان یکی از بهترین فضاهای موجود در جامعه گفت: یکی از موضوعاتی که در اکثر نوجوانان و جوانان وجود دارد و بعد از کرونا اتفاق افتاده، افسردگی مزمن یا سرماخوردگی روانی است، این افسردگی علت خاصی ندارد؛ اما چندان حالت مطلوبی هم نیست.
وی ادامه داد: پنج نشانه برای این نوع افسردگی وجود دارد که عبارتند از اختلال در خواب، احساس خستگی همیشگی، بیانگیزگی، عدم نشاط و افکار منفی و پنج راه نیز به تبع آن برای درمان این افسردگیها وجود دارد.
پژوهشگر علوم روانشناسی با اشاره به مدیریت افکار در جهت آرامش ذهن و رهایی از حالت تشویش و نگرانی گفت: عدم مقایسه با دیگران نخستین گام در راه مدیریت ذهن است. هیچ انسانی نباید هیچ وقت باطن زندگی خود را با ظاهر زندگی دیگران مقایسه کند. در قانون خلقت هیچ کس کامل نیست از اینرو افراد باید به دنبال کمال باشند نه کامل بودن.
وی با تشریح دیدگاه افراد مختلف در مقایسه خود با دیگران اضافه کرد: سعی کنید ریشه خود را حفظ کنید؛ چراکه با شناخت تفاوتهای فردی، هر انسانی باید بداند که چه کسی است و چه قابلیتهایی دارد از سویی تلاش عامل موفقیت نیست؛ بلکه باید در مسیر تلاش کرد.
عزیزی گفت: انسانهای اطرافمان را بشناسیم و به همان اندازه که از آنها شناخت داریم انتظار هم داشته باشیم. افراد درونگرا افرادی حساس، زودرنج، عصبی، مسئولیتپذیر، مردد در تصمیم، محتاط، دارای اعتماد به نفس پایین و فردگرا هستند در صورتی که افراد برونگرا افرادی دم دمی مزاج، ریسکپذیر، شاد، زودباور، دارای عدم تمرکز، ریلکس، خونسرد، کلینگر و جمعگرا هستند.
این روانشناس توضیح داد: فرد برون گرا شب امتحان ۴۰ دقیقه زمان برای درس خواندن میگذارد و ریلکس و آرام بهصورت سطحی درس میخواند؛ اما فرد درونگرا آن شب فقط درس میخواند، میلش به غذا خوردن کور میشود و حالات روحی و جسمیاش بهم میخورد. در زندگی اگر درگیر مقایسه شوید به غیر از اینکه خود و خانواده را آزار دهید، چیز دیگری عایدتان نمیشود. هنگامی که به شناخت برسید دست از مقایسه برمیدارید و هنگامی که دست از مقایسه بردارید خودتان را پیدا خواهید کرد.
وی با تاکید بر اینکه دانشجویان باید رشتههای مورد علاقشان را انتخاب کنند، افزود: تحصیل در رشته مورد نظر یکی از عواملی است که باعث ایجاد حال خوب در انسان میشود، وقتی مسیر درست باشد هم حال درونی فرد حالی خوبی است و هم باعث حال خوب دیگران میشود.
عزیزی با اشاره به اهمیت مهارتآموزی یادآور شد: در صورت کسب مهارت لازم، دانشجو توان کسب مدرک معتبر که صنعت پذیرای آن باشد را خواهد داشت.
پژوهشگر علوم روانشناسی به یاری گرفتن از نیروی مافوقی به نام خدا در کسب موفقیتهای زندگی اشاره و اضافه کرد: برخی افراد سختیها را گردن خدا میاندازند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشند که آن سختی برای رشد و ارتقاست و نباید در این مسیر احساس ناامیدی داشته باشند. خدا همه جا وجود دارد، باید از نیروی مافوق کمک بگیرید تا بتوانید با بسیاری از اتفاقهای ناخوشایند روبهرو شوید.
متخصص حوزه جوانان و خانواده در ادامه اکتیویتی؛ یعنی انجام امور جسمی و تمرکز ذهنی به همراه شکرگزاری در تمام زمینهها، حتی مواردی بسیار کوچک و مخاطب خاص بودن که همان انرژی و انگیزه هر انسان است را از عوامل اساسی و تعیین کننده در ایجاد ظرفیت و موفقیت هر فرد عنوان کرد.
سیدموسی هاشمیتنکابنی معاون فرهنگی و دانشجویی واحد یادگار امام هم گفت: دانشگاه محل فراگیری کسب علم و دانش است و همانگونه که امام راحل فرمودند: دانشگاه در رأس همه تحولات است، این فرمایش همواره سرلوحه امور دانشگاه بودهاست؛ چراکه چنانچه دانشگاهی پویا باشد، قطعاً سرمنشأ بسیاری از تحولات چشمگیر و مثبت در جامعه خواهد شد و یکی از راهکارهای نیل به این آرمان، پیوند و تعامل میان دانشگاه و خانواده گرانقدر دانشجویان است؛ چراکه حمایت و هدایت فراگیر دانشجویان و سوق دادن قشر جوان به سوی فراگیری مهارتهای مورد نیاز جامعه و ارتقای بینش اجتماعی، فرهنگی و مذهبی این عزیزان قطعاً حاصل ارتباطات سازنده، پویا و ثمربخش دانشگاه به عنوان خانه دوم و خانوادهها بهعنوان پایههای اصلی رشد و تعالی جوانان خواهد بود.
شمسالملوک مشایخی مشاور امور زنان و خانواده واحد یادگار امام با تبیین اهداف تشکیل دفتر امور زنان و خانواده در دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه گزارشی از فعالیتهای انجام شده در این حوزه در راستای تعمیق و گسترش ارتباط دو سویه میان خانواده دانشجویان با دانشگاه پرداخت و بیان کرد: هدف اصلی از برگزاری این گردهمایی نیاز سنجی، ظرفیتسنجی و دریافت ایدهها از حاضران است که امیدواریم با توجه به ظرفیتهای موجود و مشارکت مستمر تمام خانواده بتوانیم به این مهم دست یابیم.
عاصمه قاسمی مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور زنان و خانواده هم با اشاره به اینکه دانشجویان از بدو ورود به دانشگاه به خانه امن دوم خویش پا مینهند، بیان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برخاسته از متن جامعه و در خدمت مردم بوده و هست و بر این باور است که دانشگاه خانواده دوم دانشجویان است از اینرو دانشگاه تمام تلاش خود را در راه تحقق آرزوهای قشر جوان دانشجو به عنوان آیندهسازان ایران اسلامی به کار گرفته و به فضل و یاری خداوند در این مسیر ثابت قدم بوده و تمام اهتمام خویش را برای فراهمسازی فضایی امن، آرام و شاد در حوزههای مختلف علمی و فرهنگی به کار میگیرد.
وی افزود: امیدوارم حضور خانوادههای دانشجویان در دانشگاه تداوم داشته باشد تا بتوانیم در فرصتهای پیش رو با همافزایی و پیوند صمیمانه با خانوادههای ارجمند در جهت ارتقای سطح علمی، فرهنگی دانشجویان و حمایت همه جانبه از آیندهسازان جامعه اسلامی گام برداریم.
تجلیل از تنی چند از خانوادههای دانشجویان که با حضور در سلسله جلسات کمیته تعامل دانشگاه و خانواده نقش موثری در تعامل و ارتباط میان دانشگاه و خانواده دانشجویان ایفا کرده بودند از حاشیههای این مراسم بود.
تکریم از خانواده یکی از دانشجویان شهید مدافع حرم این واحد دانشگاهی نیز از دیگر برنامههای مراسم بود که با استقبال و تشویق گرم دانشجویان مواجه شد.
انتهای پیام/