دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در نشست خبری تشریح شد؛

عاشقانه‌های ممنوعه مجوز اجرا گرفتند/ اجرای قطعاتی از خوانندگان دهه پنجاه با «نوای آفتاب»

عاشقانه‌های ممنوعه مجوز اجرا گرفتند  اجرای قطعاتی از خوانندگان دهه پنجاه با «نوای آفتاب»
امین سالمی، رهبر ارکستر گروه نوای آفتاب گفت: قرار است در این کنسرت قطعات عاشقانه اما ممنوعه خوانندگان دهه پنجاه را که مجوز گرفته‌اند، به اجرا ببریم.
کد خبر : 877306

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست رسانه‌ای ارکستر نوای آفتاب به رهبری امین سالمی و خوانندگی امیر رفعتی ساعتی پیش دوشنبه ۱۵ آبان ماه در سالن دهلوی تالار رودکی برگزار خواهد شد.

امین سالمی در ابتدای صحبت‌هایش گفت: این کنسرت یکشنبه ۲۱ آبان در سالن اسپیناس پالاس اجرا می‌شود که محتوایش بازخوانی قطعات عاشقانه ۵۰ساله اخیر است. برخی خوانندگان قبل از انقلاب قطعاتی را  اجرا کرده‌اند. بعد انقلاب ممنوعیت‌هایی رخ داد اجرا نشده و به دست فراموشی سپرده شده است. انگیزه اجرایمان هم این است که این آثار را زنده کنیم و به گوش مخاطب نسل جدید برسانیم.

وی با اشاره به اینکه در دو  ماه گذشته دفتر موسیقی همکاری‌هایی برای مجوز دادن به این قطعات انجام داده است، گفت: البته تغییراتی در تنظیم و قطعات صورت گرفته است. خوشبختانه ارکستر نوای آفتاب قابلیت اجرای آثار کلاسیک، پاپ و ملی را دارد . در تلاش هستیم بخش الکترونیک هم به ارکستر اضافه کنیم و این ارکستر همین امسال تأسیس شده و این دومین اجرایمان است.

در ادامه فیروز ویسان‌لو، ماینستر گروه پاپ ارکستر با اشاره به نابسامانی‌هایی در زمینه گوش موسیقیایی مردم و سبک موسیقی روز گفت: برایم جای تعجب است چطور اجراهایی با شعرهایی سخیف، پلی بک و دروغین روی سن می‌رود و به شعور مردم توهین می‌شود.

وی همچنین تأکید کرد: خوشحالم که این کنسرت در یک فضای نامناسب موسیقایی که در کشور حاکم است، حرکت خوبی زده چرا که این قطعات مربوط به اجداد موسقی ما است و ما وظیفه داریم آنها را بازخوانی و اجرا کنیم. نباید اینطور باشد که جوان‌های ما بی اطلاع از این موسیقی‌ها باشند و ذهنشان آلوده موسیقی نامناسب شود.

سپس امین رفعتی خواننده ارکستر نیز با ادای احترام به اکبر گلپا که اخیرا درگذشته است، گفت: قطعاتی هم از این خواننده ارجمند داریم که اجرا می‌کنیم. خوشحالم که خواننده این کنسرت هستم چرا که پس از شرایط کرونا دیگر فرصتی برای خواندن نداشتیم با وجود فشارهای جامعه سعی کردم کارم را انجام دهم. تک آهنگ‌ها و انتشار آلبوم‌هایی داشتیم ، یک فیلم سینمایی هم کار کردم، دو قطعه هم در این اجرا از خودم دارم که یکی پیام عاشقانه با آهنگسازی همایون خرم ودیگری چشم سخنگو با آةنگسازی مهدی مرتضایی است.

وی با بیان اینکه فضای خواندنش مینور است، گفت: چالشی این کار برایم داشت که با حفظ ریتم و آهنگ یک جاهایی تحریر سنتی و یک جاهایی پاپ داشته باشم.

در بخش پرسش و پاسخ سالمی درباره توضیح قطعات اجرایی گفت: ما ۱۷قطعه درخواست دادیم که از این تعداد پانزده قطعه تآیید شد. قطعات سلام عاشقانه ساخته همایون خرم، قصه دل‌ها ساخته انوشیروان روحانی، بی سرانجام بابک افشار، قطعه ترکی بدون کلام، ساغر هستی ، قطعه بی کلام استاد شیبانی، قطعات گل سرخ و شکوفه می‌رقصد از ویگن که محتوای همه آنها عاشقانه است.

سالمی درباره حمایت مالی برای این کار گفت: ما چهار برنامه با حمایت مالی کردیم البته نه از سوی ارگان دولتی و غیردولتی بلکه همه هزینه‌ها با آقای طاهریان حامی مالی ما هستیم. فعلا برنامه‌مان برای چهار اجرا است تا بعد ببینیم شرایط چطور پیش می‌رود.

وی درباره انتخاب سالن اسپیناس پالاس برای اجرا گفت: ما گزینه زیادی نداشتیم و چون سایر سالن‌ها ظرفیتشان دراین شب‌ها پر بودیم ، اسپیناس پالاس را انتخاب کردیم به لحاظ قیمتی هم فرقی با دیگر سالن‌ها نداشت . قیمت بلیت‌ها هم از دویست تا هشتصد هزار تومان است.

سالمی گفت: سایت «ملوتیک» نیز بلیت فروشی کار را برعهده دارد و الان هم بلیت فروشی آغاز شده است، این را هم بگویم که ما مشکلی با هیچ سایتی نداریم . تاریخ اجراها هم بیست و یکم آبان ماه در دوسانس ۱۸/۳۰ و ۲۱/۳۰ است.

وی درباره سازبندی اجراها گفت: تلفیق گیتار، گیتار باس، درام، کنگا و ساز‌های کوبه‌ای، پیانو و ارکستر زهی و فلوت، ساز‌های ایرانی سنتور، تار، قانون و عود و بنابراین تعداد نوازنده‌ها سی و هشت نفر هستند و یکی از تلاشهای ما این بوده که از جوان‌های مستعد در کنار پیشکسوتان استفاده کنیم.

همچنین داریوش حجازی ارکستر مایستر نیز توضیح داد: سعی کردم  نوازندگان  سازهای زهی را از بین جوان های مستعد که البته مشهور هم نیستند، انتخاب کنم.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته