دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

به بهانه تقابل نکونام و گل‌محمدی؛ جذاب برای رسانه‌ها، زشت برای جامعه مربیان/ فدراسیون تماشاگرِ خوب این کشمکش

به بهانه تقابل نکونام و گل‌محمدی؛ جذاب برای رسانه‌ها، زشت برای جامعه مربیان  فدراسیون تماشاگرِ خوب این کشمکش
تقابل این روزهای سرمربیان استقلال و پرسپولیس مهم‌ترین سوژه فوتبال ایران شده و فدراسیون فوتبال هم نظاره گر خوب این کشمکش است.
کد خبر : 876589

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، برای بررسی تقابل پیش آمده بین جواد ننوکام و یحیی گل محمدی باید به چند ماه قبل برگشت. جایی که عکسی از یحیی گل محمدی سرمربی پرسپولیس بعد از جلسه هیئت مدیره پرسپولیس منتشر شد که در آن چهره سرمربی سرخپوشان ناراحت بود و او با دو دست خود که به صورت گرفته بود حالت یک آدم مستاصل را نشان می داد. البته این صحنه در یک لحظه پشت چراغ قرمز و درحالی که پشت فرمان ماشین خود نشسته واز سوی خبرنگاران محاصره شده و جلسه خوبی هم با اعضای هیئت مدیره نداشت گرفته شده است.

بعد از انتشار این عکس هواداران استقلال در فضای مجازی آن را دستمایه سوژه های خود برای طعنه زدن به رقیب سنتی قرار دادند و از اشک های مصنوعی سرمربی پرسپولیس یاد شد این درحالی بود که استقلال به دلیل شاهکار مدیریتی سال گذشته دچار بحران مالی شده بود. حتی عده ای از هواداران استقلال در تجمعات پر حرف و حدیثی که مقابل استقلال علیه علی خطیر مدیرعامل جدید خود داشتند این حرکت یحیی گل محمدی را به تمسخر گرفتند و بر این باور بودند به دلیل این نوع ناراحتی گل محمدی به باشگاه پرسپولیس کمک مالی شده است.

بعدتر این ناراحتی گل محمدی تبدیل به سوژه مصاحبه از سوی آبی پوشان شد و در برخی مصاحبه ها به کنایه از این اشک ها صحبت شد. آخرین آن صحبت های جواد نکونام در نشست خبری بود که بدون اسم آوردن از نام گل محمدی از اشک تمساح یاد کرد. 

یحیی گل محمدی بعد از قهر چند روزه اش از پرسپولیس که حتی نامه فسخ هم برای باشگاه ارسال کرد باز هم مورد سوژه استقلالی ها قرار گرفت و در روزهایی که او مدعی بود به دلیل مشکلات مالی باشگاه پرسپولیس دست به این کار زده از طعنه و کنایه استقلالی ها درامان نماند و در نهایت هفته گذشته در نشست خبری خود به ان واکنش نشان داد و گفت هر کس و ناکسی و هر آدم بی خودی در مورد ناراحتی او صحبت می کند. البته سرمربی پرسپولیس هم به طور واضح از کسی اسم نبود اما روز گذشته بعد از بازی استقلال و شمس آذر قزوین وقتی خبرنگاران از سرمربی استقلال به صراحت در مورد این موضوع پرسیده شد نکونام با ادبیاتی عجیب و دور از انتظار به یحیی گل محمدی تاخت و گفت اودر حدی نیست که جوابش را بدهد! در این طرف هم بعد ازبازی پرسپولیس و نفت آبادان خبرنگاران صحبت های نکونام را به سرمربی سرخپوشان منتقل کردند و او گفت جواب کسی که بلد نیست به بزگرتر از خودش احترا بگذارد را نمی دهد. 

به بهانه تقابل نکونام و گل‌محمدی؛ جذاب برای رسانه‌ها، زشت برای جامعه مربیان/ فدراسیون تماشاگرِ خوب این کشمکش

کار به جایی رسیده که بعضی از شاگردان گل محمدی و نکونام می‌گویند این اصلاً دعوای قشنگی نیست و در شأن دو مربی بزرگ فوتبال کشور نیست که از چنین ادبیاتی استفاده کنند. ادبیات دو طرف اصلا قشنگ نیست و البته نکونام باید حرمت بزرگتر خود را بیشتر نگه دارد. چنین دعوا‌هایی قطعاً برای رسانه‌ها جذابیت دارد، اما در شأن دو مربی مطرح تیم‌های پرطرفدار فوتبال ایران نیست. این دو مربی قبلا با کنایه صحبت کرده و اسم طرف مقابل را نیاورده بودند، اما بعد از بازی‌های این هفته همه چیز علنی شد و دو طرف حتی اسم مربی تیم رقیب را هم آوردند که به هر حال حرکت قشنگی نبود.

رقابت و کری خواندن همیشه جذاب است و اصلاً اگر این قبیل مسائل نباشد فوتبال هیچ فرقی با سایر رشته‌های ورزشی نخواهد داشت، اما به هر حال این مسئله دلیل نمی‌شود که مربیان حرمت یکدیگر را حفظ نکنند.

قصد نصیحت کردن و زدن حرف‌های کلیشه‌ای را نداریم، اما شک نکنید که جواد نکونام و یحیی گل محمدی با گذشت زمان از بیان چنین جملاتی پشیمان می‌شوند. گل محمدی البته سعی کرد با ادبیاتی مناسب‌تر جواب بدهد و تا حد زیادی آرامش خود را حفظ کرد، اما جواد نکونام این روز‌ها کمی عصبی به نظر می‌رسد که البته دلیل آن خیلی مشخص نیست. استقلال امسال در مجموع خوب کار کرده و هر روز صدرنشین رقابت‌های لیگ برتر است پس دلیل ندارد که سرمربی آبی ها بی‌دلیل وارد حاشیه شود. ضمن اینکه به هر حال نکونام از نظر سنی کوچک‌تر از گل محمدی است و باید حرمت پیشکسوت خود را حفظ کند، حتی اگر در جایی خود را محق می‌داند.

به بهانه تقابل نکونام و گل‌محمدی؛ جذاب برای رسانه‌ها، زشت برای جامعه مربیان/ فدراسیون تماشاگرِ خوب این کشمکش

البته باید خرده اصلی را به سازمان لیگ و فدراسیون فوتبال گرفت در جایی که با ایجاد قوانینی که قطعا لازمه فوتبال ماست اما در اجرا کردن آن نقص دارند باعث شده اند تا تیم ها و افراد این چنین به جان هم بیفتند.

اصل موضوع این بی حرمتی های شکل گرفته که حتی گاهی این دو خط را تبدیل به مثلث و یا مربع می کند و پای تیم هایی مثل سپاهان و تراکتور را هم وسط می کشد، به قانون سقف بودجه برمی گردد. همه می دانیم شرایط اقتصادی این روزها در کشورمان مناسب نیست و به طبع آن باشگاه های ورزشی نمی توانند متاثر از این شرایط نباشند. درست در چنین اوضاعی که حق باشگاه ها در زمینه بلیت فروشی و تبلیغات محیطی مشخص نیست و در خصوص حق پخش تلویزیونی هم هنوز اتفاق خاصی رخ نداده سقف بودجه هم مزید بر علت شده تا باشگاه ها بیش از گذشته دچار بحران مدیریتی شوند.

هر چند تاکید داریم با رویه غلطی که باشگاه ها در نقل و انتقالات در پیش گرفته بودند نیازمند قانون درست و محکم در لیگ بودیم اما سوال این است که آقایان کارگروه نظارت بر قراردادها این چه قانونی است که به همه تیم ها اجازه ثبت قراردادها را دادید و اکنون که در کوران مسابقات هستیم چرا باید با شکایت تیم ها از هم به بررسی دقیق تر قراردادها روی بیاورید؟ آیا فکر تبعات چنین کاری را کرده بودید؟ 

اکنون هم به نظر می رسد این فوتبال بزرگتری ندارد تا هر چه زودتر بساط این مصاحبه های کنایه آمیز و بی خاصیت را جمع کند و به هردو تیم گوشزد کند با مصاحبه های تند و طوفانی علیه رقیب به کسی جام نمی دهند و بهتر است هر کدام در میدان فنی خود را تقویت کنند و همه چیز را از دریچه پول و مسائل مالی نبینند چون به نظر می رسد که فدراسیون نشین ها خیالی برای برخورد با این مصاحبه ها را ندارند. 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته