دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
استاد برتر علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی:

برخی دانشجویان برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند!

برخی دانشجویان برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند!
علیرضا بنیادی با بیان اینکه با تکنولوژی کنونی نوشتن مقالات دیگر جواب نمی‌دهد، گفت: برخی دانشجویان برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی کمک می‌گیرند؛ اما برای ارائه مشکل دارند.
کد خبر : 874589

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ کیفیت اعضای هیئت علمی در دانشگاه‌ها تأثیر بسیار زیادی بر ارتقای کیفیت خروجی دانشگاه دارد و با تدوین نظام جامع علم و فناوری ضریب دخالت‌های شخصی و داوری‌های جانبدارانه به حداقل خواهد رسید و فرآیند این نظام علمی‌تر و ضابطه‌مندتر می‌شود.

سال‌های گذشته نه‌تنها آیین‌نامه ارتقای اساتید نتوانسته تأثیر مثبتی بر افزایش کیفیت آموزشی داشته باشد؛ بلکه به سمت «علم برای علم» و «پژوهش برای پژوهش» حرکت کرده، بدون اینکه مشکلات بومی شهرها کمتر شود.

از دیگر معایب آیین‌نامه ارتقای اساتید اینکه این آیین‌نامه ارتباط مستقیمی با حقوق استادان دارد، از سویی پژوهانه پژوهشی این آیین‌نامه هم در اختیار استادان است و در این راستا می‌توانند بودجه پژوهانه را صرف هر فعالیتی کنند.

همچنین در آیین‌نامه ارتقای اساتید پیش‌بینی لازم برای ارتباط «صنعت و دانشگاه» نشده و اساتید رشته‌های فنی هم تمایل چندانی به این پیوند ندارند و دانشگاه و صنعت را مستقل از هم می‌دانند.

علیرضا بنیادی استاد برتر علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت و گو با آنا با بیان اینکه دانشگاه‌ها بیشتر به سمت مقاله‌محوری در حال حرکت است، اظهار کرد: اگر این مقالات ۱۰ سال پیش منتشر می‌شد، شاید می‌شد گفت خروجی لازم را دارند؛ اما اکنون که نوشتن مقاله کاری ندارد و با تکنولوژی زمان حاضر دیگر مقاله جواب نمی‌دهد.

وی اضافه کرد: البته برخی در نوشتن مقاله «دیتا» و «تجزیه و تحلیل» خودشان هم استفاده نمی‌کنند؛ اما مقالات به نام خودشان منتشر می‌شود، بنابراین باید از مقاله‌محوری به سمت مهارت‌محوری حرکت کنیم.

استاد برتر علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: حتی برخی استادان رشته‌های فنی هم به‌جای اقدامات مهارتی و فنی تنها سراغ نوشتن مقاله رفته‌اند، در صورتی که استادان اگر کارگاه آموزشی برگزار کنند بهتر از نوشتن مقاله است.

بنیادی یادآور شد: البته نباید نگارش مقاله به‌کلی قطع شود؛ بلکه نباید دیگر به این مقالات بسط داده شود، اگر استادان دوره‌های «ورکشاپ» برگزار کنند، می‌توانند علاوه بر تربیت دانشجو، آنان را وارد بازار کار کرده و اشتغالزایی ایجاد کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد ارومیه متذکر شد: مقالاتی که دریافتی بوده و گردآوری شده از طریق هوش مصنوعی است، چه سودی برای جامعه دارد؟ حتی طرح‌های پژوهشی نوشته شده هم اغلب تاریخچه لازم نداشته و فاقد بازخورد است.

استاد برتر علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی، پیوند «صنعت» و «دانشگاه» را تقویت‌کننده آیین‌نامه ارتقای اساتید دانست و تشریح کرد: نوشتن مقاله با هوش مصنوعی بسیار راحت است و در مجلات مختلف هم چاپ می‌شود، بدون اینکه کاربردی داشته باشد؛ بنابراین با به‌هم‌پیوستگی «صنعت» و «دانشگاه» می‌توان رویکرد مقاله‌محوری را به سمت مهارت‌محوری سوق داد.

بنیادی افزود: از دانشجویان درخواست مقاله کردم و آنان برای نوشتن مقاله از هوش مصنوعی کمک گرفتند و از دانشجو خواستم به‌صورت حضوری این مقاله را ارائه کند که درمانده شده، سال‌هاست مقاله‌محوری دیگر جواب نمی‌دهد.

وی ادامه داد: در صورتی که طرح‌های پژوهشی را به سمت مهارت‌محوری سوق دهیم و برگزاری دوره‌های آموزشی تخصصی در سطح دانشگاه، استان و ملی یکی از این راهکارهاست و در نتیجه «مهارت‌محوری» و پیوند «صنعت» و «دانشگاه» خلأ آیین‌نامه ارتقای اساتید محسوب می‌شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب