دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
دانشمند دو درصد برتر جهان در گفت‌و‌گو با آنا:

فعالیت‌های پژوهشی منهای دستاوردهای آموزشی برای ارتقای استادان کافی نیست

فعالیت‌های پژوهشی منهای دستاوردهای آموزشی برای ارتقای استادان کافی نیست
علیرضا خلیلی گلمانخانه عنوان کرد: تأکید بر فعالیت‌های پژوهشی و انتشار مقالات ISI و علمی و پژوهشی در مقایسه با فعالیت‌های آموزشی نمی‌تواند برای ارتقای جایگاه علمی استادان و اعضای هیئت علمی کافی باشد.
کد خبر : 874542

خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها در توسعه جایگاه علمی کشور نقش غیرقابل انکاری دارند، به طوری که شکل‌گیری دانشگاه تمدن‌ساز اسلامی و تقویت ظرفیت‌های علمی و تربیتی استادان از مسیر تقویت جایگاه این قشر صورت می‌گیرد.

مهم‌ترین موضوعی که مقام معظم رهبری در دیدار با استادان و اعضای هیئت علمی بر آن تأکید داشتند، نارضایتی از شیوه آیین‌نامه ارتقای استادان بود و اکنون وزارت علوم، تحقیقات و فناوری و دانشگاه آزاد اسلامی باید با حذف رویکرد مقاله‌محوری به سمت مهارت‌محوری حرکت کنند.

علیرضا خلیلی گلمانخانه عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه و دانشمند دو درصد برتر جهان در گفت‌وگو با آنا با بیان اینکه آیین‌نامه ارتقای اعضای هیئت علمی دارای معایبی است، اظهار کرد: فقط تأکید بر فعالیت‌های پژوهشی و انتشار مقالات ISI و علمی و پژوهشی در مقایسه با فعالیت‌های آموزشی نمی‌تواند برای ارتقای جایگاه علمی استادان و اعضای هیئت علمی کافی باشد.

وی اضافه کرد: دیگر اثبات شده که علم و پژوهش به‌تنهایی نمی‌توانند کارآمد باشند، بلکه باید این پژوهش‌ها به سمت حل مسائل کشور جهت‌دهی شوند، در حالی که امروز اینگونه نیست و مقاله‌محوری شیوه رایجی برای ارتقای استادان نمی‌تواند خیلی کارآمد باشد.

این دانشمند دو درصد برتر جهان با تأکید بر اینکه باید جایگزینی برای آیین‌ناتمه ارتقای استادان وجود داشته باشد، افزود: امروز ارائه مقالات ISI ارائه شده از سوی استادان دانشگاه هیچ تناسبی با نیازهای کنونی کشور ندارد.

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در برخی واحدهای دانشگاهی دانشجوی دکتری نداریم، ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه بالاترین امتیاز برای بنده است، اما برخی گروه‌ها به‌صورت مافیا در حال فعالیتند و اجازه داشتن دانشجوی دکتری به من نمی‌دهند و دانشجویان دکتری را بین خود تقسیم می‌کنند.

خلیلی گلمانخانه تشریح کرد: بنده که در سایت دانشگاه کمبریج دارای مقاله هستم که دومین دانشگاه برتر جهان است، نمی‌توانم دانشجوی دکتری داشته باشم تا به تربیت این دانشجویان بپردازم، برخی مدیران گروه چندین سال فعالیت می‌کنند و امسال به‌عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شدم و اعلام می‌کنند سال آینده دیگر نمی‌توانم این عنوان را داشته باشم.

وی یادآور شد: تغییر آیین‌نامه استادان صددرصد بهترین راهکار است تا عدالت رعایت شود و فاصله گرفتن از مقاله‌محوری و دانشجوپروری راهکار خوبی است، اما برخی دانشگاه‌ها فاقد دانشجوی دکتری هستند، امیدوارم تغییر آیین‌نامه ارتقای استادان روند اجرایی به خود بگیرد.

عضو هیئت علمی گروه فیزیک دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه متذکر شد: در حال حاضر برخی استادان و اعضای هیئت علمی درباره موضوعی مقالاتی می‌نویسند که آن مسئله در کشور حل شده، بنابراین نمی‌توان مقالاتی درباره موضوعات 10 سال گذشته نگاشت که اکنون کاربرد ندارد.

خلیلی گلمانخانه تبیین کرد: مقالات باید به سمت حل مسائل کشور جهت‌دهی شوند و نگارش مقاله برای رفع مسائل 20 سال گذشته دردی را دوا نمی‌کند و باید مهارت‌محوری در دانشگاه‌ها رواج یابد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته