دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 مهر 1402 - 20:52

بیانیه ۴۵ کشور در روز پایان تحریم‌های موشکی شورای امنیت علیه ایران

بیانیه ۴۵ کشور در روز پایان تحریم‌های موشکی شورای امنیت علیه ایران
۴۵ کشور به همراه رژیم صهیونیستی با صدور بیانیه‌ای مشترک از دیگر کشورها خواستند که تدابیر محدودکننده علیه برنامه موشکی ایران را حفظ کنند.
کد خبر : 874019

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، در بیانیه کشورهای اروپایی که توسط وبسایت دولت انگلیس منتشر شده، ادعا شده است: اشاعه سلاح‌های کشتار جمعی و سیستم پرتاب آن‌ها تهدیدی جدی علیه امنیت بین‌المللی است. از این رو برنامه موشکی ایران همچنان یکی از چالش‌های اصلی برای تلاش‌ها در راستای عدم اشاعه بین‌المللی محسوب می‌شود. ایران امروز بزرگترین موجودی موشک‌های بالیستیک در خاورمیانه را دراختیار دارد و برنامه موشک‌های بالیستیک این کشور تهدیدی علیه کشورهای منطقه و ورای آن است. همچنین ارائه فناوری پهپادی و موشکی از سوی ایران به شرکا و گروه‌های نیابتی ثبات بین‌المللی را به خطر می‌اندازد و باعث تشدید تنش‌ها در منطقه می‌شود.

این کشورها در ادامه این بیانیه مدعی شده‌اند: با فرض اینکه ایران گام‌های لازم برای احیای اعتماد در ماهیت صلح‌آمیز برنامه هسته‌ای خود را برمی‌دارد، قرار بود تا در تاریخ ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ محدودیت‌های تعیین شده توسط قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل در سال ۲۰۱۵ جهت محدود کردن برنامه موشک‌های بالیستیک ایران منقضی شوند که چنین اتفاقی رخ نداده است؛ بنا به همین خاطر ضروری است که تمامی کشورها با تداوم همکاری‌های ضداشاعه‌شان، گام‌هایی در راستای مقابله با فعالیت‌های مرتبط با موشک‌های بالیستیک بی‌ثبات کننده ایران بردارند.

این بیانیه به امضای کشورهای آنتیگوآ و باربودا، استرالیا، اتریش، بحرین، بلژیک، بلیز، بلغارستان، کانادا، کلمبیا، کرواسی، قبرس، چک، دانمارک، استونی، فنلاند، فرانسه، آلمان، یونان، مجارستان، ایسلند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، لتونی، لیتویا، لوکزامبورگ، مونته‌نگرو، مراکش، هلند، نیوزیلند، نروژ، پالائو، پاناما، لهستان، پرتغال، کره جنوبی، رومانی، اسلواکی، اسلوونی، سن مارینو، اسپانیا، سوئد، اوکراین، انگلیس و آمریکا رسیده است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته