دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
24 مهر 1402 - 11:14
بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه؛

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای نقش مؤثری دارد

قالیباف: نوسازی ناوگان حمل‌ونقل در صرفه‌جویی انرژی و امنیت جاده‌ای نقش مؤثری دارد
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت:اصلاح شبکه حمل‌ونقل و نوسازی این ناوگان یک موضوع ملی و برجسته است که در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و امنیت جاده‌ها نقش ویژه‌ای دارد.
کد خبر : 873387

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه، ۲۴ مهر) مجلس شورای اسلامی و در جریان بررسی بندالحاقی ماده ۵۹  لایحه برنامه هفتم توسعه که به اعطای مجوز واردات اتوبوس و کشنده‌های کارکرده با عمر کمتر از ۱۰ سال به کشور بازمی‌گشت، گفت: قانون خودرو اخیراً تصویب و ابلاغ‌شده است، اما این موضوع با آن قانون دو فرق دارد و باید دوستان به آن توجه کنند چرا که در اینجا به ازای اسقاط هر دستگاه گفتیم که مجوز واردات صادر شود، در شرایطی که در قانون ساماندهی خودرو گفته بودیم باید خودرو را اسقاط کنند، اما الزام نکردیم و گفتیم اگر اسقاط نبود، می‌توانند به میزانی وجه را بپردازند.
به نظر من از جهت مصرف سوخت، اقتصاد و محیط زیست این تصمیم خوبی نبود، ولی به‌هرحال در مجلس تصمیم‌گیری شد و اکنون قانون است و باید به آن توجه کنیم.

وی افزود: اما در اینجا گفتیم درحال حاضر ماشین‌هایی داریم که برای دهه ۶۰ و ۷۰ میلادی بوده و عمری حدود ۶۰ – ۷۰ سال دارد و هنوز در  شهر تهران مصالح ساختمانی جابه‌جا و در جاده‌ها حرکت می‌کنند که خلاف قانون است. 

رئیس مجلس با اشاره به اینکه این مشکلات هم در رابطه با اتوبوس‌ها و هم کامیون‌ها وجود دارد، اضافه کرد:  بر اساس بررسی‌هایی که انجام دادیم در حوزه کشنده‌ها و ماشین‌های سنگین، نقطه مناسب برای زمان و قیمت باید شناسایی شود، زیرا وقتی بخواهیم واردات داشته باشیم باید بحث ارز را هم در نظر بگیریم،  که چه حجمی ارز از کشور خارج می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: وقتی برای واردات کشنده سن زیر ۱۰ سال (بین ۵ تا ۱۰ سال) را می‌گذاریم قیمت‌ها به شدت پایین می‌آید، یعنی این راهکار ارزبری کمتری دارد و داخل هم اگر به آن‌ها معافیت می‌دهیم، چون ماشین را اسقاط می‌کنند، از طرفی این مسئله در صرفه‌جویی سوخت بسیار اهمیت دارد، به ویژه آنکه در حوزه ترانزیت نیز کشنده‌ها می‌توانند حمل به خارج از کشور را انجام دهند.

رئیس قوه مقننه یادآور شد: هم اکنون بیش از ۷۰ – ۸۰ درصد خودروهایمان به دلیل نداشتن استانداردهای لازم، امکان اینکه از کشور خارج شوند و بار ببرند را ندارند.

وی تأکید کرد: موضوع اسقاط کشنده‌های فرسوده نیز باید در آیین‌نامه اجرایی آن دیده شود البته که گفته شد که در موضوع اسقاط هم باید موتور، رادیات و استارت ماشین را تحویل و بقیه بدنه آهنی را در اختیار راننده ماشین قرار دهند .  این‌ها جزئیاتی است که طبیعتاً دولت در آیین‌نامه اجرایی پیش‌بینی خواهد کرد. 

قالیباف افزود: اینجا دو راه وجود دارد؛ می‌توانیم این ۱۰ سال را برای کشنده‌ها بگذاریم و اینجا رأی‌گیری کنیم و بقیه آن را به همان قانون قبلی ارجاع دهیم  که نظر دولت  است.پیشنهاد دیگر این بوده است که گر دولت موافق است همین  آیین‌نامه اجرایی را تصویب کنیم چرا که اگر کشنده وارد کنیم اسقاط کردن آن‌ها مهم است، اما اسقاط نکنیم و از این تعرفه استفاده کند به گازوئیل و محیط زیست ظلم کردیم. 

وی ادامه داد: اگر کشنده وارد کنیم، این موضوع برای صرفه‌جویی  انرژی، ایمنی جاده‌ها و ترانزیت اهمیت دارد، زیرا دیروز هم می‌خواستیم در جدول مذکور، میزان حمل جاده‌ای را از  ۱۰ میلیون تن به ۵۰ میلیون تن افزایش دهیم که برای تحقق این موضوع باید شبکه حمل‌ونقل را اصلاح کنیم وگرنه امکان جابه‌جایی بار و ترانزیت وجود ندارد.

رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: این موضوعی ملی و یکی از موضوعات برجسته‌ای است که ترانزیت، حمل‌ونقل، درآمد، صرفه‌جویی در انرژی و ایمنی جاده‌ها و .... را دربرمی گیرد. الان ۷۰ درصد راننده‌های کشنده، خود مالک هستند که باید اولویت را برای آن‌ها بگذاریم و این معافیت گمرکی را به آن‌ها بدهیم که ماشین کهنه‌اش را نو کند که هم درآمد خانوار بالا می‌رود و هم از آن‌طرف می‌تواند به اقتصاد کشور کمک کند بنابراین این یک موضوع ملی است که خودرو‌های فرسوده باید از چرخه خارج شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب