دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
23 مهر 1402 - 17:50

الزام قانونی در استفاده از فناوری‌های نوین در انبوه‌سازی شهر‌های جدید

الزام قانونی در استفاده از فناوری‌های نوین در انبوه‌سازی شهر‌های جدید
جلسه علنی مجلس شورای اسلامی امروز به ریاست محمدباقر قالیباف رئیس قوه مقننه و با حضور اکثریت نمایندگان و با دستور کار ادامه بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه کل کشور برگزار شد.
کد خبر : 873307

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، وکلای ملت در ۲۱ جلسه گذشته ۵۳ ماده از لایحه برنامه را بررسی و به تصویب رسانده و برخی از مفاد آن را برای بررسی به کمسیون تلفیق بازگردانده‌اند.

لازم به ذکر است که پس از بررسی تمامی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، این لایحه برای تائید و تبدیل‌شدن به قانون به شورای نگهبان ارسال خواهد شد.

پیگیری مشکلات گندم کاران

رئیس مجلس شورای اسلامی با توجه به مشکلات گندم کاران از معاون اول رئیس‌جمهور خواست تا مشکلات آن‌ها را پیگیری کند.

محمدباقر قالیباف در پاسخ به تذکر رحمت‌الله نوروزی گفت:  ازیک‌طرف پرداخت طلب گندم کاران شروع‌شده، اما تأخیر داشته و بخشی نیز هنوز پرداخت‌نشده و آن‌ها نتوانسته‌اند کود موردنیاز خود را تهیه کنند.

وی افزود:  آن بخشی که پولشان پرداخت‌شده بود، کود را تهیه کردند، اما برخی که با تأخیر پول را دریافت می‌کنند، باید برای کشت پاییزه کود را گران‌تر خریداری کنند.

قالیباف ادامه داد: این مشکلات را آقای مخبر خودشان عنایت کرده و پیگیری می‌کنند که این اتفاق نیفتد که  به دلیل عدم پرداخت یا تأخیر در خرید کود، کشاورزان مجبور به خرید کود باقیمت گران‌تر نشوند.

پیش از صحبت قالیباف،  رحمت‌الله نوروزی نماینده مردم علی‌آباد کتول در تذکری گفت: از دولت می‌خواهیم همان‌گونه که به آقای مخبر معاون اول رئیس‌جمهور نیز اعلام کردیم، پول گندم کاران پرداخت‌نشده تا کود خریداری کنند، از طرفی قیمت کود افزایش‌یافته است.

وی  پاسخ به تذکر حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر افزود: روز گذشته نیز در خصوص مشکلات آموزش و پرورش صحبت شد و مقرر شد حتماً به‌صورت جداگانه و به‌صورت غیررسمی و جدا از برنامه جلسه‌ای با وزیر آموزش‌وپرورش برای بررسی مشکلات آموزش‌وپرورش برگزار کنیم و این جلسه در حال تنظیم و گزارش نظارتی آن نیز در حال آماده شدن است.  حتماً سازمان امور استخدامی را در این جلسه دعوت می‌کنیم و در تلاشیم روز یکشنبه این جلسه را پیگیری کنیم.

نماینده شاهین‌شهر در تذکرش خطاب به رئیس مجلس گفت: شما از قول وزیر آموزش‌وپرورش گفتید مشکل کمبود معلم در تمام مدارس حل‌شده، اما این اتفاق رخ نداده است ضمن اینکه علاوه بر کمبود معلم، افراط و تفریطی در پذیرش آموزگار صورت می‌گیرد.

ساخت مسکن‌های صنعتی و هوشمند

نمایندگان مجلس، در ادامه بررسی لایحه برنامه هفتم توسعه، بند (الف) ماده ۵۵ این را به تصویب رساندند و بر اساس آن وزارت راه و شهرسازی را موظف کردند تا پایان برنامه، حداقل پانزده درصد (%۱۵) از برنامه‌های تأمین مسکن را با استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی سازی و هوشمند سازی سازگار با اقلیم و بافت کشور با اولویت احداث شهرک‌های مسکونی، انبوه‌سازی و توسعه شهر‌های جدید عملیاتی نماید.

نمایندگان مجلس بند (ب) را به کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم برای اصلاح بیشتر ارجاع دادند. همچنین تبصره این بند را به علت قانون‌گذاری قابل‌طرح ندانست و آن را نیز حذف کردند.

اجازه مشارکت شرکت شهر‌های جدید در ساخت آزادراه‌ها و خطوط ریلی

نمایندگان مجلس شورای اسلامی صدور گواهی پایان کار ساختمان‌هایی که بنا بر حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مشمول پرداخت جریمه برای هر یک از واحد‌های آن ساختمان شدند را منوط به پرداخت این جریمه کردند. همچنین به شرکت عمران شهر‌های جدید اجازه دادند نسبت به مشارکت در تأمین منابع مورد نیاز برای ساخت آزادراه و خطوط ریلی شهری و حومه‌ای اقدام کند.

در جلسه علنی امروز،  بند (پ) و (ت) و بند الحاقی ماده ۵۳ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی صدور گواهی پایان کار ساختمان‌هایی که بنا بر حکم کمیسیون ماده ۱۰۰ قانون شهرداری‌ها مشمول پرداخت جریمه برای هر یک از واحد‌های آن ساختمان شدند را منوط به پرداخت این جریمه کردند. همچنین نمایندگان به شرکت عمران شهر‌های جدید اجازه دادند نسبت به مشارکت در تأمین منابع موردنیاز برای ساخت آزادراه و خطوط ریلی شهری و حومه‌ای اقدام کند. در ضمن در راستای حمایت از افراد فاقد مسکن در کلیه طرح‌های حمایتی مسکن مشوق‌هایی را پیش‌بینی کردند.

در ادامه نمایندگان مجلس با حذف بند (ث) ماده ۵۳ لایحه برنامه هفتم توسعه موافقت کردند.

در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، ماده ۵۴ را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع داده شد، همچنین  در جریان بررسی جزئیات لایحه برنامه هفتم توسعه، اعضای خانه ملت  ماده ۵۶ را جهت بررسی بیشتر به کمیسیون تلفیق ارجاع دادند.

تشکیل ستاد ملی ترانزیت

اعضای خانه ملت در ادامه، بند (الف) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی با تشکیل ستاد ملی ترانزیت به عنوان هماهنگ‌کننده و مسئول حوزه گذر (ترانزیت) و پشتیبانی (لجستیک) به ریاست رئیس‌جمهور موافقت کردند.

بعلاوه از سوی نمایندگان، بند (ث) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رسید که بر اساس آن  شرکت راه‌آهن را مکلف به بازسازی کشنده‌های متوقف‌شده کردند. همچنین وزارت صمت موظف به صدور مجوز واردات کشنده‌های ریلی و اعطای تخفیفات گمرکی به این بخش شد.

درخواست برگزاری جلسه غیرعلنی درباره  وضعیت غزه

نماینده مردم بافق در مجلس ضمن درخواست از رئیس مجلس برای حضور در دیگر کشور‌ها در جهت حمایت از غزه، خواستار برگزاری جلسه غیرعلنی برای ارائه اطلاعاتی پیرامون سیاست‌های دولت و نحوه کمک‌رسانی به مردم غزه شد.

وی در همین راستا افزود: انتظارمان این است که حداقل همان‌طور که وزرای انگلیس و دیگر کشور‌ها و مسئولان آمریکا راه افتاده‌اند و در حمایت از رژیم صهیونیستی به کشور‌های مختلف می‌روند، حضرتعالی نیز در این زمینه حرکتی انجام دهید.

نماینده بافق در مجلس ادامه داد: البته بنده خبر دارم شما در این زمینه با مسئولان تعدادی از کشور‌ها تماس داشته‌اید، ولی نیاز است در برخی جا‌ها حضوری بروید، چرا که غزه در شرایط بسیار سختی قرار دارد.

متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان

محسن زنگنه سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه هفتم توسعه، با اشاره به تعیین تکلیف موضوع «متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان» در کمیسیون تلفیق گفت: کمیسیون تلفیق  و دولت همچنان در حال تلاش برای رسیدن به راهکاری مناسب در زمینه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان هستند.

وی افزود: پیشنهاداتی در این بخش از سوی کمیسیون تلفیق به دولت ارائه شد و روی همین ایده با دولت کار‌ها ادامه یافت. زنگنه در تشریح ابعاد پیشنهاد کمیسیون تلفیق درزمینهٔ متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان تأکید کرد: ما  هر ساله حقوق شاغلین و بازنشستگان را در قانون بودجه افزایش می‌دهیم لذا بر اساس پیشنهاد کمیسیون تأکید داشته‌ایم که امکان قانونی بودجه سنواتی در طول سال‌های برنامه به گونه‌ای تدارک دیده شود که بتواند شکاف حقوقی بین شاغلین و بازنشستگان را کمتر کند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: همچنین تلاش می‌کنیم تغییرات در حقوق بازنشستگان در سال‌های ابتدایی برنامه هفتم رخ دهد بنابراین بر اساس توافقی صورت گرفته با دولت تلاش داریم حداقل در طول برنامه هفتم، به متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان دست پیدا کنیم.

نشست علنی مجلس شورای اسلامی عصر امروز نیز به ریاست عبدالرضا مصری نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی، رأس ساعت ۱۴ و ۱۰ دقیقه و با حضور بیش از دوسوم از نمایندگان ادامه یافت.

تعیین سازوکار افزایش ظرفیت فرودگاه امام خمینی (ره)

مجلس شورای اسلامی، بند الحاقی (۱) ماده ۵۷ لایحه برنامه هفتم توسعه را به تصویب رساندند و بر این اساس نمایندگان مجلس شورای اسلامی  دولت را مکلف کردند تا در راستای افزایش ظرفیت فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با مشارکت سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نسبت به اعطای مجوز به شرکت‌های خارجی برای پرواز در مسیر‌های خارجی همراه با تعیین نرخ رقابتی سوخت و خدمات فرودگاهی و ناوبری اقدام کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته