دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
22 مهر 1402 - 10:24

آغاز تغییر وزن مدعیان برای رقابت در اوزان المپیکیِ سال المپیک؛ یک مدعی جدید برای وزن حسن یزدانی!

آغاز تغییر وزن مدعیان برای رقابت در اوزان المپیکیِ سال المپیک؛ یک مدعی جدید برای وزن حسن یزدانی!
برنده جردن باروز هرچند سال ۲۰۲۳ ملی‌پوش نشد، اما به نظر تصمیمش را برای چرخه انتخابی سال ۲۰۲۴ خیلی زود گرفته است: رقابت در وزنی که در این سال‌ها حسن یزدانی در آن (در انتخابی داخل ایران) بی‌رقیب بوده است.
کد خبر : 873045

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری علم و فناوری آنا، یکی از اتفاقات ویژه هفته اول لیگ برتر کشتی آزاد، تغییر وزن چند کشتی‌گیر مدعی بود. در کنار اینکه برخی کشتی‌گیران به خاطر مصلحت تیمی در هفته اول در وزنی غیر از وزن تخصصی خود روی تشک رفتند مثل محمدحسین محمدیان که هرچند در هفته اول در ۱۲۵ کیلوگرم برای بانک شهر کشتی گرفت، اما قطعا کار خود را در چرخه ۲۰۲۴ در وزن ۹۷ کیلوگرم دنبال خواهد کرد، برخی هم این به نوعی استارت کارشان در وزن المپیکی سال المپیک بود.

علی سوادکوهی کار خود را در چرخه ۲۰۲۳ خیلی خوب و محکم استارت زد. او علاوه بر آنکه در لیگ برتر هم محمد نخودی و هم حریفان خارجی بنامش را شکست داد، در جام‌جهانی آمریکا هم موفق شد طلسم شکست‌ناپذیری جردن باروز مقابل حریفان ایرانی را بشکند و سرانجام این کشتی‌گیر آمریکایی و قهرمان سال‌های ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ جهان در ۷۹ کیلوگرم را از پیش رو بردارد.

او به خاطر همین کارنامه، از حضور در مسابقات قهرمان کشوری معاف شد و استارتش در چرخه با جام تختی بود که در فینال بار دیگر محمد نخودی را شکست داد، اما طبق آن چیزی که از قبل در چرخه نوشته شده بود، در صورت شکست عنوان‌دار سال گذشته در جام تختی، در آن وزن مرحله نهایی انتخابی تیم ملی تعیین‌کننده می‌شد تا یک فُرجه به مدال‌دار جهانی داده شود.

به این ترتیب اتفاق سال ۲۰۲۲ در تورنمنت تونس، در سال ۲۰۲۳ هم در تورنمنت رنکینگ‌دار مجارستان برای علی سوادکوهی تکرار شد و او بار دیگر ملی‌پوش ۷۹ کیلوگرم نشد. نخودی، اما برای سومین سال متوالی به مسابقات جهانی رفت که برخلاف انتظار، دو نقره سال‌های قبلش که طلا نشد، هیچ، نقره‌اش هم با یک پله نزول، به برنز جهانی تبدیل شد.

پیش‌بینی می‌شد نخودی این بار در غیاب جردن باروز، و با توجه به اینکه برنده او چنس مارستلر را دو بار با امتیاز عالی برده بود، این بار کار سختی برای طلایی شدن نداشته باشد که با قبول شکست مقابل احمد عثمانوف روس، درنهایت به رده‌بندی ۷۹ کیلوگرم رسید.

آغاز تغییر وزن مدعیان برای رقابت در اوزان المپیکیِ سال المپیک؛ یک مدعی جدید برای وزن حسن یزدانی!

حالا هم نخودی و هم سوادکوهی برای آنکه شانس حضور در المپیک را داشته باشند، باید انتخاب کنند: ۷۴ یا ۸۶ کیلوگرم و اگر قصد ماندن در ۷۹ کیلوگرم را داشته باشند، صرفا می‌توانند به فکر حضور در مسابقات جهانی اوزان غیرالمپیکی سال ۲۰۲۴ باشند.

سوادکوهی باتوجه به شرایط وزنی‌اش تقریبا محال است که بتواند به ۷۴ کیلوگرم برود، وزن المپیکی او ۸۶ کیلوگرم خواهد بود که در هفته اول لیگ برتر آزاد در همین وزن هم کشتی گرفت.

این یک استارت برای کشتی‌گیر مازندرانی است که امسال هم بانک شهر را در لیگ برتر همراهی می‌کند.

سوادکوهی در وزنی کار خودش را برای المپیک ادامه می‎دهد که در این سال‌ها بدون رقیب جدی و نزدیک، از آنِ حسن یزدانی بوده است. حتی کامران قاسم‌پور هم که تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو با حسن یزدانی در ۸۶ کیلوگرم در رقابت بود، نتوانست او را اذیت کند و یزدانی به راحتی ملی‌پوش شده است.

حالا باید دید اگر سوادکوهی کار خود را در چرخه ۲۰۲۴، در همین وزن ۸۶ کیلوگرم استارت بزند، چقدر می‌تواند برای وزن حسن یزدانی چالش‌برانگیز باشد.

البته قطعا علی سوادکوهی تنها تازه وارد وزن حسن یزدانی در چرخه امسال نخواهد بود. با توجه به در پیش بودن مسابقات المپیک، امسال خیلی از مدعیان دو وزن غیرالمپیکی ۷۹ و ۹۲ کیلوگرم ممکن است کار خود را از مسابقات قهرمان کشوری در وزن المپیکی ۸۶ کیلوگرم استارت بزنند.

حتی هنوز خود کامران قاسم‌پور هم به صورت قطعی اعلام نکرده وزن انتخابی‌اش برای المپیک ۸۶ کیلوست و یا ۹۷ کیلو و شاید حتی ابهام در مورد وضعیت او، تا ماه‌های آخر منتهی به المپیک هم ادامه پیدا کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته