دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات در گفت‌وگو با آنا:

نقشه راه حمایت از دانش‌بنیان‌ها چگونه ترسیم می‌شود؟

نقشه راه حمایت از دانش‌بنیان‌ها چگونه ترسیم می‌شود؟
رئیس گروه پژوهش و توسعه کسب و کار مؤسسه عالی و پژوهش بیان کرد: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نقشه راه جدیدی را می‌خواهد به‌طوری‌که در شرایط اقتصاد دولتی باید هدفمند، مشخص و دارای مدت زمان معین باشد.
کد خبر : 872833

حسام زندحسامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهارکرد: گاهی حتی قوانین خوب و سازنده‌ای نیز وضع شده‌اند؛ اما نهاد‌ها با خودرایی و تفسیر به رای از اجرای قوانین سرباز می‌زنند. به طور مثال بخش عمده‌ای از رفوگران فرش که شاید نتوان آن‌ها را نخبه علمی قلمداد کرد، اما حتما نخبه و متخصص هستند، به ناچار و به دلیل نبود حداقل امکانات و شرایط معیشتی از کشور مهاجرت کردند و به ترکیه رفته‌اند. همین رفوگران در سال گذشته توانسته‌اند ۲ میلیون دلار پروژه مرمت فرش جذب کنند و این مبلغ از اقتصاد ایران کم شد.

قوانین کار، مالیات و بیمه به نفع تولیدکنندگان و نخبگان نیست

زندحسامی عنوان کرد: قوانین ورود موقت و گمرکات ایران به روز و منعطف نیست. قوانین کار و مالیات و بیمه به نفع تولیدکننده و نخبگان نیست که نتیجه این ناکارآمدی این است که ما نتوانسته‌ایم نخبگان و افراد ماهر و متخصص در بسیاری از رشته‌ها را با دادن حق قانونی به آن‌ها در کشور ایران حفظ کنیم. شک نکنید که کسی از مهاجرت خوشحال نخواهد بود و شرایط مهاجرت بسیارر دشوار است؛ اما گاهی راهی جز مهاجرت از کشوری که دوستش دارید نیست.در کل باید در نظر داشت که حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان نقشه راه جدیدی را می‌خواهد به طوری که در شرایط اقتصاد دولتی باید هدفمند، مشخص و دارای مدت زمان معین باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات گفت: بهبود و پیشرفت لازمه شرکت‌ها و کسب و کار‌های نوظهور است. شرکت‌های دانش‌بنیان هم از نظر ساختار درونی و هم از نظر نتیجه گیری و بهره وری باید کیفیت خود را روز به روز افزایش دهند. 

به گفته زندحسامی؛ یکی از مهم‌ترین اصول و روش‌های بهبود دروضعیت فعالیت استارتاپ‌ها این است بدانند از کجا باید شروع کنند. از این رو اگر عارضه یابی به درستی از آن استفاده شود، می‌تواند تحلیل درستی از شرایط حال حاضر شرکت‌های دانش‌بنیان را نشان دهد و تحولی بزرگ را رقم بزند.

برخی قوانین خوب مصوب در کشور اجرا نمی‌شوند

دانش‌بنیان‌ها

وی افزود: مطابق با قانون مالیات بر درآمد مصوب سال ۱۴۰۰ بسیاری از فعالان حوزه فرش نیازی به پر کردن اظهارنامه به عنوان مودی مالیاتی ندارند؛ اما سازمان‌های امور مالیاتی می‌گویند که این قانون به آن‌ها ابلاغ نشده است. پرسش این است که چگونه ممکن است قانون سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۲ به آن‌ها ابلاغ نشده باشد و می‌توان چنین نتیجه گرفت که قوانین خوبی هم که در کشور تصویب شده‌اند در عمل اجرا نمی‌شوند.

زندحسامی تصریح کرد: نحوه برخورد سازمان امور مالیاتی با برخی از فعالان اقتصادی با پیش فرض خلافکار و تبهکاریست. قطعاً تجربه بسیاری از آن‌ها که ممیزی شده‌اند این صحبت من را تأیید می‌کند که در زمان ممیزی، گویی در میز محاکمه هستید و نه یک فعال اقتصادی که تلاش می‌کند چرخ اقتصاد کشور به گردش باشد.

شرایط تسهیل‌شده کسب و کار‌ها در سه تا ۵ سال ابتدایی تاسیس در کشوری مانند انگلیس

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم و تحقیقات خاطرنشان کرد: در کشوری مانند انگلیس یا بسیاری از کشور‌های دنیا در سه تا ۵ سال ابتدایی شروع فعالیت یک کسب و کار شرایط تسهیل‌شده‌ای پیش‌بینی می‌شود تا آن شرکت یا فعال اقتصادی بتواند از آب و گل خارج شود و بر توسعه کسب و کار خود متمرکز شود. پس از ۳ تا ۵ سال از آن‌ها مالیات متناسب با فعالیت دریافت می‌شود، اما در کشور ما کسب و کار‌ها در نطفه خفه می‌شوند.

دانش‌بنیان‌ها

رئیس گروه پژوهش و توسعه کسب و کار مؤسسه عالی و پژوهش افزود: برخی فعالان اقتصادی از جمله فعالیت‌هایی که می‌توانند ماهیت دورکار داشته باشند از بیمه‌کردن کارکنان خود پرهیز می‌کنند؛ زیرا به محض اخذ کد کارگاهی بیمه، بازرسان بیمه وارد شرکت شده و به هر بهانه‌ای شرکت‌ها را جریمه می‌کنند و شما نمی‌توانید توضیح دهید که بسیاری از کارکنان دورکار هستند و عملکردشان بر اساس خروجی قابل ارائه سنجیده می‌شود و نیاز‌ی به حضور فیزیکی نیست.

وی تأکید کرد: توجیه فعالیت‌های دورکار برای این بازرسان بسیار دشوار است و وقتی گفته می‌شود که به طور مثال یک کدنویس نیازی به حضور فیزیکی و رفت و آمد در این شرایط ترافیکی را ندارد برایشان قابل درک نیست.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته