دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
20 مهر 1402 - 09:33

۴۲ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

۴۲ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند
۳۹ عضو هیئت علمی و سه دانش‌آموخته دانشگاه آزاد اسلامی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.
کد خبر : 872824

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، ۱۴ عضو هیئت علمی و یک دانش‌آموخته دکتری دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان، موفق به کسب جایگاه دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ شدند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد جامع مستقل نجف‌آباد درباره اعلام اسامی پژوهشگران این واحد دانشگاهی در لیست دانشمندان دو درصد برتر جهان در گفت‌وگو با خبرنگار آنا اظهار کرد: بر اساس بررسی‌ها و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس (SCOPUS) توسط محققان دانشگاه استنفورد (Stanford) ۱۴ نفر از اعضای هیئت علمی و یک دانش‌آموخته این دانشگاه در فهرست دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفتند و برگ زرین دیگری به افتخارات این دانشگاه اضافه شد.

فرید نعیمی عنوان کرد: بر اساس بررسی‌ها و اعلام پایگاه اسکوپوس آرش کریمی‌پور، مسعود افرند، محمد اکبری، خوشنام شجاعی، حمیدرضا بخششی‌راد، سیدعلی حسن‌زاده، رسول کلباسی، زهرا بهشتی، غضنفر شاهقلیان، شروان فکری ارشاد، عاطفه امین‌دوست، محمدحسین ندیمی، مجید قشنگ، علی عبداللهی و سعید آقاخانی دانش‌آموخته رشته مهندسی مکانیک دانشگاه آزاد اسلامی نجف‌آباد در لیست دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند.

وی مطرح کرد: ارزیابی و انتخاب این محققان بر اساس شاخص کامپوزیت C و معیار‌های ۶ گانه Total citation، H-index، Coauthorship-adjusted H-index، Total citation to single authored papers، Total citation to single+first authored papers و Total citation to single+first+last authored papers بوده است.

۳ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرقدس در جمع دانشمندان برتر ۲درصد جهان

  سه نفر از اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس هم در لیست پژوهشگران پراستناد دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفتند. 

۱۸ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

عبدالله قاسمی پیربلوطی استادتمام پایه ۲۷، پسادکتری گیاهان دارویی و معطر از دانشگاه ایالتی ماسوچوست آمریکا و سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد‌های شهرقدس، صفادشت و ملارد برای چهارمین سال پیایی، امید مرادی دانشیار گروه شیمی و مدیر مسئول و سردبیر مجله نانو ساختار در شیمی (با بالاترین رتبه کیفی مجلات ایرانی در دنیا) نیز برای چهارمین سال پیایی و پیام بهزادی استادیار گروه میکروبیولوژی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس برای نخستین بار در لیست دانشمندان برتر دنیا قرار گرفتند.

براساس رتبه بندی‌ای که در اکتبر ۲۰۲۳ در پایگاه علمی الزویر به چاپ رسیده است، از کشور ایران ۲۱۴۱ دانشمند در زمره دانشمندان برتر دنیا در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۶ زیر رشته از تمامی دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند که نام سه عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرقدس در این زمره قرار گرفتند.

طبق ارزیابی‌های انجام شده در دانشگاه استنفورد برمبنای شاخص‌های شناخته شده و اطلاعات مندرج در اسکوپوس، ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به عنوان دانشمندان دو درصد پر استناد جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند.

این دانشمندان براساس میزان استناد به مقالات علمی معتبر منتشرشده تا پایان سال ۲۰۲۲ معرفی شده‌اند. این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای برونداد‌های پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

آرش بغدادی، معاون پژوهش و فناوری واحد شهرقدس اشاره کرد در فهرست منتشر شده بر اساس عملکرد استنادی یکساله در سال ۲۰۲۲، تعداد ۲ هزار ۱۴۰ پژوهشگر با وابستگی سازمانی جمهوری اسلامی ایران در میان تعداد کل ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ پژوهشگر بین‌المللی حضور دارند. کشور جمهوری اسلامی ایران رتبه نخست را به لحاظ تعداد پژوهشگران پراستناد دو درصد برتر در میان کشور‌های اسلامی به خود اختصاص داده است. انتشار حداقل ۵ مقاله شرط بررسی کارنامه اشخاص و شاخص‌های تعداد استناد، تعداد استناد بدون خود استنادی، شاخص اچ و یک شاخص ترکیبی ملاک ارزیابی اعلام شده است. 

۴ عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد شهرکرد در جمع دانشمندان برتر ۲ درصد جهان

فرشید خیری معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از قرارگرفتن نام چهار عضو هیئت علمی این واحد دانشگاهی در جمع دانشمندان برتر دو درصد جهان خبر داد، اظهار کرد: در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان ابراهیم رحیمی از گروه بهداشت مواد غذایی، مهدی جهانگیری از گروه مکانیک، حامد سقایی از گروه برق و حسن ممتاز از گروه میکروبیولوژی عضو هیئت علمی واحد شهرکرد موفق به کسب جایگاه دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ شدند.

۲۲ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

وی افزود: بر اساس ارزیابی‌های انجام‌شده در دانشگاه استنفورد برمبنای شاخص‌ها و اطلاعات مندرج در اسکوپوس، ۲۱۰ هزار و ۱۹۸ دانشمند جهان به‌عنوان دانشمندان دو درصد پر استناد جهان در سال ۲۰۲۳ معرفی شدند که بر اساس میزان استناد به مقالات علمی معتبر منتشرشده تا پایان سال ۲۰۲۲ هستند.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد اضافه کرد: این فهرست، عملکرد استنادی نویسندگان را به ازای برونداد‌های پژوهشی منتشر شده آنان در بازه زمانی ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ در ۲۲ حوزه موضوعی اصلی و ۱۷۴ حوزه فرعی تحلیل و بر این اساس نویسندگانی را که در زمره پژوهشگران پر استناد دو درصد برتر جهان قرار گرفته‌اند، معرفی کرده است.

درخشش دانشجوی فارغ التحصیل دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد در جهان

فهام خامسی پور، فارغ التحصیل، مدرس و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد هم در فهرست دانشمندان دو درصد برتر جهان قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد با اعلام این خبر گفت: فهام خامسی پور، فارغ التحصیل، مدرس و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد و مدیر داخلی نشریه میکروب شناسی مواد غذایی این دانشگاه در میان ۲ درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

۳۳ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

خیری افزود: خامسی پور با چاپ بیش از ۱۰۰ عنوان مقاله در مجلات معتبر علمی پژوهشی و ISI، دارای اچ-ایندکس ۲۶ در گوگل اسکالر است.

وی یادآور شد: این فارغ التحصیل و پژوهشگر دانشگاه آزاد اسلامی شهرکرد و مدیر داخلی نشریه میکروب شناسی مواد غذائی، همچنین موفق به چاپ مقاله‌ای با همکاری جمعی از پژوهشگران مطرح از کشور‌های مختلف جهان، در مجله‌ی eClinicalMedicine یکی از معتبرترین مجلات زیر مجموعه Lancet با ضریب تأثیر ۱۷ شد.

خیری اظهار کرد: از دیگر افتخارات وی می‌توان به سخنران و کمیته علمی در همایش‌های ملی و بین‌المللی، چاپ بیش از ۷ عنوان کتاب، عضو اصلی انجمن‌های علمی تخصصی بین المللی، مجری، ناظر و همکاری در طرح پژوهشی ملی، داور بین المللی مقالات مجلات معتبر، عضو بنیاد ملی نخبگان و سردبیری و عضویت در هیات تحریریه نشریات علمی پژوهشی داخلی و بین المللی اشاره کرد.

استاد تمام دانشگاه آزاد شاهرود برای چهارمین بار دانشمند برتر جهان شد

مجید محمدحسینی استاد تمام رشته شیمی، گرایش تجزیه برای چهارمین سال متوالی در فهرست دانشمندان دو درصد برتر جهان در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت.

۲۲ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

وی عضو هیئت علمی گروه شیمی دانشگاه آزاد اسلامی شاهرود بوده و محقق و پژوهشگر برتر این دانشگاه است. وی دارای مقالات زیادی است که آن‌ها را در نشریات معتبر بین‌المللی منتشر کرده است.

نام محمدحسینی طبق فهرست داده‌های منتشر شده پایگاه استنادی اسکوپوس با همکاری مؤسسه الزویر ویرایش ۶ منتشر شده در اکتبر ۲۰۲۳ در لیست پژوهشگران دو درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفته است.

بر این اساس، تعداد استنادات به تولیدات علمی محققان، تعداد استنادات بدون خود استنادی و شاخص “اچ” پژوهشگران برخی از ملاک‌های ارزیابی دانشمندان ۲ درصد بوده است.

۲۱۴۱ دانشمند ایرانی در زمره دانشمندان برتر دنیا در ۲۲ رشته علمی و ۱۷۶ زیر رشته بر اساس رتبه بندی که در اکتبر ۲۰۲۳ در پایگاه علمی Elsevier منتشر شده است، از تمامی دانشگاه‌های جهان قرار گرفتند.

4 عضو هیئت علمی و یک دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه در فهرست دانشمندان ۲درصد برتر جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا از ارومیه، بر اساس آمار منتشر شده در تاریخ چهارم اکتبرسال ۲۰۲۳ به استناد آخرین ارزیابی صورت گرفته توسط پایگاه استنادی اسکوپوس و موسسه الزویر که با همکاری دانشگاه استنفورد انجام شده است، چهار عضو هیات علمی «فرهاد سلیمانیان» دانشیار گروه کامپیوتر به صورت متوالی، «محمد مصدری» استادیار گروه کامپیوتر، «محمدرضا فرهپور» دانشیار گروه دامپزشکی، «علیرضا خلیلی گلمانخانه» دانشیار گروه فیزیک به صورت متوالی و «بنیامین عبداله زاده» فارغ التحصیل کارشناسی ارشد گروه کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی ارومیه در فهرست ۲ درصد برتر دانشمندان دنیا قرار گرفتند.

۲۳ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

دانشگاه استنفورد Stanford University برترین دانشگاه جهان بر اساس آمار موسسه‌های QS و TIMES در چندین سال متوالی است همچنین پایگاه اسکوپوس Scopus وابسته به ناشر الزویر Elsevier، بزرگترین پایگاه نمایه‌های استنادی جهان بوده و ابزار مناسبی برای پژوهشگران در حوزه‌های مختلف است که میزان استنادات مقاله‌ها و کتاب‌ها به همراه متن آن‌ها را در اختیار قرار می‌دهد، در همین راستا استخراج فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا که براساس داده‌های پایگاه علمی اسکوپوس که با همکاری دانشگاه استنفورد استخراج شده است با توجه شاخص‌های متعددی از جمله تعداد مقالات تالیفی، ارجاعات، استناد‌ها و سایر شاخص‌های علمی صورت می‌گیرد.

قابل ذکر است عوامل متعددی در این انتخاب دخالت دارند از جمله تعداد مقالات، تعداد ارجاعات صورت گرفته به مقالات، شاخص H یا H-index که یک مقیاس عددی است و نشان دهنده عملکرد موثریک محقق است، شاخص "سایت اسکور" sitescore که توسط این شاخص میانگین استناداتی که مقالات منتشر شده در یک موضوع بدست آورده اند را اندازه گیری می‌کنند و درصد آن نشان دهنده نسبت پایداری یک مقاله یا نشریه در حوزه موضوعی آن است و در نهایت ترکیبی از معیارهاست و بر اساس معیار دانشگاه استنفورد محاسبه می‌شود، این نکته نیز حائز اهمیت است که پایگاه اسکوپوس و موسسه الزویر تمامی تولیدات دانشگاهی را در ۲۲ رشته تقسیم بندی می‌کنند و در هر رشته دو درصد برتر دانشمندان دنیا اعلام می‌شوند.

عضو هیئت علمی واحد زنجان در میان ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت

مهدی بیگدلی از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان، موفق به کسب جایگاه ۲ درصد دانشمندان برتر جهان شد.

بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پراستناد در همه رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی، شناسایی و معرفی شد.

۲۸ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

این گزارش در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۳ در مجله PLOS Biology به چاپ رسیده که بر این اساس، دو مدل پایگاه داده ارائه شده که بر پایه مدل اول تا پایان سال ۲۰۲۲ نمایانگر شاخص عملکرد طولانی مدت پژوهشگران پیشکسوت است. ارزیابی بر پایه مدل دوم، بر اساس داده‌های یک‌ساله ۲۰۲۲ بوده که بر اساس این ارزیابی، مهدی بیگدلی از اعضای هیئت علمی واحد زنجان در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

در این پژوهش که بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته، دانشمندان در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۴ رشته بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بود که در لیست نهایی علاوه بر یک صد هزار نفر برتر، دو درصد برتر هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد.

نام استاد دانشگاه آزاد اصفهان در میان دانشمندان برتر جهان 

براساس ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، نام عضو هیئت علمی گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

عبدالله هادی عضو هیئت علمی رشته ریاضی کاربردی است و در حوزه‌های مختلف به‌خصوص گرایش «تحقیق در عملیات» صاحب نظر بوده، همچنین از الگوریتم‌های ابتکاری تا هوش مصنوعی و تحلیل بهره‌وری و کاربرد‌های مدل‌های ریاضی در مسائل مهندسی و ... تحقیق و پژوهش دارد.

در فرآیند انتخاب، دانشمندان در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته براساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی و افراد برتر حوزه‌های مختلف معرفی شده‌اند. 

شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله است که در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار می‌گیرند.

۲۹ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

در این فهرست، پارامتر‌های متعددی بر روی مقالات منتشره در پایگاه استنادی اسکوپوس از سال ۱۹۶۰ تا ۲۰۲۲ میلادی مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته که ازجمله آن می‌توان به تعداد مقالات و تعداد ارجاعات به مقالات شامل یا بدون خوداستنادی نویسنده، تعداد مقالات تک نویسنده، درصد استناد نویسندگان به مقالات خود، رتبه دانشمندان در حوزه‌های تخصصی و معرفی حوزه تخصصی نویسندگان، اشاره کرد.

در نهایت، براساس پژوهش بر روی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست یکصد هزار دانشمند پراستناد در تمام رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شد که در این میان نام عبدالله هادی وینچه، عضو هیئت علمی و استاد تمام گروه ریاضی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اصفهان (خوراسگان) نیز در این فهرست جا دارد.

امسال برای چهارمین سال متوالی بود که عبدالله هادی در لیست دو درصد دانشمند برتر جهان قرار گرفت.

علیرضا عباسی معاون سابق آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی ممسنی و استاد مدعو این واحد دانشگاهی و دانشیار مهندسی برق هم به عنوان استاد در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا قرار گرفت.

بر اساس گزارش ارائه شده در سال ۲۰۲۲ دانشمندان پراستناد ۲۲ حوزه موضوعی و ۱۷۴ رشته و نیز دانشمندان ۲ درصد برتر به حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند.

۳۱ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

براساس این گزارش، در سال ۲۰۲۳، دانشمندان پراستناد ۲۲ حوزه موضوعی و ۱۷۴ رشته و نیز دانشمندان ۲درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شدند. این اطلاعات بر اساس یک شاخص ترکیبی و استاندارد شده درخصوص تعداد مقالات، h-index، استناد به مقالات و جایگاه نویسندگان ارائه شده است.

بر اساس این گزارش با در نظر گرفتن شاخص ترکیبی و استاندارد شده مقالات دانشمندان دنیا، از دانشگاه آزاد اسلامی ممسنی یک استاد در فهرست دانشمندان ۲درصد برتر دنیا در سال ۲۰۲۳ قرار گرفت.

عضو هیئت‌ علمی دانشگاه آزاد اسلامی همدان در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان

سهیل سبحان اردکانی، استادتمام گروه علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی همدان برای چهارمین بار در فهرست دو درصد دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۲ قرار گرفت.

استاد تمام گروه علوم و مهندسی محیط زیست دانشگاه آزاد اسلامی همدان برای سال متوالی و بر اساس داده‌های انتشار یافته از طریق دانشگاه استنفورد با استناد به شاخص عملکرد پژوهشی طی سال‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۲۳ مستخرج از پایگاه اسکوپوس، ضمن قرار گرفتن در فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پر استناد در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته، به‌عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد برتر معرفی شد.

سهیل سبحان اردکانی، استادتمام گروه علوم و مهندسی محیط‌زیست دانشگاه آزاد اسلامی همدان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا درباره این انتخاب بیان کرد: شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بین‌المللی طی سال ۲۰۲۲ بود که بر این اساس تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفته است.

وی افزود: در فهرست نهایی، علاوه بر صد هزار نفر برتر، %۲ برتر در هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شده بدین‌صورت که، نفرات برگزیده بر اساس ۶ معیار که مهم‌ترین آن‌ها تعداد کل ارجاعات و شاخص هرش بود، ارزیابی و انتخاب شده‌اند.

۳۱ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

سهیل سبحان اردکانی با شاخص هرش به‌ترتیب برابر با ۳۸ در پایگاه گوگل اسکالر و ۲۹ در پایگاه اسکوپوس، تاکنون نسبت به انتشار ۳۱۵ عنوان مقاله در نشریه‌های معتبر، ارایه ۱۰۰ عنوان مقاله در همایش‌های معتبر، تالیف دو عنوان کتاب و هدایت بیش‌تر از ۲۰۰ پایان‌نامه/رساله تحصیلات تکمیلی اقدام کرده است.

عضویت در هیأت تحریریه سه نشریه علمی معتبر، داوری بیش‌تر از ۱۴۰۰ مقاله برای ۱۲۵ نشریه و همکاری با نشریه Water به‌عنوان دبیر تخصصی ویژه‌نامه چالش‌ها و تحقیقات جدید در مورد ارزیابی خطر فلزات سنگین و کمیاب در آب‌های آلوده از دیگر افتخارات علمی این عضو هیأت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان است.

 قرار گرفتن در فهرست دانشمندان %۲ برتر جهان در سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۱؛ انتخاب به‌عنوان پژوهشگر برتر رشته تخصصی محیط¬زیست پانزدهمین جشنواره تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر کشور، انتخاب به‌عنوان پژوهشگر برتر دوره‌های دوم و هشتم جشنواره فرهیختگان و ۱۱ دوره انتخاب به‌عنوان پژوهشگر برتر ستاد ملی هفته پژوهش استان همدان از دیگر افتخارات سهیل سبحان اردکانی است.

پنج عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی تبریز در میان ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفتند

پنج عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان، موفق به کسب جایگاه ۲ درصد دانشمندان برتر جهان شدند.

میرزاآقا بابازاده و محمدعلی بهنژادی از اعضای هیئت علمی گروه شیمی، علی غفاری و سعید رسولی هیکل آباد از گروه کامپیوتر و حامد علیپور بنائی از گروه برق دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز در جدیدترین رتبه‌بندی برترین دانشمندان جهان، موفق به کسب جایگاه ۲ درصد دانشمندان برتر جهان شدند.

۳۳ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پراستناد در تمام رشته‌ها و نیز دانشمندان ۲ درصد برتر حوزه‌های علمی، شناسایی و معرفی شد. 

این گزارش در تاریخ ۴ اکتبر ۲۰۲۳ در مجله PLOS Biology به چاپ رسیده است. بر این اساس، دو مدل پایگاه داده ارائه شده است. ارزیابی بر پایه مدل اول تا پایان سال ۲۰۲۲ که نمایانگر شاخص عملکرد طولانی مدت پژوهشگران پیشکسوت است. ارزیابی بر پایه مدل دوم، بر اساس داده‌های یکساله ۲۰۲۲ است که براساس این ارزیابی، دکتر مهدی بیگدلی از اعضای هیات علمی واحد زنجان در لیست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

در این پژوهش که بر اساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته است، دانشمندان در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۴ رشته بر اساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی شده‌اند. همچنین شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بود که در لیست نهایی علاوه بر یک صد هزار نفر برتر، دو درصد برتر هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد.

عضو هیئت علمی واحد بندرعباس در جمع دو درصد دانشمندان برتر جهان

شهلا پاسلار اعلام کرد که بر اساس داده‌های منتشره دانشگاه استنفورد عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس در جمع دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

شهلا پاسلار در گفتگو با خبرنگار گروه استان‌های خبرگزاری علم و فناوری آنا اظهار کرد: براساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پراستناد در تمام رشته‌ها و دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی، شناسایی و معرفی شدند.

۳۹ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

وی اضافه کرد: این گزارش ۴ اکتبر ۲۰۲۳ در مجله PLOS به چاپ رسیده و فرید معین‌پور عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس برای دومین سال متوالی در لیست دو درصد دانشمندان برتر جهان قرار گرفت.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس متذکر شد: در این پژوهش که براساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام گرفته، دانشمندان در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۴ رشته براساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی شده‌اند.

پاسلار اضافه کرد: این دانشمندان براساس شاخص‌های زیر ارزیابی و انتخاب شده‌اند که عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس نیز توانسته در زمره بهترین‌های علمی باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بوشهر در فهرست ۲ درصد دانشمندان برتر جهان 

حسین اسماعیلی، از اعضای هیئت علمی گروه مهندسی شیمی دانشکده مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر موفق به کسب جایگاه ۲ درصد برتر دانشمندان برتر جهان در سال ۲۰۲۳ شد.

براساس پژوهش صورت گرفته توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد، با بررسی و ارزیابی داده‌های پایگاه اسکوپوس، فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پر استناد در تمامی رشته‌ها و نیز دانشمندان دو درصد برتر حوزه‌های علمی شناسایی و معرفی شد.

۳۹ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

نتایج این گزارش مه در مجله PLOS به چاپ رسیده است و براساس داده‌های پایگاه استنادی اسکوپوس انجام پذیرفته، دانشمندان را در پنج حوزه موضوعی اصلی، ۲۲ حوزه موضوعی فرعی و ۱۷۶ رشته براساس شاخص‌های استنادی استاندارد طبقه‌بندی کرده است.

 شرط ورود پژوهشگران به فرآیند رتبه‌بندی، انتشار حداقل پنج مقاله بود که در مجموع تقریباً هشت میلیون دانشمند مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفتند که در لیست نهایی علاوه بر یکصد هزار نفر برتر، دو درصد برتر در هر حوزه موضوعی نیز به فهرست نهایی اضافه شد.

در این میان، حسین اسماعیلی برای دومین سال در لیست دو درصد دانشمندان برتر دنیا براساس ارزیابی سالانه قرار گرفت.

درخشش عضو هیئت علمی پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، آرش خاکی دانشیار تمام وقت گروه دامپزشکی این دانشگاه، بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا و با استناد به شاخص عملکرد پژوهشی ۲۰۲۳ مستخرج از پایگاه اسکوپوس، ضمن قرار گرفتن در فهرست ۱۰۰ هزار دانشمند پر استناد جهان در همه رشته‌ها، برای چهارمین سال متوالی به‌عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا شناسایی و معرفی شد.

حسین استادی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم پزشکی تبریز با اشاره به موفقیت‌های دانشگاه در عرصه جهانی گفت: عضو هیئت علمی این دانشگاه نقش پررنگ و قابل قبول را میان دو درصد دانشمندان برتر جهان به خود اختصاص داده که نشان‌دهنده ضریب نفوذ بالای دانشگاه در حوزه علوم سلامت دارد.

۴۱ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند
 
استادی با بیان اینکه دانشگاه به همت استادان در رشد کمی و کیفی مقالات با سیری فزاینده، رکورد‌های خوبی در حوزه آموزش و پژوهش ثبت کرده، این موفقیت‌ها را ماحصل تلاش همه اعضای خانواده دانشگاه واحد علوم پزشکی تبریز دانست.
 
وی با ابراز خرسندی از اینکه استادانی از دانشگاه در زمره دو درصد برتر دانشمندان جهان قرار گرفته‌اند گفت: این استادان برجسته و ذی‌نفوذ، مشعل فروزان علم را در دانشگاه رهبری می‌کنند.

۴۲ دانشگاه آزادی در فهرست دانشمندان ۲ درصد برتر جهان قرار گرفتند

درخشش عضو هیات علمی تمام وقت دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهیدحاج قاسم سلیمانی در میان دو درصد دانشمندان برتر جهان

محمدمهدی فروغی دانشیار تمام وقت گروه شیمی با زمینه تخصصی الکتروشیمی و نانو مواد این دانشگاه، بر اساس داده‌های منتشره توسط تیم تحقیقاتی دانشگاه استنفورد آمریکا و با استناد به شاخص عملکرد پژوهشی٢٠٢٣ مستخرج از پایگاه اسکوپوس، ضمن قرار گرفتن در فهرست دانشمندان پر استناد جهان در تمامی رشته‌ها، برای دومین سال متوالی به‌عنوان یکی از دانشمندان ۲ درصد برتر دنیا انتخاب شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته