تخفیفهای ۵۰ درصدی ارائه خدمات؛ رکود بازار یا فریب مشتریان
گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ اگرچه خانهتکانی یکی از آئینهای سنتی است که در نوروز هر سال انجام میشود، اما خانوادههایی نیز هستند که خانه تکانی در پائیز را نیز در برنامه خانهداری خود دارند. اکنون خانههای آپارتمانی و فضاهای کوچک، خانوادهها را متقاعد کرده است که کار شستشوی فرش خود را به شرکتهای قالیشویی بسپارند.
این رسم موجب شده تا پیامکهایی تحت عنوان «تخفیف ۵۰ درصدی بازگشایی مدارس» توسط شرکتهای قالیشویی برای مشترکان ارسال شود. پیامهایی که علیرغم ظاهر فریبندهاشان این سوال را در ذهن متبادر میکند که سود شستشوی فرش ماشینی یا دستباف چه میزان است که شرکتهای قالیشویی حاضر هستند تخفیفهای ۵۰ درصدی در این فصل ارایه دهند. آیا رکود بازار و کاهش مشتریان عامل ارسال این پیامها است. سوالی که پاسخش به گفته عضو هیئت رئیسه اتحادیه صنف قالیشویان تنها کذب و دروغی بودن این پیامها است که تنها با هدف فریب مشتریان ارسال میشود.
حمید محمدی کمسرخ، عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف قالیشویان تهران در گفتوگو با خبرنگار آنا، تخفیف ۵۰ درصدی شرکتهای قالیشویی را که در قالب پیامکهای تبلیغاتی برای مشترکان ارسال میشود را کذب دانست و افزود: این شرکتها برای آنکه ادعای تخفیف خود را ثابت کنند نرخهایی بسیار بالاتر را برای نرخنامه خود اعلام میکنند و بر روی این نرخهای اعلامی به اصطلاح تخفیفهای ۵۰ درصدی میدهند. به طور مثال نرخ شستشوی هر مترمربع فرش ماشینی ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان است، اما آنها نرخهای خود را ۷۰ هزار تومان اعلام و با سوءاستفاده از عدم آگاهی مشتریان از نرخنامه مصوب اتحادیه، به صورت دروغی به مشتریان تخفیف ۵۰ درصدی میدهند.
مردم به پیامکهای تبلیغاتی و تخفیفهای فریبنده شستشوی فرش توجه نکنند
وی افزود: این پیامکها راهی برای فریب مردم است. نرخهای اتحادیه در محدوده ۲۹ هزار و ۶۰۰ و ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان است و اگر قرار باشد شرکت قالیشویی تخفیف ۵۰ درصدی به مشتریان بدهد به معنای آن است که باید کار شستشو را با ۱۵ هزار تومان انجام دهد، اما این اقدام انجام نمیشود و مردم هم بهتر است به این پیامکها توجهی نداشته باشند.
محمدی کمسرخ عنوان کرد: این ارقام اعلامی توسط شرکتهایی اعلام میشود که قصد دارند مردم را فریب دهند. برخورد سهلانگارانه موجب میشود تا فریب آنها را بخورند. وقتی کارمندان یا کارگران این قالیشوییها به خانه مشتریان مراجعه میکنند نرخهای بسیار بالاتر از نرخهای مصوب و قانونی را اعلام میکنند و مشتری هم به خیال خودش تخفیف ۵۰ درصدی از قالیشویی برای شستشو دریافت کرده است.
تخفیف بر روی نرخهای مصوب تخلف نیست
وی تاکید کرد: در این میان طبیعی است که شرکتهایی بخواهند بر روی نرخهای مصوب اتحادیه یا سازمان حمایت تخفیفهایی دهند که تخلف نیست و شرکتها نیز مجاز به انجام این کار هستند، اما واقعیت این است که این تخفیفهای دروغین نه بر روی نرخهای مصوب که بر نرخهای اعلامی از طرف شرکتهای قالیشویی و در ارقامی بسیار بالاتر از نرخهای مصوب است.
نرخ شستشوی فرش تنها یک بار در سال تغییر میکند
عضو هیئت مدیره اتحادیه صنف قالیشویان تهران در پاسخ به این پرسش که نرخهای مصوب اتحادیه هر سال چند بار تغییر میکند، عنوان کرد:نرخها تنها یک بار در سال تغییر میکند. سال گذشته در آبان برای نرخهای جدید پیشنهاداتی ارایه و تصمیم درباره آن در آذر ماه نهایی شد و نرخ پیشنهادی امسال نیز در دست بررسی است.
پیشنهاد افزایش نرخهای شستشوی سال جاری در دست بررسی است
وی با بیان اینکه نرخ شستشوی فرش در آبان ماه با تغییر مواجه میشود، افزود: پیشنهاد اتحادیه قالیشویان افزایش ۶۵ درصدی نرخ بوده که اتاق اصناف با ۳۵ درصد آن موافقت کرده است و اکنون در سازمان حمایت در درست بررسی است و پس از آن به کمیته نرخگذاری در وزارت صمت ارجاع و تصمیمگیری نهایی درباره آن اتخاذ خواهد شد.
محمدی کمسرخ درباره نرخهای مصوب شستشو بیان کرد: نرخ شستشوی فرش ماشینی معمولی ۲۹ هزار و ۶۰۰ و ماشینی طرح ابریشم ۳۷ هزار و ۴۰۰ تومان، فرشهای ابریشم متری ۱۰۷ هزار تومان و فرش دستباف متری ۵۶ هزار تومان است.
وی در پاسخ به این پرسش که امکان شکایت از شرکتهای قالیشویی متخلف که پیامهای دروغین میفرستند وجود دارد، اظهار کرد:برخی از این پیامها از طرف شرکتهای عضو اتحادیه ارسال میشود و حتی ما نیز این پیامها را دریافت میکنیم. مردم باید با آگاهیهایی که از طریق اطلاعرسانیهای عمومی دریافت میکنند به این تخفیفهای غیرواقعی دل خوش نکنند و بدانند این آگهیها دروغ است.
انتهای پیام/