دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در سالگرد تأسیس دانشگاه علمی کاربردی؛

وزیر علوم: مشکل مزمن کشور ناهمسویی منافع ملی و فردی است

وزیر علوم: مشکل مزمن کشور ناهمسویی منافع ملی و فردی است
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مهم‌ترین سرمایه هر کشوری در فرهنگ و بزرگ‌ترین مشکل ما ناهمگونی منافع ملی با منافع فردی است.
کد خبر : 872483

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، آیین گرامیداشت سی و دومین سال تأسیس دانشگاه جامع علمی کاربردی صبح امروز (سه‌شنبه، ۱۸ مهر ۱۴۰۲) با حضور وزیر علوم و رئیس دانشگاه علمی کاربردی در حوزه هنری برگزار شد.

محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در این مراسم اظهار کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی تکه‌ای از جورچین کشور است و تاکنون نقش خود را به‌خوبی انجام داده و باید در آینده هم نقش بیشتری از خود به نمایش بگذارد.

وی افزود: دانشگاه علمی کاربردی باید بیش از گذشته نسبت به بروزرسانی توجه داشته باشد و با پویایی اثربخشی خود در جامعه را ارتقا دهد.

وزیر علوم تصریح کرد: دانشگاه علمی کاربردی باید شرایطی را ایجاد کند تا دانشجویان دانشگاه‌های نظری و صنعتی هم بتوانند در صورت علاقه‌مندی به‌صورت هم‌زمان در رشته‌های مهارتی دانشگاه علمی کاربردی تحصیل کنند.

زلفی گل گفت: در زمان اتحاد جماهیر شوروی امام پیش‌بینی کردند و پیش‌بینی ایشان اتفاق افتاد و دنیا باید رهبر حکمیم و فرزانه انقلاب اسلامی را بیشتر باور کند و بهترین راه‌حل پیشنهاد رهبر معظم انقلاب اسلامی برای فلسطین است، کسانی که باور داشته باشند خداوند علم و ثروت مطلق است متوجه می‌شوند که خداوند هر چه بخواهد همان می‌شود.

وی با بیان اینکه اولین توصیه رهبر در بیانیه گام دوم عنایت ویژه به علم و دانش است، تأکید کرد: ایشان در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی بر مباحث بالا بودن استعداد علم در کشور اشاره‌ کرده‌اند و گفته‌اند که در پی رستاخیز علمی هستیم و می‌توانیم تحریم را به فرصت تبدیل کنیم و باید سنگ بلای یک انقلاب علمی را داشته باشیم. 

وزیر علوم گفت: توجه رهبر انقلاب به مهار تورم و رونق تولید و توجه به شرکت‌های دانش‌بنیان ستودنی است و امروزه مهم‌ترین سرمایه یک کشور فرهنگ آن کشور است. 

زلفی گل ادامه داد: مشکل مزمن کشور ما ناهسویی منافع ملی با منافع فردی است و باید در راستای بهبود این موضوع گام برداریم.

وزیر علوم گفت: توسعه با قانون دانش پایه و نظارت مستمر محقق می شود و با توصیه نمی شود.

وی در ادامه به تشریح مشکلات پرداخت و گفت: هدف ما باید واضح باشد و هدف مبهم قابل دسترسی نیست. کشور ما از نظر منابع عالی است بیش از ۸۰ هزار عضو هیات علمی و ۳ و ۲۰۰ هزار دانشجو داریم. اما آموزش عالی باید همه بازیگران را در نظر بگیریم محققان پژوهشگران دانشجویان پسادکتری. 


زلفی گل گفت: در شخصیت علمی کشور باید به همه بخش های پژوهش یعنی پژوهش های بنیادی، کاربردی و توسعه ای توجه متناسب شود زیرا هر کدام آورده خود را دارد.

باید از تجربه دنیا جهت بومی‌سازی استفاده کنیم 

وزیر علوم گفت: باید بدانیم تافته جدابافته از دنیا نیستیم و باید دانش تاریخ را بدانیم و علم تاریخ یک سرمایه است باید تجربه را ارزان بخریم و نباید برای دانش موجود در دنیا دوباره هزینه کنیم باید این تجربه را بومی کنیم.

زلفی گل افزود: بحث دیگر در وزارت علوم دیپلماسی علمی و کار گروهی است و مشارکت هر هدفی را محقق می کند.

وی بیان کرد: بنیان پیشرفت تغییر دیدگاه است عده ای معتقدند باید روی مزیت های نسبی و برخی معتقدند باید مزیت ایجابی تولید کنیم مثلا از طریق دانش باد را به ثروت تبدیل کنیم.

وی با اشاره به مهاجرت نخبگان گفت: این فقط مهاجرت نخبگان نیست بلکه مهاجرت ژن ها است‌ و باید برای حفظ نخبگان تلاش کرد همین امر به باید بنیاد ملی نخبگان در معاونت علمی افزایش یابد تا بیشتر به نخبگان توجه کنند

زلفی گل اظهار کرد: اهمیت اصول نمایه سازی در مستندات علمی سامانه دانا را در پایگاه استنادی جهان اسلام تاسیس کردیم.

وی تاکید کرد: ساختارهای دانش نمایه‌سازی و همرسانی بسیج بارش فکری با دانشمندان تاسیس نظام ایده‌ها و نیازها نان همه صنایع باید نیازهای خود را در این سامانه ثبت کنند امتیازهای ویژه ای برای اعضای هیئت علمی داریم که از نیازهای این سامانه طرح انجام دهند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته