اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره چارتر، تاخیر و گرانفروشی بلیت هواپیما
به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی خبرگزاری آنا، علیرضا جهانگیریان در نشست خبری سفرهای نوروزی امروز وزارت راه و شهرسازی با بیان اینکه پروازهای نوروزی عمدتا از ۲۰ اسفند تا ۱۵ فروردین سال آینده انجام میشود، افزود: برای نوروز سال ۹۴ مجوز ۲ هزارو ۳۵۰ پرواز فوق العاده به شرکتهای هواپیمایی داده شده که این میزان نسبت به سال گذشته با ۶۵ درصد رشد همراه بوده است.
وی تصریح کرد: در یازده ماهه نخست امسال ۱۷ میلیون مسافر داخلی و ۱۰ میلیون مسافر هوایی به مقاصد بین المللی منتقل شدهاند که در بخش داخلی به میزان ۷ درصد و در بخش بین المللی به میزان ۲۱ درصد شاهد رشد نسبت به سال گذشته بودهایم.
برای نخستین بار پرواز آلمان-ایران و پرتغال-ایران انجام خواهد شد |
او ادامه داد: در سال جاری پروازهای جدید بین المللی نیز راهاندازی شده که بر این اساس یک ایرلاین آلمانی برای نخستین بار پرواز آلمان- ایران را انجام خواهد داد.
جهانگیریان اضافه کرد: موافقت نامهای هم با کشور پرتغال داشتهایم که برای نخستین بار پرواز مستقیم میان دو کشور در آیندهای نزدیک برقرار خواهد شد.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در سال جاری یکهزار و ۹۰۰ مجوز ایرلاینهای داخلی صادر شدهاست، اظهار کرد: مجوز ایرلاینهای خارجی در سال جاری به دو هزار و ۸۳۳ عدد رسیده که این میزان نسبت به سال گذشته ۸ درصد کاهش داشته است.
وی با بیان اینکه در نوروز سال گذشته دو هزار و ۸۰۰ مسافر هوایی جابجا شدهاست، تاکید کرد: برای پروازهای نوروز ۹۴ شامل پروازهای برنامهای و فوقالعاده رشد ۶ تا ۷ درصدی نسبت به سال گذشته پیش بینی میشود که امیدواریم بتوانیم بیش از سه میلیون مسافر در این ایام را جابجا کنیم.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری گفت: بر اساس هماهنگیهای انجام شده با فرودگاهها، گارد حفاظت، پلیس فرودگاه و آژانسهای مسافرتی کشیکهای ۲۴ ساعته برای خدمت رسانی به مردم در ایام نوروز پیش بینی شده است.
وی درباره تاخیرهای پروازی نیز افزود: در حال حاضر ۵۸ فرودگاه در کشور وجود دارد که این میزان نسبت به مساحت ایران بسیار زیاد است، اما از طرفی همه این فرودگاهها به تجهیزات کمک ناوبری مجهز نیستند.
متوسط پروازهای تاخیری ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این موارد نیز مربوط به محدودیتهای حوزه هوانوردی در رفع اشکالات فنی و دستیابی به قطعات است |
جهانگیریان اضافه کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد پروازهای هوایی تاخیری به علت شرایط نامساعد آب و هوایی و ۶۰ درصد به دلایل فنی اتفاق میافتد.
وی تاکید کرد: بر اساس اطلاعات سایت وزارت حمل ونقل آمریکا، از آمار تاخیرها و درصد پروازهای تاخیری ۱۰ سال گذشته حدود ۲۱/۳ درصد پروازهای این کشور در سال ۲۰۱۴ با تاخیر همراه بودهاند، این درحالی است که آمریکا علاوه بر دستیابی به تکنولوژی ساخت هواپیما مهد هوانوردی دنیا محسوب شده و بیشترین تعداد پروازهای جهان را به خود اختصاص داده است.
معاون وزیر راه وشهرسازی با تاکید بر اینکه یک هواپیمای ایرباس از حدود ۶ میلیون قطعه تشکیل شدهاست، بیان کرد: متوسط پروازهای تاخیری ایران حدود ۳۰ تا ۳۵ درصد است که این موارد نیز به محدودیتهای حوزه هوانوردی در رفع اشکالات فنی و دستیابی به قطعات است.
جهانگیریان عنوان کرد: اگر ما برای تعمیر یک هواپیما نیازمند قطعات باشیم، بیش از دو ماه تامین آن به طول خواهند انجامید، در حالی که این قطعه در آمریکا ظرف دو ساعت تامین میشود.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در پاسخ به این پرسش که آیا پروازهای چارتری مجاز هستند گفت: هر سال در ایام پیک سفر موضوع پروازهای چارتری مطرح بوده و این امر اجتناب ناپذیر است، چرا که به علت وجود مناطق گردشگری در کشور و تمایل مردم به مسافرت همراه با تور، میزان تقاضا برای پروازهای چارتری افزایش مییابد.
وی افزود: متاسفانه ضوابطی در زمینه پروازهای چارتری وجود نداشته و تنها در طول سالهای گذشته بخشنامههایی به شرکتهای هواپیمایی در ارتباط با ممنوعیت چارتر و یا انجام آن بر اساس رویههایی داده شده است.
جهانگیریان تصریح کرد: آیین نامه تاسیس شرکتهای هواپیمایی نیز در شورای عالی هواپیمایی کشور تصویب و حدود دو ماه گذشته از سوی وزیر راه و شهرسازی ابلاغ شده است که بر اساس آن شرکتها هواپیمایی مجاز به فروش ۱۰ تا ۱۵ درصد بلیتهای خود به صورت چارتر هستند.
عرضه بلیت هواپیما حدود یک چهارم تقاضاست و به همین دلیل بازار سیاه شکل میگیرد، اما مردم میتوانند از طریق عدم خرید بلیت با گران فروشان برخورد و مراتب را نیز به ما اطلاع دهند. |
وی ادامه داد: اگر شرکت هواپیمایی بیش از میزان مجاز چارتر بفروشد، جزو ایرلاینهای چارتری محسوب شده و باید از آیین نامههای خاص چارتر تبعیت کند. البته یک مهلت شش ماهه برای تطبیق با آیین نامه تاسیس شرکتهای هواپیمایی به ایرلاینها داده شده تا میزان پروازهای چارتری خود را مشخص کنند.
رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه ایرلاینهای ماهان و ایران ایر کمتر از ۱۰ درصد پروازهای خود را به صورت چارتر انجام میدهند، تاکید کرد: برخی ایرلاینهایی که میزان پروازهای چارتری آنها بیش از میزان مجاز است در حال برنامهریزی برای اعلام برنامه خود هستند. البته متاسفانه تا کنون هیچ ایرلاینی مجوز چارتری از سازمان هواپیمایی دریافت نکرده است.
وی درباره برنامههای سازمان هواپیمایی کشوری برای ارائه تسهیلات بهتر به مسافران نوروزی نیز گفت: در حال حاضر عرضه ما حدود یک چهارم تقاضاست و به همین دلیل بازار سیاه شکل میگیرد، اما مردم میتوانند از طریق عدم خرید بلیت با گران فروشان برخورد و مراتب را نیز به ما اطلاع دهند.
جهانگیریان در پاسخ به این پرسش که آیا سازمان هواپیمایی کشوری برنامهای برای برخورد با نابسامانیهای موجود در قیمت گذاری و فروش تورها از سوی آژانسهای مسافرتی دارد، تاکید کرد: فروش تور تحت نظارت سازمان گردشگری و میراث فرهنگی بوده و سازمان هواپیمایی کشوری تنها بر فروش بلیتهای تکی نظارت دارد، اما در زمان نامتعادل بودن عرضه و تقاضا عموما گران فروشی در بلیتها مشاهده میشود.
معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه سازمان هواپیمایی کشوری ۱۰ سایت و آژانس مسافرتی بدون مجوز و اخلال گر در امر فروش را شناسایی و به قوه قضائیه معرفی کردهاست، خاطرنشان کرد: ما در ایام پیک امکان نقل و انتقال ۷۰ هزار مسافر به کیش را داریم، این در حالی است که شاید میزان تقاضا برای سفر حدود یک میلیون مسافر باشد.
انتهای پیام/