دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
12 مهر 1402 - 14:04

قطر: برای تداوم میانجیگری میان ایران و آمریکا آماده‌ایم

قطر: برای تداوم میانجیگری میان ایران و آمریکا آماده‌ایم
وزیر مشاور در امور خارجی قطر می‌گوید این کشور برای چندین سال روند مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا را تسهیل کرده است و چنانچه از دوحه درخواست شود، همچنان آمادگی ایفای یک نقش فعال را دارد.
کد خبر : 871458

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «محمد بن عبدالعزیز الخلیفی» وزیر مشاور در امور خارجی قطر، در گفتگو با هفته‌نامه «نیوزویک» گفت چنانچه از این کشور برای میانجیگری با هدف پایان جنگ اوکراین و برقرای صلح در اروپا درخواست شود، دوحه آماده ارائه کمک خواهد بود.

وی در این باره افزود: در واقع، قطر از هرگونه گفتگوی سازنده که به پایان درگیری منجر شود، حمایت می‌کند و موضع ما از همان ابتدا همین بوده است و همچنان توقف فوری اقدام نظامی در اوکراین را خواستار هستیم.

الخلیفی بر لزوم باز ماندن کریدور‌های امدادرسانی و احترام به تمامیت ارضی اوکراین نیز تأکید کرد.

همزمان، وی در شرح پیشینه وساطت دوحه، به نقش قطر در تسهیل روند مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا و اعتمادسازی میان دو طرف در توافق تبادل زندانی اشاره کرد.

الخلیفی در این باره گفت: البته که قطر شریک راهبردی آمریکا است و روابط مان هیچگاه به این اندازه قوی نبوده است، اما دوحه با ایران هم روابط سازنده‌ای دارد که بخشی از آن بابت حسن همجواری و برخورداری از حوزه گازی مشترک است.

به گفته وزیر مشاور در امور خارجی قطر، توافق اخیر میان ایران و آمریکا نتیجه بیش از دو سال دیپلماسی بود که به درخواست دو طرف انجام شد.

وی ضمن افتخار به نقش قطر در تسهیل این توافق، ابراز امیدوی کرد که این روند راهگشای بحث‌های بیشتر در باب مسئله هسته‌ای و سایر اختلافات باقی‌مانده باشد.

البته الخلیفی اذعان کرد که این بحث‌ها بسیار پیچیده هستند و اعتمادسازی روندی تدریجی است و اگرچه تبادل زندانی گامی رو به جلو برای نشان دادن حسن نیت دو طرف بود، اما همچنان چالش‌های زیادی وجود دارد که باید بر آن‌ها غلبه کرد. 

به گفته وی، توافق اخیر نشان داد که گفتگو میان ایران و آمریکا امکان‌پذیر و اختلاف‌ها حل‌شدنی است.

الخلیفی در نهایت گفت: در حال حاضر، خطر تشدید تنش کمتر شده و فضای مثبت‌تری میان دو کشور حاکم است.

وی همچنین درباره احتمال میانجیگری در آینده نیز گفت: قطر برای چندین سال روند مذاکره غیرمستقیم میان ایران و آمریکا را تسهیل کرده است و چنانچه از دوحه درخواست شود، آمادگی ایفای یک نقش فعال را دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته