دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد:

درصد جذب داوطلبان رشته ریاضی در سیستان و بلوچستان نزدیک به صفر است

درصد جذب داوطلبان رشته ریاضی در سیستان و بلوچستان نزدیک به صفر است
مهدی نوید ادهم عنوان کرد: درصد جذب داوطلبان رشته‌ ریاضی در استان سیستان و بلوچستان در حال رسیدن به صفر است، در حالی که بسیاری از رشته‌های علوم انسانی ریاضی‌بنیان هستند.
کد خبر : 871355

به گزارش خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه شورای دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با حضور رئیس دبیرخانه هیئت موسس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی در این مراسم گفت: از حضرت محمد (ص) به‌عنوان الگو و اسوه نام برده شده که ما باید به ایشان تأسی کنیم و یکی از ویژگی‌های جالب نبی مکرم اسلام (ص) در قرآن سختکوشی و دغدغه‌مندی آن حضرت بوده است.

مهدی نوید ادهم اضافه کرد: پیامبر اکرم (ص) بسیار پرکار و پرتلاش بود، به طوری که به تعبیر ما شب و روز نمی‌شناخت و تمام وجودشان مصروف به هدایت مردم بود، امیدوارم این ویژگی در ما هم وجود داشته باشد و جرقه‌ای از این آتش درد و عشق در درون ما هم شعله ور شود تا بتوانیم راه، مرام و مکتب ایشان را در سطح ملی و جهانی پررنگ‌تر کنیم.

وی به اهداف سفر خود به استان سیستان و بلوچستان اشاره کرد و ادامه داد: سفر کوتاه ما با سه هدف انجام شد، نخست اینکه به شما دانشگاهی‌ها خدا قوت بگوییم، دوم پیگیری برگزاری دوره کنگره بین‌المللی جندی شاپور در کمیته فرهنگ و تمدن دانشگاه عالی انقلاب فرهنگی و سوم موضوع خیّرین مدرسه‌ساز بود.

لزوم ساخت مدارس بیشتر در استان سیستان و بلوچستان

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی تبیین کرد: دو دغدغه دارم، به‌دلیل شناختی که از استان سیستان و بلوچستان دارم و سی و اندی سال پیش به این استان رفت و آمد فراوان داشتم و بخش‌های مختلف را دیدم یک احساسی دارم که استان شرایط ویژه‌ای دارد و یک مدیریت ویژه در سطح خرد و کلان می‌خواهد و اگر این مدیریت ویژه نباشد رفع مشکلات مزمن و ساده این استان به این راحتی امکانپذیر نخواهد بود.

نوید ادهم تشریح کرد: این مسئله را در مجمع خیّرین مطرح کردم و گفتم با دست فرمانی که در زمینه ساخت مدرسه (با اعتبارات دولتی و کمک خیّرین) وجود دارد ۲۰ سال دیگر هم تلاش کنیم نیاز‌های استان سیستان و بلوچستان تأمین نخواهد شد.

وی اضافه کرد: اکنون میانگین فضای سرای آموزشی ۳.۵ مربع متر بوده و در استان سیستان و بلوچستان ۳.۲ است و در سایر شاخصه‌های آموزشی هم همین است.

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی افزود: دکتر طهرانچی تأکید دارد که در دانشگاه آزاد اسلامی برای سیستان و بلوچستان کارگروه ویژه استان راه‌اندازی شود و باید مسائل را به صورت ویژه پیگیری کنیم.

نوید ادهم در ادامه توضیح داد: در هیئت مؤسس مسئولیت و مأموریت دارم و باید نگاه راهبردی به دانشگاه داشته باشیم و فرآیند کلی دانشگاه را رصد و ارزیابی کنیم، در کلان دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان نقاط قوت و ضعف‌های می‌بینم و فرصت‌ها و تهدید‌هایی در استان دیده می‌شود.

وی تبیین کرد: استان سیستان و بلوچستان در سه دهه گذشته بیش از صدهزار فارغ‌التحصیل داشته و براساس آمار ۷۰ درصد این فارغ‌التحصیلان در رشته‌های علوم انسانی هستند، اما سؤال جدی این است که آیا این تعداد دانشجو در این رشته‌ها موردنیاز این استان است؟

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: این از یک منظر قابل قبول است که چراغ دانشگاه را روشن نگه می‌دارد، اما اگر از منظر مسئولیت اجتماعی و مأموریت‌گرایی دانشگاه نگاه کنیم می‌شود علامت سؤال جدی که آیا این رشته‌ها را ادامه بدهیم یا رشته‌های دیگری به اقتضای توسعه‌نیافتگی استان سیستان و بلوچستان طراحی و مجوز داده و دانشجو پذیرش شود.

نوید ادهم در ادامه توضیح داد: توسعه‌یافتگی استان سیستان و بلوچستان مهم‌ترین مسئله است و دانشگاه آزاد اسلامی در این راستا مسئولیت اجتماعی دارد تا در این فرآیند مشارکت داشته باشد، حال سؤال آن است که نقاط مسئله‌آفرین که دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند ایفای نقش کند کدام مسئله است؟ اگر بتوانیم به این سؤال پاسخ دهیم مأموریت‌گرایی واقعی انجام شده و نقش اجتماعی خودمان را ایفا کردیم.

وی خاطرنشان کرد: میزان استقبال از رشته‌ ریاضی در استان سیستان و بلوچستان در حال رسیدن به صفر است، در حالی که بسیاری از رشته‌های علوم انسانی ریاضی بنیان هستند، به این معنی که آمار و اعداد، رقم ریاضی هستند و اگر فردی می‌خواهد اقتصاد، مدیریت و حتی روانشناسی بخواند نیاز به ریاضی دارد و این خطر ملی است.

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی یادآور شد: در شورای عالی آموزش و پرورش (زمان مسئولیت و بعدها) مطرح و پیگیری کردم که کشور در حال آسیب دیدن است و در استان سیستان و بلوچستان چگونه باید مشکل رشته ریاضی را رفع کرد و دانشگاه آزاد اسلامی چگونه باید آن را رفع کند؟

نوید ادهم با تأکید بر اینکه بیکاری در استان سیستان و بلوچستان نسبت به سایر استان‌ها شدیدتر است، گفت: از سویی خشکسالی و آسیب اجتماعی در استان سیستان و بلوچستان تشدید شده و بی‌آبی هم در شمال استان دیده می‌شود، بنابراین باید نگاه راهبردی به فرآیند توسعه‌یافتگی این استان داشته باشیم.

نقش دانشگاه آزاد برای رفع مشکلات استان سیستان و بلوچستان

وی تشریح کرد: دانشگاه آزاد اسلامی برای رفع این مشکلات مأموریت استانی و ملی دارد و باید با دغدغه‌مندی مشکلات جامعه را مبتنی بر آمایش استان سیستان و بلوچستان رفع کند.

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: استان سیستان و بلوچستان مشکلاتی دارد که دانشگاه آزاد می‌تواند برای رفع این مسائل نقش‌آفرینی کند، حال آن مشکلات و مسائل کدامند و دانشگاه چه نقشی می‌تواند در رفع مسائل داشته باشد؟ یکی از راهکارهای اصلی طرح پژوهشی است و در این راستا استادان باید در نشست خبرگانی راهکار مناسب ارائه کنند.

نوید ادهم به برگزاری کنگره جندی شاپور اشاره کرد و افزود: دکتر ولایتی براساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی دبیر یا رئیس کمیته فرهنگ و تمدن ایران اسلام است که دبیری آن هم با بنده است و یکی از فعالیت‌ها برگزاری چهارمین دوره‌ کنگره بین‌المللی جندی شاپور است، جندی شاپور کجاست و چه سابقه‌ای دارد؟

وی مطرح کرد: با نگاه هویت‌یابی نسل جدید جوان به این موضوع نگاه و احساس می‌کنیم هویت‌یابی فرزندان‌ و نسل جوان با مشکل مواجه است و برای اینکه یک هویت متعادل و متوازن اسلامیت و ایرانیت به وجود بیاوریم یکی از کار‌ها می‌تواند برگزاری چنین نشست‌هایی باشد.

رئیس دبیرخانه هیئت مؤسس دانشگاه آزاد اسلامی تشریح کرد: در حاشیه نشست به موضوع مقبره یعقوب لیث برخورد کردیم، شخصیتی که نقش بسیاری در تقویت هویت ایرانی ما دارد و متأسفانه از این منظر شناخته شده نیست و فکر کردیم که امسال طرحی را به‌عنوان زادگاه، خاستگاه و بارگاه داشته باشیم و از این منظر موضوع را با آقای دکتر اکبری‌زاده مطرح کردیم و ایشان استقبال کردند.

نوید ادهم تصریح کرد: باید در این زمینه هم‌اندیشی و هم‌افزایی داشته باشیم، بنابراین مهم‌ترین موضوع مساعدت دانشگاه آزاد در اجزای مطلوب و اثربخش بزرگداشت یعقوب لیث، کنگره جندی شاپور و حال کمّی و کیفی دانشگاه آزاد اسلامی است.

وی با تأکید بر اهمیت مدارس معارف اسلامی تشریح کرد: واحد‌ها و بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی باید از مدارس معارف اسلامی حمایت کنند، چراکه این مدارس حد وسطی بین مدرسه و دانشگاه با رویکرد‌های عمیق‌تر و دقیق‌تر اسلامی هستند که در این راستا فارغ‌التحصیل هم داریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان هم گفت: استان سیستان و بلوچستان دارای 6 واحد دانشگاهی و دو مرکز شامل واحد زابل، زاهدان، خاش، سراوان، ایرانشهر، چابهار، دو مرکزنیکشهر و زهک است که در دو سال اخیر واحد‌های ما همه از زیان‌دهی خارج شده‌اند، آمار دانشجویی هم افزایش داشته و برنامه‌های غیرشهریه‌ای تا حدودی محقق شده است.

مسعود اکبری‌زاده بیان کرد: در راستای رهاسازی از قید و بند شهریه در دو سال گذشته مشکل عدم پرداخت شهریه نداشتیم و شهریه‌ها به‌موقع پرداخت شده و تمامی واحد‌ها ۳۱ هر ماه شهریه‌ها را پرداخت کرده‌اند و واحد‌ها را به سمت فعالیت‌های اقتصادی و غیرشهریه‌ای سوق می‌دهیم.

وی به مشکل عمده واحد‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان اشاره و تشریح کرد: مشکل عمده ما در واحد‌های جنوب استان سیستان و بلوچستان کمبود نیروی انسانی است، واحد زاهدان و زابل نیروی مازاد دارند، چراکه ۱۵ هزار دانشجو داشتیم و براساس آن نیرو جذب شد و براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته با راه‌اندازی پردیس‌ها داوطلبان در شهر و رشته‌ خود تحصیل کرده و به شغل مورد علاقه گرایش می‌یابد.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان با بیان اینکه با اُفت دانشجو مواجه شده‌ایم، گفت: بسیاری از رشته‌ها در مقطع دکتری، کارشناسی‌ارشد یا کارشناسی به حداقل رسید و برخی از رشته‌ها بدون مخاطب شده است.

اکبری‌زاده ادامه داد: در نیمسال گذشته در استان سیستان و بلوچستان ۳۱ هزار و ۸۰۰ دانشجو داشتیم و امسال برای ۳۶ هزار دانشجو برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا بتوانیم به این مهم دست پیدا کنیم و برنامه خود را به سمت رشته‌های مهارتی سوق داده‌ایم، امیدواریم عصر امید را برای حداقل 10 تا 20 درصد دانشجویان داشته باشیم.

گیاهان سیستان و بلوچستان در سایر استان‌ها‌ی نیست

وی خاطرنشان کرد: درصدد هستیم دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی سیتسان و بلوچستان را به سمت پژوهش صنعتی که در این استان ضعیف است، سوق دهیم و در این راستا باید از پویش داخلی استفاده کنیم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان تبیین کرد: این دانشگاه برنامه رویداد عصر امید را در زمینه تخصصی گیاهان دارویی و صنعت دارد، چراکه این استان به‌دلیل کوهستانی بودن، منطقه گرمسیری و مرطوب نیازمند فعالیت در زمینه گیاهان دارویی است.

اکبری‌زاده گفت: گیاهان موجود در استان سیستان و بلوچستان در سایر استان‌ها‌ی وجود ندارد و در این راستا این استان می‌تواند جذب سرمایه‌ کند.

وی ادامه داد: در سال جدید هفت رشته کارشناسی‌ارشد را به جمع رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان افزودیم که با سخت‌گیری‌های وزارت علوم و سازمان سنجش بسیاری از آمار پذیرش پایین آمدند، به گونه‌ای که با وجود افزوده شدن این هفت رشته آمار قبولی نسبت به سال قبل تغییر نکرده و ما رشته آموزش ابتدایی را در برنامه داشتیم تا محدودسازی کنیم که هم میزان قبولی آن را کم کرده‌اند و هم پیش‌بینی شده که شهریه را بالاتر ببریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان به آمار حوزه سما اشاره و اضافه کرد: در حوزه سما ۲۱ مدرسه داریم و سال گذشته 4 هزار دانش‌آموز داشتیم که رو به افزایش است، امیدواریم که این آمار به ۴ هزار و ۴۰۰ نفر برسد که در زاهدان تقریباً فعال شده و مدرسه بیست و دوم هم مدرسه دخترانه معارف بوده که در زابل با 40 دانش‌آموز راه‌اندازی شده است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان افزود: استان سیستان و بلوچستان بیشترین مرز را در خشکی و آبی دارد، به طوری که یک‌هزار و ۵۸۰ کیلومتر مرز با افغانستان و پاکستان داریم و مرز آبی با عمان ۳۷۰ کیلومتر بوده که این زمینه بسیار خوبی از نظر بازرگانی و ترانزیت، کشاورزی، باغبانی، میوه‌های استوایی و میوه‌های گرمسیری است.

اکبری‌زاده ادامه داد: از نظر معادن سیستان و بلوچستان از استان‌های غنی است و در حال حاضر استادان ما در رشته‌های زمین‌شناسی طرح‌های بسیار خوبی را در زمینه معدن دارند و کارگاه‌های ما در این زمینه فعال است.

وی گفت: در استان سیستان و بلوچستان ۴۶ مرکز آموزش عالی وجود با بیش از ۷۰ هزار دانشجو وجود دارد که این برخی از توانمندی‌های استان است که در زمینه کشاورزی و تولیدات دامی داریم و می‌توانیم یکی از قطب‌های واردات گوشت یا دام زنده باشیم و در اتحادیه شرق هم مطرح کردیم، همچنین در زمینه شیلات طرح‌هایی را داشتیم، امیدواریم این طرح‌ها را با موفقیت انجام دهیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب