دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 مهر 1402 - 10:11

هند ۴۱ دیپلمات کانادایی را اخراج کرد

هند ۴۱ دیپلمات کانادایی را اخراج کرد
دولت دهلی نو در پی تشدید تنش با اتاوا بر سر قتل یکی از رهبران جدایی‌طلب سیک، ۴۱ دیپلمات کانادایی را از خاک هند اخراج کرد.
کد خبر : 871223

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از فایننشال تایمز، دولت دهلی نو به اتاوا فرصت داد که تا تاریخ ۱۰ اکتبر (۱۸ مهر)، تعداد  ۴۱ دیپلمات کانادایی را از خاک هند خارج کند.

مشاجره میان دو کشور پس از آن بالا گرفت که اتاوا به دهلی نو بابت قتل یکی از رهبران جدایی طلب فرقه سیک که ساکن کانادا بود، سوء‌ظن ‍پیدا کرد.

اکنون، هند تهدید کرده چنانچه دیپلمات‌های اخراجی تا ضرب‌الاجل تعیین‌شده خاک این کشور را ترک نکنند، مصونیت دیپلماتیک آنها را نادیده خواهد گرفت.

کانادا در حال حاضر ۶۲ دیپلمات در هند دارد. دهلی نو پیشتر هم نسبت به حضور جدایی‌طلبان سیک در کانادا معترض بود و اکنون با توجه به سوءظن مطرح شده می‌گوید که دیپلمات‌هایش در کانادا با ارعاب و تهدید مواجه هستند.

نهادهای اطلاعاتی آمریکا با کانادا مبنی بر اینکه ممکن است سرنخ‌های قتلی که در ماه میلادی ژوئن اتفاق افتاد به دولت دهلی نو برسد، هم عقیده هستند و این بر پیچیدگی موضوع می‌افزاید.

«هاردیپ سینگ نیجار» از رهبران برجسته سیک‌ها که خواستار ایجاد یک ایالت مستقل سیک در هند شده بود، در ماه ژوئن در خارج از معبد سیک‌ها در استان «بریتیش کلمبیا» کانادا به ضرب گلوله کشته شد و دفتر نخست وزیری کانادا می‌گوید که اتاوا در حال بررسی «ادعاهای موثق در مورد ارتباط بالقوه» بین ماموران اطلاعاتی هند و این قتل است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته