دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
از پانزدهم تا بیستم مهرماه رقم می‌خورد؛

بررسی ظرفیت فرهنگی استان‌های مرزی در اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران

بررسی ظرفیت فرهنگی استان‌های مرزی در اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران
«اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» از پانزدهم تا بیستم مهرماه برگزار می‌شود.
کد خبر : 870888

به گزارش گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری «اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» عصر امروز در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین روزبه معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: اولین «اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه» از پانزدهم تا بیستم مهرماه در تهران برگزار خواهد شد.

وی افزود: در این نشست به دنبال این هستیم تا فرصت‌های موجود در کشورهای همسایه را بیشتر بشناسیم. رویکرد برنامه‌ای و تحولی سازمان و استفاده از ظرفیت‌های استان‌های مرزی دو مولفه اصلی این اجلاس محسوب می شوند.

استفاده از ظرفیت‌های استانی در مسیر دیپلماسی فرهنگی

وی اظهار کرد: استفاده از ظرفیت‌های استانی در دیپلماسی فرهنگی با حضور شخصیت‌های برجسته کشور و نهادهای فعال در این حوزه مورد توجه قرار خواهد گرفت.

روزبه گفت: شعار این اجلاس «دیپلماسی فرهنگی، فرصت‌های منطقه‌ای و ظرفیت‌های استانی» خواهد بود و گفتگوهای صورت گرفته بر مبنای آن است. برای همین توجه ویژه‌ای به استان‌های مرزی خواهیم داشت و از استانداران و فعالان این استان‌ها و مناطق آزاد به عنوان بخشی از فضای مرزی ما دعوت خواهیم کرد تا ظرفیت‌های استان‌هایشان را معرفی کنند.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی عنوان کرد: این ظرفیت‌های بومی و منطقه‌ای برای گفتمان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در آن سوی مرزها ایجاد فرصت و مزیت می‌کند. بنا داریم که در این اجلاس این ظرفیت‌ها را به رایزن‌های فرهنگی معرفی کنیم.

وی افزود: استانداران در اجلاس فرصت‌های استانی خود را برای رایزنان فرهنگی معرفی می‌کنند. این یک رویکرد جدید است اما با این حال استمرار این رویکرد از برنامه‌های سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی است. برای پیگیری دقیق‌تر این رویکرد جدید، کارگروه ویژه‌ای در استان‌ها تشکیل خواهد شد که وظیفه آن شناسایی فرصت‌های موجود در استان‌ها و معرفی آن به رایزنان فرهنگی است.

بررسی ظرفیت فرهنگی استان‌های مرزی در اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی ایران

روزبه همچنین درخصوص تعامل با کشورهای عربی منطقه گفت: بعد از تعامل با عربستان زمین‌های فعالیت‌های جدیدتری برای ما ایجاد کرده تا روایت دقیق تر و واضح تری را به جهان عرب برساند. یکی از اقدامات ما آن است تا رایزن فرهنگی را در عربستان مستقر کنیم. بازگشایی مراکز رایزنی های فرهنگی که در حوزه خلیج فارس تعطیل شده بودند را در برنامه داریم.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی ادامه داد: مسئله گردشگری یکی از مهمترین بخش‌های این اجلاس است. گردشگری مبتنی بر فضای همکاری در منطقه است و به آن به عنوان اقدام موثر نگاه می‌شود. شناسایی ظرفیت‌های گردشگری کشور و معرفی آن را مد نظر داریم. غفلت نکردیم و آنرا در حوزه دیپلماسی خود جای داده‌ایم. همکاری نزدیکی با وزارت گردشگری داریم و تفاهم نامه‌ای امضا کردیم که همکاری های خوبی را حاصل شده. توجه به ظرفیت‌ مناطق آزاد را هم مد نظر قرار دادیم.

لازم به یادآوری است اولین اجلاس منطقه‌ای نمایندگان فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در کشورهای همسایه از پانزدهم تا بیستم مهرماه به مدت ۶ روز در حسینیه الزهرا (س) سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته