دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1402 - 11:38
از سوی اندیشمندان روسی مطرح شد؛

استقلال ایران در حوزه فناوری/ روسیه به ایران نیاز دارد

استقلال ایران در حوزه فناوری  روسیه به ایران نیاز دارد
دو تن از چهره‌های دانشگاهی روسیه با حضور در نشست «اندیشکده حکمرانی شریف»، به مسائلی ازجمله استفاده روسیه از تجربه‌های ایران در مقابله با تحریم‌ها و همچنین وابستگی مسکو به تهران در شرایط فعلی پرداختند.
کد خبر : 870590

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «پالینا نمیروفچنکو» معاون آکادمی اقتصاد ملی و مدیریت عمومی ریاست‌ جمهوری روسیه و «عمرو الدیب» استاد دانشگاه «لوباچفسکی» و رئیس امور خاورمیانه آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه با حضور در ششمین نشست دیپلماسی نخبگانی در «اندیشکده حکمرانی شریف»، به ایراد سخنرانی پرداختند.

 دکتر پالینا نمیروفچنکو در این نشست گفتی: شرایطی که تحریم‌ها اخیراً برای روسیه ایجاد کرده‌ است برای ایران نامأنوس نیست و دو طرف می‌توانند تجربیاتشان را در این زمینه مبادله کنند. کما اینکه ایران در فروش نفت به روسیه کمک کرده‌است. 

وی افزود: ایران به واسطه‌ تحریم‌ها در حوزه‌ی فناوری به استقلال رسیده است، ولی ما در روسیه عادت کرده بودیم نفت بفروشیم و فناوری و صنعت وارد کنیم. اکنون این رابطه تغییر کرده و به دنبال استقلال در این حوزه هستیم.

نمیروفچنکو ادامه داد: اغلب یا دست‌کم بعضی از مقام‌های روسیه در حوزه‌ حکمرانی آموزش کافی ندیده‌اند و اطلاعاتی که دارند به‌روز نیست.

معاون آکادمی ریاست جمهوری روسیه با بیان اینکه اندیشکده‌ها در سیاست‌گذاری روسیه نقش پررنگی دارند، اظهار کرد: از آن‌جا که دولت همه‌چیز را نمی‌داند، از مشورت اندیشکده‌ها و مؤسساتی مثل آکادمی ریاست جمهوری (RANEPA) استفاده می‌کند.

دکتر عمرو الدیب، رئیس امور خاورمیانه آکادمی ریاست‌جمهوری روسیه نیز گفت: در گذشته ایران به روسیه نیازمند بود، ولی اکنون اوضاع برعکس شده و روسیه به ایران نیاز دارد. امیدواریم رفتار ایرانی‌ها با ما بهتر از رفتار ما با آنها باشد.

وی افزود: باید اتحادی در شرق و از جمله در غرب آسیا در مقابل غرب شکل بگیرد و الان بهترین فرصتی است که در اختیار داریم. این فرصت در آینده تکرار نخواهد شد. 

الدیب گفت: روابط مسکو و دهلی به میل هند و بر اساس سود این کشور جلو می‌رود. مثلاً هند از نفت ارزان روسیه سود می‌برد اما در بریکس با روسیه همراهی نمی‌کند و در شرایط فعلی مسکو تلاش می‌کند همه را راضی کند.

پس از پایان این نشست، هیئت روسی و مدیران اندیشکده در خصوص گسترش تعاملات نخبگانی با رئیس و معاونین دانشگاه شریف دیدار و گفتگو کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب