دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
08 مهر 1402 - 09:47

باکو به سازمان ملل برای بازدید از قره‌باغ مجوز داد

باکو به سازمان ملل برای بازدید از قره‌باغ مجوز داد
هیئتی از ناظران سازمان ملل در تعطیلات پایان هفته جاری میلادی از منطقه قره‌باغ کوهستانی که اکنون تحت کنترل جمهوری آذربایجان است، بازدید خواهد کرد.
کد خبر : 870532

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، جمهوری آذربایجان از هیئت ناظران سازمان ملل دعوت کرده تا طی چند روز آینده از منطقه قره‌باغ کوهستانی بازدید کنند.

«استفان دوجاریک» سخنگوی سازمان ملل نیز تأیید کرد که هیئت نمایندگی‌ای به ریاست یک مقام بلندپایه این نهاد در پایان هفته جاری میلادی به قره‌باغ کوهستانی خواهد رفت.

این نخستین بازدید ناظران سازمان ملل از این منطقه طی ۳۰ سال گذشته است.

قرار است این هیئت وضعیت میدانی قره‌باغ را پس از آنکه ۱۰ روز پیش به کنترل جمهوری آذربایجان درآمد ارزیابی و میزان نیاز‌های حقوق بشری شهروندان اعم از ساکنان باقی‌مانده و آن‌هایی را که کوچ کرده‌اند، برآورد کند.

همزمان، ارمنستان از دیوان بین‌المللی دادگستری درخواست کرده که از باکو بخواهد همه نیرو‌های آذربایجانی را از مناطق شهری قره‌باغ خارج کند.

طبق اعلام ایروان، تاکنون ۹۸ هزار و ۵۰۰ تن از ارامنه ساکن قره‌باغ که حاضر به ادامه زندگی در منطقه تحت کنترل جمهوری آذربایجان نبوده‌اند، به ارمنستان کوچ کرده‌اند که این رقم معادل بیش از سه چهارم جمعیت قره‌باغ است.

قرار است هیئت سازمان ملل از روند بازسازی زیرساخت‌های حیاتی قره‌باغ و خلع سلاح گروه‌های مسلح منطقه نیز بازدید کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته