دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

«نهم ربیع» و هشداری که می‌توان از کلام امام رضا(ع) فهمید

«نهم ربیع» و هشداری که می‌توان از کلام امام رضا(ع) فهمید
یک استاد حوزه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) درباره توجه به لزوم وحدت در جامعه اسلامی گفت: امام رضا(ع) در این روایت به‌صراحت با کسانی که مقدسات مذاهب دیگر را مورد هجو و حمله قرار می‌دهند، سخن می‌گوید.
کد خبر : 869757

حجت‌الاسلام والمسلمین «سیدحسین خادمیان»؛ مدرس حوزه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به برخی اقدامات منافی وحدت جامعه اسلامی در روز نهم ربیع بیان کرد: متأسفانه جمعی آگاهانه و برخی بدون آگاهی، برخلاف روایات و احکام مکتب اقدام به کار‌هایی می‌کنند که مطرود مکتب امامیه است. این کار نقشه دشمن و مخالف روایات معصومین (ع) است و مرتکبان نه تنها مثاب نخواهند بود، بلکه مورد طرد ائمه(ع) هستند.

وی افزود: امام رضا (ع) فرمودند: «یا ابنَ محمود انّ مُخالِفینا وَضَعُوا أخْبارَاً فی فضائلنا و جَعَلُوها علی ثلاثة ِ أقسامٍ»؛‌ای پسر محمود! مخالفین ما سه قسم خبر به بهانه فضائل ما جعل کردند: غلو، تقصیر در حق ما و تصریح به بدی دشمنان ما و لعن و فحاشی به آنان و در تبیین قسم سوم فرمودند: «ثالِثِها التصریحُ بِمَثالِبِ أعدائِنا ... و إذا سَمِعُوا مَثالبَ أعْدائِنا بِأسْمائِهم ثَلَبُونا بأسمائِنا»؛ وقتی بدی‌های دشمنان ما و دشنام به آنان علنی شد و به گوش آنان رسید، آن‌ها هم ما را دشنام می‌دهند.

خادمیان ابراز کرد: خداوند در قرآن فرموده است «وَ لا تَسُبُّوا اَلَّذِینَ یَدْعُونَ مِنْ دُونِ اَللّهِ فَیَسُبُّوا اَللّهَ عَدْواً بِغَیْرِ عِلْمٍ». اهل دقت متوجه باشند این دیگر فتوا نیست، بی‌شک آنان که مقدسات دیگر مذاهب را علنی دشنام می‌دهند و لعن می‌کنند، طبق فرمایش امام رضا (ع) شیعه نیستند و مزدور ابلیس هستند.

وی ادامه داد: نقل است محمد بن ادریس شافعی بزرگ مذهب شافعی به یمن رفت. به هارون الرشید گفتند فلانی به یمن رفته تا با علویان (شیعیان) همدست شود و علیه خلافت تو قیام کند. فی الفور دستور بازداشت شافعی را داد. وقتی توبیخ شد که چرا چنین می‌خواست بکند؟ شافعی گفت: آیا چنین نیست که علویان مردم را برده خود می‌دانند و بد می‌گویند، چگونه من جماعتی را علیه تو برانگیزم که خود مرا نیز برده خواهند کرد!

این استاد حوزه اظهار کرد: این نشان می‌دهد در عصر عباسیان ملت‌ها را علیه شیعه این گونه فریب می‌دادند که شیعیان بدگو هستند و دیگران را، چون بردگان پست و حقیر می‌دانند! امروز هم مذاهب دیگر را علیه شیعه چنین فریب می‌دهند.

وی گفت: وای بر آنان که بر خلاف دستور قرآن و روایات عمل و رفتار می‌کنند. در متون روایی ما آمده است که یکی از صفات غالی (غلوکننده درباره اهل البیت (ع)) این است که مدعی است با محبت اهل البیت بر ما رفع القلم شده است! امام رضا (ع) فرمود:‌ای کاش این‌ها یهودی، نصرانی و مجوسی و ... بودند، اما خود را شیعه ما معرفی نمی‌کردند.

خادمیان خاطرنشان کرد: در ادامه امام رضا (ع) فرمودند: «لا تُقاعِدُوهُم و لا تُصادِقُوهُم وَ ابْرَؤُا مِنْهُم بَرئ َاللهُ مِنْهُم». با این‌ها همنشین نشوید، رفاقت نکنید، از آنان بیزاری بجویید که خداوند از آنان بیزار است. ادب تشیع را از صاحب جواهر یاد بگیرید که در استحباب غسل نهم ربیع اصلاً حرفی از لعن تصریحی و دشنام نمی‌زند؛ بلکه ضمن اشکال به مستند این روز فقط اشاره می‌کند و می‌فرماید شاید این روز غسل مستحب باشد.

وی افزود: صاحب جواهر می‌فرماید مشهور بین علما ۲۶ ذی الحجه است، اما در زمان ما (الان) ۹ ربیع الاول معروف شده است. آنان که تبلیغ دشنام و لعن تصریحی مقدسات مذاهب را می‌کنند، نه یک بار «عیون اخبار الرضا» را خوانده‌اند و نه به فقه شیعه مسلط هستند و در زمره شیعیان نیستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته