دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
حجت‌الاسلام خادمیان در گفت‌وگو با آنا:

حضرت زهرا(س) بدون ایجاد جنگ و تفرقه حق را تعلیم داد

حضرت زهرا(س) بدون ایجاد جنگ و تفرقه حق را تعلیم داد
یک استاد حوزه با اشاره به اینکه با نور ولایت است که انسان به معرفت می‌رسد، گفت: حضرت زهرا(س) بدون ایجاد جنگ و تفرقه بین مسلمین، حق را تعلیم داد و باطل را مفتضح کرد.
کد خبر : 881251

حجت‌الاسلام سیدحسین خادمیان مدرس حوزه و کارشناس دینی در گفت‌وگو با خبرنگار دین و آیین خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به هدایت و انقلاب الهی ـ سیاسی حضرت فاطمه (س) بیان کرد: فارابی در فهم رابطه میان عقل فعال و عقل آدمی مبحث چشم و تاریکی و اشیا و نور (خورشید) را مطرح می‌‌کند و می‌گوید: چشم هرچقدر سالم باشد، وقتی در تاریکی مطلق است، هیچ چیز نمی‌بیند، مگر وقتی نور بر اشیا بتابد و اگر نور نباشد ظلمت بر آن حاکم است، انسان هرچقدر هم عاقل باشد، نمی‌تواند درست و نادرست را ببیند و بفهمد مگر نوری عقل را کمک کند که از آن می‌توان به «بصیرت» یاد کرد.

با نور ولایت است که به معرفت انسان می‌رسد

وی افزود: ولایت و امامت همان نوری است که بر اشیا می‌تابد و «عقل عاقل» با نور امامت می‌تواند ببیند و حق را از باطل تشخیص دهد. اینجا است که می‌فهمیم چرا امام باقر (ع) فرمود: «بُنِيَ الإِسلامُ عَلى سَبعِ دَعائِمَ: الوِلايَةِ وهِيَ أفضَلُها وبِها وبِالوَلِيِّ يوصَلُ إلى مَعرِفَتِها، وَالطَّهارَةِ، وَالصَّلاةِ، وَالزَّكاةِ، وَالصَّومِ، وَالحَجِّ، وَالجِهادِ»؛ با نور ولایت است که به معرفت انسان می‌رسد.

خادمیان با اشاره به اینکه فهم ولایت از توحید هم سخت‌تر است، ابراز داشت: مردم حجاز ظرف ۲۰ سال موحد شدند و رسالت را تصدیق کردند، اما از عید غدیر تاکنون درباره پذیرش ولایت بشریت مشکل معرفت دارند. یک مثال ساده بزنم چه فرقی بین عقل خردسال سه‌ساله با جوان بیست‌ساله است؟ مگر هر دو عقل ندارند؟ پس چرا آدم بیست‌ساله  از آدم سه‌ساله بیشتر می‌‌فهمد چون به عقل آدم بیست‌ساله خورشید بلوغ تابیده یا چرا آدم شصت‌ساله از جوان بیست‌ساله درک بهتری از درست زیستن دارد؟ زیرا به عقل آدم شصت‌ساله نور تجربه تابیده است.

حضرت زهرا (س) بدون ایجاد جنگ و تفرقه حق را تعلیم داد

وی ادامه داد: در مسیر کمال‌‌خواهی هم اگر نور ولایت و امامت به عقل‌ها بتابد، آن‌ها حق را از باطل تشخیص می‌دهند والا به بیراهه می‌روند. پس مهم‌ترین کار حضرت زهرا (س) به عنوان یک انسانی ربانی که خود نیز امام امت است و باید از او امام فاطمه (س) یاد کرد، تابش خورشید ولایت و امامت به عقول بشریت است. امام فاطمه (س) ثابت کرد یک زن با سلاح عفت و حیا و حق فهمی می‌تواند بشریت را به کمال برساند.

این کارشناس دینی اظهار کرد: تبرج و تن نمایی یعنی حراج شرف انسانیت، بر عکس آنان که بر خلاف دستور پیامبر اکرم (ص) با تبرج و له کردن شرافت زن، در جامعه اسلامی شقاق و قتال و جنگ ایجاد کردند کشتار مسلمین و هتک اولاد پیامبر(ص) را رهبری کردند، حضرت زهرا (س) بدون ایجاد جنگ و تفرقه در بین مسلمین، حق را تعلیم داد و باطل را مفتضح کرد.

توصیف جالب یک نویسنده مسیحی از حضرت زهرا (س)

وی گفت: برای همین در خطبه فدکیه از انسانیت و راه‌های کمال انسانی حرف زد. اینکه اصول دین و فروع دین تنها را رشد و نجات است و اصول و فروع دین معلم ربانی می‌خواهد و نام آن معلم امام است و بعد فرمود: اطاعت از ما سبب نظام‌مند شدن امور و امامت ما سبب اتحاد و دوری از تفرقه است؛ یعنی امامت من و علی و فرزندان من و اطاعت از ما شما را به کمال و سعادت و نجات می‌رساند.

خادمیان خاطرنشان کرد: جالب است بدانیم این حقیقت را یک نویسنده معاصر مسیحی به نام «سلیمان کتانی» در کتاب «فاطمه وتر فی غمد» مطرح می‌کند و می‌نویسد: قهرمانی نیرویی نیست که مستند به تن و بازو باشد، یا مستند به تاج و تخت، بلکه قهرمانی چیزی است که منطق عقل، رشد و فهم را به کار گیرد، آنگاه هدف‏ها را تعیین کند و برنامه را ترسیم کند و قهرمانی زهرا، چیزی جز این معنی بزرگ نبود. از این رو از هر چه عامل روشنایی دیگران می‏‌شد بهره گرفت.

فاطمه (س) خورشید هدایت‌آفرین است

وی افزود: یک مسیحی می‌فهمد که قیام فاطمه (س) یعنی انتشار نور بر عقلانیت بشریت، سلیمان کتانی می‌گوید: فاطمه زهرا (س) مقامی والاتر از آن دارد که سندهای تاریخی و روایتی به سوی او اشاره کنند، و گرامی‏‌تر از آن است که شرح حال‌گونه‏‌ها به جانب او راهنما باشند. فاطمه را همین چارچوب کافی است که او دختر محمد و همسر علی و مادر حسن و حسین و بزرگ بانوی جهان است. چقدر زیبا می‌گوید یعنی فاطمه را باید از طریق پیامبر اکرم (ص) و امیرالمومنین و امام حسن و امام حسین علیهم‌السلام تفسیر کرد.

این استاد حوزه تصریح کرد:‌ در صدر اسلام گفته شد که فاطمه نسبتی به رسالت و امامت ندارد و با شعار اینکه او از پدرش ارث نمی‌‌برد مطرح شد. در حالی که پیامبر (ص) بعد از جریان خیبر به عباس عموی خود هم باغی داد، ولی حکومت هرگز آن باغ را از عباس پس نگرفت، چرا چون عباس نوری ندارد که عقل ها را روشن کند. ولی فاطمه (س) خورشید هدایت‌آفرین است. پس طبق عقل و نقل فاطمه دختر پیامبر است و لذا غضب او غضب پیامبر و غضب پیامبر غضب خداست غصب حق او غصب حق علی و اولاد او است.

اگر خطبه فدکیه نبود هیچ کس فرق حق و باطل را نمی‌فهمید

وی با اشاره به خطبه فدکیه حضرت زهرا (س) ادامه داد: حضرت (س) با خطبه فدکیه ثابت کرد بین امیرالمؤمنین و سایر اصحاب تفاوت است، ایشان فرمود اگر در تحت زعامت و امامت علی باشید تا صبح قیامت هیچ انحراف و عصیانی و ... رخ نخواهد داد.

خادمیان بیان کرد: اگر خطبه فدکیه نبود اگر قیام الهی - سیاسی فاطمی نبود هیچ کس فرق حق و باطل را نمی‌فهمید، لذا فاطمه را باید بقیة النبوة ركن الولاية و ام الامامة ناميد سه زن در بشریت خورشید فهم و نشان دادن تفاوت حق از باطل شدند «خدیجه» خورشید حقانیت رسالت «فاطمه» خورشید حقانیت وصایت «زینب» خورشید حقانیت امامت و این سه زن مادران حق هستند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب