شکلگیری چرخش تحولی تعلیم و تربیت اسلامی در سمای دانشگاه آزاد
به گزارش خبرنگار آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی خوراسگانی معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ششمین نشست اتحادیه دانشگاه آزاد اسلامی شرق کشور اظهار کرد: ما یک هدفی را در اتحادیهها دنبال میکنیم که این هدف همان افزایش بهره وری مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در راستای سند تحول و تعالی است که در همین راستا مشکلات و چالشهایی را که ممکن است مانع رسیدن به اهداف شود را نیز باید شناسایی کنیم.
نادی خوراسگانی افزود: طبق سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی چرخش تحولی تعلیم و تربیت اسلامی در مجموعه سما در حال شکل گیری است که این چرخش تحولی هم در ارتباط با منابع انسانی و هم در ارتباط با اقداماتی است که انجام میگیرد. این تحول نیازمند جابهجایی در تفکر و اقدام بوده و طبیعی است که افرادی که سالها به شکل و مدل خاصی فعالیتهایی را انجام میدادند در این زمان این تحول ممکن است چندان خوشایند نباشد.
وی بیان کرد: دو سیاست کلی دانشکدههای مهارت و کارآفرینی و بخش مدارس در موضوع توان افزایی مطرح است که در همین راستا سیاست دانشگاه بر این است که بتوانیم امسال یک جریان ۳۰ درصدی از درآمد کل دانشگاه آزاد را در این حوزه متمرکز کنیم.
نادی خوراسگانی بیان کرد: سیاست کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی تمرکزش روی حوزه مهارت و کارآفرینی است که مورد تأکید رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نیز هست و به جرئت میتوان گفت یکی از کلیدهای موفقیت دانشگاه آزاد اسلامی، امروز و آینده تمرکز بر همین موضوع است و اگر برنامه ریزی و سرمایه گذاری درستی در این حوزه نشود، ممکن است با بحران مواجه شویم.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی با تشریح مأموریت این حوزه خاطرنشان کرد: مأموریتهای این معاونت در حال حاضر به ۵ دسته تقسیم میشود و دسته اول شامل دانشکدگان تعلیم و تربیت اسلامی است که در ذیل آنها دانشکدههای استانی تعلیم و تربیت اسلامی قرار میگیرند. دانشکدگان مهارت و کارآفرینی دسته دوم محسوب میشوند که گروههای آموزشی و دانشکدههای مهارت و کارافرینی ما در هر استان ذیل آن قرار میگیرند و سه سکو تاک (تربیت اسلامی کودک)، مشکات (مباحث مربوط به دورههای توان افزایی) و سازمان مدارس سما در حوزه مأموریتی معاونت قرار دارد که این پنج حوزه در تلاقی با یکدیگر قرار دارند.
وی افزود: از مشکات نه به عنوان نرم افزار بلکه به عنوان یک مدیریت شبکه کشوری توان افزا میتوان یاد کرد. مدیریت شبکه کشوری باید ایجاد شود تا بتواند نقش خودش را به درستی ایفا کند.
نادی خوراسگانی با تأکید بر تشکیل کمیته نیازسنجی رشتههای تحصیلی گفت: عدم دقت در اخذ رشتهها و بی توجهی به موضوع آمایشی سبب شده تا جذبها روی ۲ تا ۱۵ رشته متمرکز شود و سایر رشتهها عملاً بلاتکلیف مانده است. پس لازم است کمیتهای در استانها ایجاد شود که نیازسنجی استانی انجام دهد و اولویتهای صنعتی، خدماتی و سازمانی را در سطح استان شناسایی و با تمرکز بر نتایج این نیازسنجی رشتههای لازم برای جذب دانشجو دانشجو را اخذ کند.
وی افزود: قابلیت دیگری که در ۵ استان شرقی کشور وجود دارد توجه به بحث تشکیل هنرستانهای جوار صنعت است که این هنرستانها میتوانند راهگشا باشد که مورد توجه و عنایت مقام معظم رهبری نیز هست.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در مجموعه مدارس سما، فضا و امکانات زیادی از وجود دارد و یک رویکرد تحولی که در این مسیر باید دیده شود این است که ما فقط در یک شیفت از این امکانات استفاده نکنیم؛ بلکه باید برای ساعات عصر و به عبارتی ۸ ساعت دوم روز نیز برنامه ریزیهای لازم دیده شود و بحث سودآوری و درآمدزایی مورد توجه قرار گیرد.
انتهای پیام/