دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1402 - 11:05

امیرعبداللهیان: آمریکا اراده واقعی نشان دهد دستیابی به توافق دور از دسترس نیست

امیرعبداللهیان: آمریکا اراده واقعی نشان دهد دستیابی به توافق دور از دسترس نیست
وزیر امور خارجه در نیویورک گفت: اگر طرف آمریکایی از برخورد چندگانه دست برداشته و نیت و اراده واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.
کد خبر : 869408

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا،  حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه هفتاد و هشتمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک در جمع خبرنگاران درباره حضورش در یکی از اندیشکده‌های آمریکایی گفت: نشستی با یکی از اندیشکده‌های آمریکایی داشتیم که سیاستمداران سابق آمریکایی در این نشست حضور داشتند و در آنجا به صراحت در خصوص موضوعات فیمابین بحث شد از جمله رویکرد نادرست آمریکایی‌ها در قبال جمهوری اسلامی ایران و در قبال ملت ایران.  

وی گفت: در خصوص برجام، خروج دونالد ترامپ از برجام و تداوم این راه توسط جو بایدن با شکل و ادبیات دیگر در آنجا سخن گفتیم. بعضی از سیاستمداران سابق آمریکایی سؤالاتی را داشتند که تلاش کردیم به سؤالات پاسخ دهیم.  

وزیر خارجه اضافه کرد: با توجه به اقدامی که هفته گذشته در تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا انجام شد و در جلسه اندیشکده آمریکایی هم گفتم اگر طرف آمریکایی از چندگانگی برخورد کردن خارج شود و نیت و اراده واقعی خودش را نشان دهد، دستیابی به یک توافق برای بازگشت همه طرف‌ها به برجام و لغو تحریم‌های ایران دور از دسترس نیست.

وی گفت: در عین حال با استفاده از فرصت حضور وزرای خارجه طی دو روز گذشته و قبل از آن هم دیدار‌هایی با کشور‌های مختلف داشتیم که این دیدار‌ها تداوم خواهد یافت.  

وزیر خارجه در تشریح نشست روند آستانه درباره سوریه که با حضور وزرای خارجه روسیه و ترکیه و «گیر پدرسون» نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل در امور سوریه برگزار شد، گفت: در این نشست آخرین وضعیت و مشکلاتی که مردم سوریه با آن مواجه هستند را مورد بررسی قرار دادیم. در این نشست تأکید شد همچنان مشکل اقتصادی، تحریم‌های کشور‌های غربی، تروریسم و داعش در بخش‌هایی از سوریه به عنوان چالش‌های اساسی در این کشور مطرح است.

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: از نماینده سازمان ملل خواستیم که این سازمان طرحی را ارائه دهد و پشتیبانی مالی را به عمل بیاورد که زیرساخت‌های لازم برای بازگشت مهاجران و آوارگان سوریه به این کشور فراهم شود.

وزیر خارجه یادآور شد: در عین حال راهکار‌هایی برای کاهش سوءتفاهمات و مشکلات مرزی بین سوریه و ترکیه مطرح شد که امیدواریم در آینده نزدیک در قالب ادامه نشست آستانه و یا فرمت چهارجانبه ایران، سوریه، روسیه و ترکیه بتوانیم این مشکلات را مورد حل و فصل قرار بدهیم.

امیرعبدالللهیان درباره حضورش در نشست مجمع تمدن‌های کهن هم بیان کرد: این نشست با حضور ۹ کشور تمدنی برگزار شد و میزبانی و مدیریت آن با جمهوری اسلامی ایران بود و در آنجا دغدغه‌ها و نگرانی‌هایی را که در چارچوب حفظ شاخص‌های تمدنی کشور‌ها و حفظ آثار باستانی و میراث تمدنی کشورهاست را مورد توجه قرار دادیم.

وی با بیان اینکه ایران حرف‌های زیادی در حفظ حوزه تمدنی، فرهنگی و میراث فرهنگی دارد، اظهار داشت: در آن نشست این مباحث مطرح شد و کشور‌های دیگر هم دیدگاه‌های خود را مطرح کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته