دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 مهر 1402 - 18:42
در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل صورت گرفت؛

روز شلوغ دیپلماسی عزتمندانه ایرانی در خاک آمریکا / کشورهای دنیا در صف ارتباط با ایران

روز شلوغ دیپلماسی عزتمندانه ایرانی در خاک آمریکا   کشورهای دنیا در صف ارتباط با ایران
وزیر امور خارجه کشورمان در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل با سفرا، وزران خارجه و نمایندگان کشورهای مختلف دنیا دیدار و در رابطه با گسترش هرچه بیشتر مناسبات فی‌مابین، تبادلات اقتصادی، تجاری، فرهنگی و ... گفت‌وگو کردند.
کد خبر : 869480

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان امروز (شنبه) در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک با سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای روسی

امیر عبداللهیان با اشاره به روند مثبت همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های دوجانبه و نیز مشورت و همکاری در سازمان‌های بین‌المللی، بر لزوم تکمیل روند آماده‌سازی سند همکاری‌های جامع بلندمدت میان دو کشور تأکید کرد و گفت: سند همکاری‌های جامع بلندمدت میان ایران و روسیه برای تقویت و بسط همکاری‌ها در گام نهايی است.

لاوروف وزیر خارجه روسیه نیز بر زمینه‌سازی برای تقویت بیش‌ازپیش همکاری‌های دو کشور در زمینه‌های مختلف اقتصادی، تجاری و فرهنگی تأکید کرد. 

در این دیدار برخی موضوعات موردعلاقه منطقه‌ای ازجمله تحولات قفقاز جنوبی و قره‌باغ مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای کره جنوبی

وزیر امور خارجه کشورمان سپس با پارک جین وزیر امور خارجه کره جنوبی دیدار و گفت‌وگو کرد.

وزیر امور خارجه ایران در این دیدار گفت: امیدوارم با فضای جدید به وجود آمده پس از رفع انسداد از دارایی‌های ایران، بتوانیم عقب‌ماندگی‌های گذشته را در روابط دوجانبه جبران کنیم. وی افزود ظرفیت‌های زیادی در روابط دو کشور داریم که باید استفاده کنیم و در این راستا لازم است بازتعریفی از روابط دو کشور داشته باشیم.

امیر عبداللهیان بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تقویت همکاری‌ها با کره جنوبی در زمینه‌های علم و فناوری و فرهنگی و نیز همکاری‌های کنسولی میان دو کشور تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان از حضور هیئت کره در اجلاس بین‌المللی اخیر مبارزه با طوفان‌های گردوغبار در تهران  تشکر کرد.

وی با تأکید بر اینکه امنیت در خلیج‌فارس و امنیت انرژی بسیار ایران بسیار مهم است، افزود، ظرفیت‌ها و مزیت‌های ترانزیتی ایران از شرق به غرب و شمال به جنوب می‌تواند مورد استفاده کره قرار گیرد. 

امیر عبداللهیان از همتای کره‌ای خود جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال قرار گرفت و قرار شد زمان آن از مجاری دیپلماتیک تعیین شود.

پارک جین وزیر خارجه کره نیز در این دیدار اظهار امیدواری کرد که حل مشکل دارایی‌های ایران، منجر به تقویت روابط ایران و کره شود.

وی نسبت به زمینه‌سازی برای تقویت همکاری‌های تجاری دو کشور ابراز آمادگی کرد. همچنین همکاری در حوزه‌های فرهنگی، زنان، ورزشی، علمی و دانشگاهی را از زمینه‌های خوب برای تقویت همکاری‌های دو کشور برشمرد.

وزیر خارجه کره به‌طور متقابل از همتای ایرانی خود جهت سفر به کره دعوت کرد.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای برزیلی

امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه دیدارهای خود در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد، با آقای مائورو ویرا وزیر امور خارجه برزیل دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیر عبداللهیان در این دیدار از حمایت برزیل از عضویت جمهوری اسلامی ایران در گروه بریکس تشکر کرد. وی با اشاره به دیدار بسیار خوب رؤسای جمهور دو کشور ایران و برزیل در ژوهانسبورگ گفت، آماده‌ایم روابط دو کشور را در چارچوب دوجانبه و نیز بریکس توسعه دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به جایگاه خاص برزیل در سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران گفت، امسال وارد ۱۲۰ سالگی روابط دیپلماتیک دو کشور شده‌ایم و لازم است به این‌ مناسبت برنامه‌های ویژه‌ای داشته باشیم.

امیر عبداللهیان از همتای برزیلی خود جهت سفر به ایران دعوت کرد که مورد استقبال وی قرار گرفت و قرار شد در زمان مناسب موردتوافق برنامه‌ریزی شود.

آقای مائورو ویرا وزیر خارجه برزیل نيز در اين ديدار روابط با ایران را برای کشورش حائز اهمیت دانست و گفت آمادگی داریم روابط دو کشور را در بخش دولتی و خصوصی افزایش دهیم.

طرفین در این دیدار بر ضرورت تسریع در برگزاری گروه مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور و حمایت از همکاری‌های بخش‌ خصوصی دو کشور تأکید کردند.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای مالتی 

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین با انتشار پستی در شبکه اجتماعی ایکس از دیدار با وزیر خارجه مالت در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد.

وی گفت: در نیویورک با آقای یان‌بورگ وزیر خارجه مالت دیدار و گفت‌وگو کردم، زمینه‌های مختلفی توسعه همکاری دو کشور اتفاق‌نظر وجود دارد.

امیر عبداللهیان اضافه کرد: با توجه به عضویت غیر دائم مالت در شورای امنیت و عضویت در اتحادیه اروپا بر مواضع در لغو تحریم، اوکراین، فلسطین و حقوق بشر تصریح کردم.

دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای قطری

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پیام دیگری در شبکه اجتماعی ایکس بیان کرد: در نیویورک با برادرم شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی نخست‌وزیر و وزیر خارجه قطر گفت‌وگو کردم.

وی بابیان اینکه از نقش سازنده در اجرای توافق اخیر تبادل زندانیان قدردانی کردم، گفت: در مورد بیانیه غیر سازنده اخیر چند کشور  در آژانس و واکنش درست رایزنی کردیم؛ ابتکارات دیپلماتیک روی میز است.

 دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای اکوادوری

امیر عبداللهیان همچنین در این شبکه اجتماعی اظهار کرد: در نیویورک میزبان آقای گوستاو مانریک وزیر خارجه اکوادور بودم.

وی افزود: ضمن تبریک عضویت غیر دائم در شورای امنیت تأکید کردم جایگاه آمریکای لاتین در سیاست خارجی متوازن حائز اهمیت است.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ضرورت ترسیم نقشه راه توسعه روابط دو کشور موردتوجه ماست.

 دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای مجارستانی

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در پیام دیگری در این شبکه اجتماعی گفت: امروز در نیویورک میزبان آقای پیتر سیارتو وزیر خارجه و تجارت مجارستان بودم.

وی افزود: توافق بر تشکیل گروه مشترک و گام مهمی به سمت تقویت همکاری‌های دوجانبه در زمینه‌های مختلف است.

امیر عبداللهیان گفت: در این دیدار ضمن اشاره به ریشه‌های جنگ اوکراین، و مخالفت با جنگ مواضع اصولی کشورمان در این موضوع را مطرح کردم.

 دیدار وزیر امور خارجه ایران با دبیر کل سازمان همکاری اسلامی

وی همچنین در این شبکه اجتماعی بیان کرد: ديگر مهمان امروزم در نیویورک آقای حسین ابراهیم طه دبیر کل سازمان همکاری اسلامی بود.

امیر عبداللهیان در بررسی تحولات مرتبط با جهان اسلام، اقدام رئیس جمهور کشورمان در تکریم جایگاه قرآن در مجمع عمومی را ستود.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: بر ضرورت وحدت کشورهای اسلامی در برابر هجمه به مقدسات دينی مسلمانان و همه ادیان الهی تأکید شد.

 دیدار وزیر امور خارجه ایران با همتای نیجری

حسین امیر عبداللهیان همچنین امروز (شنبه) در ادامه دیدارهای خود در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل، عصر روز جمعه با وزیر خارجه نیجر در محل اقامت خود دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار آخرین تحولات سیاسی نیجر و روابط دوجانبه موردگفت‌وگو و تبادل‌نظر قرار گرفت.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته