دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
27 شهريور 1402 - 18:15

وزیر اطلاعات: فناوری و شگردهای اطلاعاتی-عملیاتی ایران مشتری‌های زیادی در دنیا دارد + فیلم

وزیر اطلاعات: فناوری و شگردهای اطلاعاتی-عملیاتی ایران مشتری‌های زیادی در دنیا دارد + فیلم
حجت‌الاسلام خطیب گفت: ما از نظر فناوری چه در سخت‌افزار و چه نرم افزار و چه در شگرد‌های اطلاعاتی-عملیاتی موفقیت‌هایی را بدست آوردیم که شبیه همین پهپاد‌های جمهوری اسلامی در دنیا مشتری‌های زیادی دارد.
کد خبر : 868714

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب وزیر اطلاعات کشورمان در قسمت دیگری از برنامه «بدون توقف» در رابطه با بحث جایگاه رسانه‌ها در جامعه گفت: در رسانه‌ها مثل اینکه یک نفر توئیتی را می‌نویسد و نفر دیگر به آن پاسخ می‌دهد و عملاً آرام آرام فضای کشور و مردم را ملتهب می‌کنند و آن کسی که به این جریان دامن می‌زند فضای رسانه‌ای دشمن است.

وی افزود: غول فناوری هر روز بروز می‌شود،   دشمن همه فناوری را در این جنگ ترکیبی و سراسری به کار گرفته، حالا که نتوانست بر حاکمیت و بر دولت و ملت سلطه پیدا کند می‌خواهد از این قضیه به یک سلطه فکری در دنیا تبدیل کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب ادامه داد: ما از نظر فناوری چه در سخت‌افزار و چه نرم افزار و چه در شگرد‌های اطلاعاتی-عملیاتی موفقیت‌هایی را بدست آوردیم که شبیه همین پهپاد‌های جمهوری اسلامی در دنیا مشتری‌های زیادی دارد و عملاً نخبه‌های جامعه ما و جوان‌های جامعه ما اقداماتی را از نظر فنی شکل دادند که توانسته با ارائه آن به مقاومت، به کشور‌های دوست، کشور‌هایی که توانستند در مقابل سلطه‌طلبی آمریکا مقاومت کنند پیروزی‌های بزرگی را بدست آوردند و این هم از افتخارات جوانان و مردم و مملکت ما است.

وزیر اطلاعات اظهار کرد: امروز فناوری در دنیا حرف اول را در دنیا می‌زند بنابراین علم و فناوری، یکی از مأموریت‌های اصلی ما در تمام حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، کشاورزی، اطلاعاتی و... ما است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا اختلاسگر‌ها اعدام نمی‌شوند، اما برخی اغتشاشگر‌ها به اعدام محاکمه می‌شوند، بیان کرد: نمونه‌هایی را می‌گویم که جواب روشن می‌شود. در آشوب‌های سال گذشته یا جنگ تحمیلی، غیر از آن‌هایی که آدم کشتند یا مسلحانه اقداماتی را انجام دادند هیچ کسی را اعدام نکردیم. برای همین وسعت دستگیری‌ها را که می‌دانید اکثر آن‌ها محاکمه نشدند و بعد از یک بازداشت موقت آزاد شدند، آن‌هایی هم که کارشان به دادسرا رسید با یک حجم وسیعی عفو شدند؛ بنابراین نگاه رهبر عزیزمان، نگاه حاکمیت، نگاه برخواسته از انتخاب مردم و دیدگاه مردم این است که ما با ملت، مردم و سلایق مختلف عین اقتدار و امنیتی که برقرار می‌کنیم مدارا می‌کنیم و همراهی می‌کنیم. ما آن‌ها را هم فرزندان این ملت می‌دانیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب اظهارداشت: نکته دیگر، کسانی که اختلاس مالی و فساد اقتصادی دارند نظام قضایی و دستگاه قضایی ما نشان داده که نسبت به هیچ کس ملاحظه نمی‌کند ولو فرزندان شخصیت‌ها باشد نمونه آن همین الان در زندان هستند، اما سرمایه‌های ملی ما به دست این‌ها به تاراج رفته و باید این‌ها را برگردانیم، اگر نمی‌توانیم سرمایه را برگردانیم باید طبق قانون و حکم دادگاه مجازات کنیم. وقتی مسائل مالی پیش می‌آید به دلیل پیچیدگی‌های خاص و نوع شگرد‌های شیطنت‌آمیز مفسدین مانند رانت‌ها، دسترسی‌ها، پولشویی‌ها و انتقال‌هایی که به صورت سوری انجام می‌دهند نیاز به یک حسابرسی دقیق دارد.

وزیر اطلاعات با تأکید بر اینکه میان دستگاه‌های اطلاعاتی، انتظامی و امنیتی و همراهی دستگاه‌های قضایی این جدیت وجود دارد که با مفسدان اقتصادی در هر منسب و جایگاهی که باشد برخورد کنیم، افزود: کاری ندارد کسی که متهم فساد اقتصادی است سریع اعدام کنیم و حکمش را اجرا کنیم، اما پولی به ملت بر نخواهد گشت. ما باید این‌ها را شناسایی کنیم و سرمایه‌های مردم را برگردانیم.

وی بیان کرد: برخورد با مفسدان اقتصادی و مجازات آنها را سخنگوی قوه قضائیه هر بار این‌ها را عنوان می‌کند، اما خب متأسفانه بولد و تیتر نمی‌شود، گاهی رسانه‌های ما اولویت‌ها و اهمیت‌هایشان چیز‌هایی است که بتواند (به نظر من) برخی جهت‌دهی عمل می‌کنند که آن جهت‌دهی عملاً ترویج و برجستگی منافع مالی و خدمت به مردم شاید در آن کمتر باشد.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب با بیان اینکه هرچیزی که ما آن را مطرح کردیم و بلافاصله دیدید بی‌بی‌سی یا رسانه‌های دشمن آن را برجسته کردند بدانید دشمن را خوشحال کرده است، اظهار داشت: تلاش ما به عنوان وزارت اطلاعات این است که از بستر‌های موجود رسانه‌ای کشورمان که غالبشان در جهت منافع ملی کشور براساس سلایق مختلف عمل می‌کنند بهره و استفاده ببریم و جلسه‌های مختلفی هم با آن‌ها داشتیم و امیدواریم که آن‌ها هم بیشتر با ما تعامل کنند. ما تلاش نمی‌کنیم شبکه‌سازی کنیم و این کار وظیفه رسانه‌ها است و ما با در اختیار گذاشتن اطلاعات می‌توانیم به آنها کمک کنیم.

وزیر اطلاعات درباره دغدغه وزارت اطلاعات برای برخورد با مفاسد اقتصادی چیست؟ گفت: من ۲-۳ نمونه‌ای که منتشر شده را عرض می‌کنم. در بحث‌های ارز، دارو، مسکن تقریباً تشکیلات‌های اطلاعاتی هستند، هم مجموعه وزارت اطلاعات، هم وزارت اطلاعات سپاه، هم سازمان جدید التأسیس فراجا که امیدوارم این سازمان بتواند نقش موثرتری ایفا کند، همه تلاششان این است که اطلاعاتی را که با ابزار پنهان و مختلفی که دارند به دست بیاورند در اختیار متصدیان امر اقتصادی قرار دهیم که به طور روزانه انجام می‌شود.

وی اضافه کرد: اطلاعیه‌ای که ۲۳ شبکه اخلال بازار ارز اطلاعیه و منتشر شد یا در بحث دارو همین اقدام اخیر که شد یک شبکه فرقه صهیونیستی بهایی‌ها شکل داده بودند و داروخانه‌های کشور بخصوص در شهر‌های مهم در سلطه خودشان قرار داده بودند و عملاً نارضایتی و قاچاق و احتکار دارو ایجاد می‌کردند. در چند حوادثی که در ماه‌های اخیر به وجود آمد منتسب به این شبکه بود. در موضوع گمرک و صادرات، نوع قاچاق کالایی که صورت می‌گیرد الان نقش فعال وزارت اطلاعات، اطلاعات سپاه را می‌بینید و اطلاعیه می‌دهند و مصاحبه هم می‌کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب با بیان اینکه عملاً تلاش دستگاه‌های اطلاعاتی در بحث اقتصادی این است که در اطلاع رسانی و کمک به تصمیم‌گیری نقش جدی ایفا کنند، بعد اینکه در برخورد با فساد نقش جدی داشته باشند، بیان کرد: یک اطلاعیه‌ی جدید بعد از اطلاعیه دخانیات خواهیم داشت که تا تکمیل شود و به دستگاه قضایی برسد بنابر قانون به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی در خصوص فیلترینگ شبکه‌ مجازی گفت: ما در آن نقش داریم و طبیعتاً با آن موافقیم، ولی باید به نحوی پیش برود که احیاناً با ابزار‌های مختلف در این اعمال حاکمیت ملی در فضای مجازی خللی ایجاد نشود و نکته مهم این است که موجب اختلال در دسترسی و بهره‌گیری مردم از این فضا نشود.

وزیر اطلاعات مورد ارسال فیلم یا عکس به شبکه‌های ماهواره‌ای یا کانال‌های معاند اذعان کرد: فضای مجازی از فناوری و ابزار اینترنتی همیشه هم در جهت پیشرفت و در حال توسعه هست و هر روز ما با یک فناوری نوینی روبرو هستیم. امروز شما با تأخیر می‌گویید هوش مصنوعی، ولی اگر کوانتوم وارد فناوری‌ها شد خیلی از نظامات فنی را باید تغییر داد و یک بخشی مربوط به این می‌شود که ما چطور می‌توانیم به این فناوری را سلطه و اشراف پیدا کنیم.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب تأکید کرد: یک بخش مهم این است که چقدر کاربر‌های ما از آن بهره می‌برند و شگردهایشان چیست، دشمن از این بیشتر بهره می‌برد تا از آن ابزار؛ ما اگر بتوانیم دقت کنیم در تولیداتمان، نوع محتوایی که تولید می‌شود، نوع فرهنگ سازی که با کمک چهره‌ها یا کسانی که دنبال کننده قابل توجهی دارند این‌ها می‌تواند نقش بهره‌برداری دشمن را نشان دهد. شاید بحث فنی یا سخت افزاری یا آنچه را که به اسم فیلترینگ می‌شناسیم نسبت به آنکه در بحث تولید یا بازنشر محتوا نقش دارد فاصله قابل توجهی داشته باشد. ما هر وقت به هر عنوان و هر شخصیتی با هر جایگاه و دسترسی، در تولیداتمان در فضای مجازی انجام می‌دهیم منافع ملی را نگاه کنیم.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا با کسی هم در این رابطه (ارسال فیلم و عکس به شبکه‌های معاند) برخورد کرده‌اید یا خیر، گفت: بله، تعدادشان زیاد است.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این این سئوال که آیا فیلترینگ در امنیت کشور تأثیر داشته یا خیر؟ بله، تأثیر زیادی داشته است. اگر هم آن به نوعی دور می‌زنید، در این دور زدن با کاهش دسترسی‌ها روبرو هستید اگرچه شاید آن را قطع نکنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب ادامه داد: همین اقدام (فیلترینگ) امروز حضور جوانان و مردم ما در شبکه‌ها و پیام‌رسان‌های داخلی به شدت افزایش داده است. سال گذشته شاید ما خیلی از شبکه‌هایمان در این مسیر اربعین مشکلاتی داشت، اما امسال این مشکلات را رفع کردند بنابراین باید تلاش کنیم این پامرسان‌ها را از نظر فنی توسعه دهیم و همین که توانسته‌اند به یک جایگاهی برسند با همه کم و کاستی‌ها، یک موفقیت برای حاکمیت، مردم، منافع ملی در فضای مجازی است.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا فرزندان شما هم از پیام‌رسان‌های داخلی استفاده می‌کنند یا خیر؟ گفت: در آنجایی که در خانواده ولایت دارم براساس یک توافق اخلاقی توانستیم جمع‌بندی کنیم که فرزندان من از شبکه‌های داخلی استفاده کنیم اگرچه بنده به به عنوان وزیر وظیفه دارم در پیامرسان‌های مختلف از بنای رصد را داشته باشم.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: ما در بحث فضای مجازی اضافه بر اقداماتی که احیاناً در فیلترکردن انجام شده، تلاش‌هایی در توسعه صورت گرفته که شنیدنی است که ما به آن‌ها هم باید توجه کنیم. خیلی از کشور‌های دنیا همین مسیر را طی کردند و طبیعتاً در این مسیر به مشکلاتی مانند فیلترشکن‌ها روبرو شدند و برای آن راه‌حل‌هایی را هم پیدا کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین خطیب در پایان این قسمت از «بدون توقف» گفت: امیدوارم که بتوانیم این مسیر را ادامه دهیم و آن را به شکلی تعمیم دهیم که هم نیاز‌های جامعه را تأمین کنیم و هم از جامعه و مردم‌مان صیانت کنیم.

فیلم این گفت‌وگو را می‌توانید در زیر ببینید: 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته