دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
25 شهريور 1402 - 18:17
نسبت به تلاش آمریکا برای رابطه عربستان و اسرائیل هوشیاریم؛

وزیر اطلاعات: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نشان‌دهنده تلاش دولت برای زندگی مردم است + فیلم

وزیر اطلاعات: رشد شرکت‌های دانش‌بنیان نشان‌دهنده تلاش دولت برای زندگی مردم است + فیلم
وزیر اطلاعات با بیان اینکه نسبت به تلاش آمریکا برای رابطه عربستان و اسرائیل هوشیاریم، گفت: دغدغه دولت معیشت مردم است، مانند خرید گندم، فروش نفت، کاهش تورم و ... و رشدی که در شرکت‌های دانش‌بنیان داریم، نشان دهنده تلاش دولت برای زندگی مردم است.
کد خبر : 868325

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام والمسلمین سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات در برنامه «بدون توقف» در سالگرد اغتشاشات سال گذشته در پاسخ به این سوال که اگر بخواهید وزارت اطلاعات را تعریف کنید، [بگویید وزارت اطلاعات] چیست؟ اظهار کرد: وزارت اطلاعات ثمره انقلاب اسلامی ماست و در آستانه چهلمین سال تأسیس خود قرار دارد. وزارت اطلاعات در سال ۶۳ بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی و قانون و از ادغام واحد‌های اطلاعاتی مختلف شکل گرفت و تلاش می‌کند یک سرویس اطلاعاتی در تراز انقلاب و نظام جمهوری اسلامی باشد و تلاش می‌کند که نسبت به آنچه امنیت جامعه، ملت و نظام ما است را برقرار کند.

وی افزود: خداوند رحمت کند آیت‌الله محمدی ری‌شهری را که پایه‌گذار این مجموعه بودند و امروزه ما آنچه را که داریم از اندوخته‌ها، تقوی، روحیه انقلابی آن مرحوم و کلیه کسانی که بعضاً به شهادت رسیده‌اند، داریم. برکت آن شهدا همچنان برای مقابله به موقع تشکیلات اطلاعاتی و امنیتی نسبت به دشمنان بتواند به‌موقع عمل کند و عمل کرد. نیرو‌هایی که در وزارت اطلاعات هستند گزینش افراد انقلابی، جهادی، خطرپذیر و شبانه‌روز خود را برای امنیت نظام می‌گذارند.

خطیب گفت: با توجه به گستردگی نسبت با این مردم و ملت دارند و حساسیتی که سرویس‌های اطلاعاتی نسبت به پیشرفت این ملت دارند یکی از وظایفی است که در این دوره بر عهده وزارت اطلاعات است و به‌عنوان رئیس شورای اطلاعاتی می‌گویم که این سربازان تمام تلاش خود را برای مقابله با توطئه برای سلب آرامش مردم دارد بکار گیرد و عملاً وظایف پنج‌گانه‌ای را در مقابله برای خود تعریف کرده است.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: در مبارزه با رژیم صهیونیستی و نظام سلطه، مبارزه با تروریسم و براندازی، جاسوسی و نفوذ، مفاسد اقتصادی و مبارزه با ناکارآمدی و همچنان وظیفه خود می‌داند با تقویت اشراف اطلاعاتی و صیانت از مردم و دارایی‌های کشور عزیزمان و هم‌افزایی بر تشکیلات اطلاعاتی و اطلاعات مردم پایه بتواند در جهت ارتقای امنیت کشور و اقتدار کشور در سطح منطقه و دنیا عمل کند.

وی در پاسخ به این سوال که سال گذشته درگیر یک جنگ امنیتی و هیبریدی شدیم، کارکرد وزارت اطلاعات در سال گذشته چه بود و آیا پیش‌بینی این اتفاقات را داشتید یا خیر؟ اظهار کرد: معمولاً برآورد‌های امنیتی و اطلاعاتی در دوره دولت حجت‌الاسلام رئیسی هرساله تقدیم مسئولان می‌شود و در این دو سال هم این اتفاق افتاده است و معمولاً این برآورد‌های اطلاعاتی به تأیید جامعه اطلاعاتی می‌رسد و صرفاً نگاه وزارت اطلاعات نیست و این برکتی است که توفیق پیدا شده که در این دولت خدمتگزار به وجود بیاید.

خطیب اضافه کرد: در بیانیه تبیینی که وزارت اطلاعات مشترکاً با سپاه منتشر کرد به بخش‌های قبل، حین و بعد از آشوب پرداخته شد، ولی به طور طبیعی شرایطی وجود دارد که یک شگفتی‌ها و یا شگفت‌ساز‌هایی باعث تقویت یک پیش‌بینی یا آشوب می‌شود یا باعث عدم اتفاق آن آشوب می‌شود.

وزیر اطلاعات گفت: سال گذشته چنین اتفاقی افتاد. چنین پیش‌بینی کرده بودیم که سه ضلع سرویس‌های اطلاعاتی، اندیشکده‌های شبه‌دولتی در خارج و بعضی از تشکل‌هایی که معاندین مجموعه نظام محسوب می‌شوند یا نسبت به مردم ما به دلیل تجزیه‌طلبی، تروریست بودن یا به دلیل وابستگی به رژیم سابق بودن نسبت به مردم یا نظام موضع براندازانه دارند تصمیماتی را در پایان سال ۱۴۰۰ طراحی کردند که مستنداتش موجود است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا فاصله بین دولت و ملت است، اظهار کرد: الان هم همینطور است. الان هم آشوب سال گذشته یا هر فتنه‌ای که دشمن طراحی می‌کند مردم ضرر می‌کنند. برای مثال راهپیمایی ۲۲ بهمن که شکل گرفت تقریباً از آغاز آشوب تمام کشور‌ها علیه ایران بسیج شدند، دیدید که کشور‌های اروپایی و موثر علیه ایران نیست که موضع‌گیری نکرده بود؛ ولی بعد از راهپیمایی ۲۲ بهمن سرویس‌های اطلاعاتی کشور‌های بزرگ شروع به تماس گرفتن با ما کردند و به ایران آمدند یعنی پیروزی‌ای که در سال گذشته به دست آمد، باز هم از حضور مردم بود.

خطیب در پاسخ به اینکه بحث اقتصادی بهانه‌ای برای آشوب می‌تواند باشد یا خیر؟ ادامه داد: قطعاً مردم از وضعیت معیشتی نارضایتی‌هایی دارند و قطعاً هم دولت تمام تلاشش این است که در جهت رفع این وضعیت اقتصادی عمل کند. محضر مقام معظم رهبری بودیم ایشان اشاره کردند که بیش از ۵۰ مورد دستاورد دولت است. مخصوصاً شخص آقای رئیسی و دولت ایشان شاید بیش از ۲۵ سال است که با ایشان مراوده کاری دارم. ایشان آدمی است که دغدغه‌مند و مرتباً پیگیر است و مرتب تلاش می‌کند با مردم حضور داشته باشد و تلاش می‌کند به شکلی مستقیم بتواند ارتباط با مردم را برقرار کند. به همین دلیل است که این سفر‌های استانی را مرتب انجام می‌دهند و مورد مدح رهبر انقلاب قرار گرفت و تأکید شد که این سفر‌ها ادامه پیدا کند.

وزیر اطلاعات افزود: یکی دیگر از مزیت‌های آقای رئیسی ساده‌زیستی وی است. چنین شخصیتی معمولاً شبانه‌روزش دغدغه مردم است. به نحوی از ابتدای انقلاب تا الان دشمن برای اینکه بتواند جلوی پیشرفت کشور را بگیرد تحریم‌ها را برای این ملت و مردم در نظر گرفته است به بهانه‌های مختلف، یک مدت به بهانه حقوق بشر، یا به بهانه جنگ تحمیلی یا الان بحث هسته‌ای. به‌رغم همه این‌ها ما در این ۲ سال شاهد رشد اقتصادی هستیم.

وی اظهار کرد: شما ببینید دقیقاً رشد اقتصادی در سال‌های گذشته و الان را ببینید، اساساً آمار‌های بانک جهانی را ببینید همه نشان‌دهنده رشد اقتصادی و کاهش بیکاری را داریم یا کنترل رشد نقدینگی که خود این نقدینگی هم تورم‌زا است یا هزاران کارگاه‌ها و کارخانه‌های تولیدی که تعطیل بوده و الان فعال شده است. تراز تجاری ما هم همینطور، همین مرحله جدیدی که توسط رئیس جمهور افتتاح شد طبیعتاً سهم ملت ما از نفت، گاز، پتروشیمی، فروش نفت است. آمار فروش نفت ما را هم سازمان‌های جهانی مانند اوپک می‌دهد. رشدی که در شرکت‌های دانش‌بنیان داریم نشان دهنده این است که دولت تلاش می‌کند، اما اینکه آثار این اقدامات در سفره مردم دیده شود زمان‌بر است.  

خطیب افزود: امیدواریم که ما بتوانیم یک قدم اولیه را با بحث کالابرگ‌ها پیش ببریم و در مرحله بعدی بتوانیم کاری را در بحث معیشت مردم انجام دهیم. در تذکراتی که رهبری فرمودند به بحث معیشت هم تأکید فرمودند. امسال برای بعد از مدت‌ها بیش از ۱۰ میلیون تن گندم از کشاورزان کشور خودمان خریدیم. در کالا‌های اساسی و امنیت غذایی باید تلاش کنیم و جهت‌دهی را پیش‌ببریم که تمام این‌ها در درون کشورمان اتفاق بیفتد و احیاناً یک جنگی مانند جنگ اوکراین بر کشور ما اثر نگذارد.

وزیر اطلاعات در پاسخ به این سوال که چه تدبیری برای نزدیک شدن آرای مردم به همدیگر دارید، بیان کرد: نکاتی در بحث جنگ ترکیبی دشمن و آشوب‌ها بود و اشرافی که به لطف الهی پیش آمده و امید داریم که با این همراهی و هماهنگی و هم‌افزایی که مشارکت و مجاهدتی که به تعبیر حضرت آقا بین دستگاه‌های اطلاعاتی است ما امسال علی‌رغم همه تمهیدات دشمن شاهد کنترل و اشراف خوب امنیتی باشیم و بتوانیم بستر اجتماعی و شهری را برای مردم‌مان امن نگه داریم.

وی در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه رژیم صهیونیستی در ازای ضرباتی که در سال ۱۴۰۱ به ما زد، مابه‌ازای آن ضربه‌ای دریافت کرد یا خیر؟ گفت: بیش از آن دریافت کرد. سرمایه‌گذاری در یهودی‌های ساکن اشغالی توسط مقاومت شاهد اثرگذاری و پیشران و سرعت‌بخشی این فروپاشی است. معتقدم یکی از موفقیت‌ها و پیروزی‌های دیگری است که مقاومت توانسته رقم بزند.

 خطیب گفت: آیا ما می‌توانیم موفقیت‌ها بر رژیم صهیونیستی را نتیجه دیپلماسی پنهان یا غیر رسمی بدانیم؟ این موفقیت‌ها مرهون مقاومت است، همه دستگاه‌ها و همه مجموعه‌های مختلف وظیفه دارند از مقاومت به‌عنوان یک محور مبارزه پشتیبانی کنند بنابراین نقش جدی و عمده را نیرو‌ها و رهبران مقاومت ایفا کنند. وزارت اطلاعات، سپاه قدس، دستگاه‌های اجرایی، وزارت خارجه، رسانه ملی و ... همه در خدمت مقاومت هستیم.  

وزیر اطلاعات در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر اینکه در خبری خنثی‌سازی ۴۰۰ بمب در مسیر اربعین آیا نیرو‌های ایرانی هم نقش داشتند؟ اظهار کرد: ما در وزارت غیر از گمنامی مظلومیت هم داریم، هم خانواده‌هایمان مظلوم هستند و هم ما و همه سربازان گمنام یکی از افتخاراتشان این است که آنچه را که زندگی شخصی خودشان به آن نیاز دارد و عملاً محور اداره فرزندان، خانواده و زندگی ما بر عهده همسران ما است و جا دارد که یاد کنیم که انصافاً همسران صبر و نقش آن‌ها نقش مؤثر در ایجاد و تقویت انگیزه مجموعه‌های وزارتی و اطلاعاتی است.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا شما هم سفر‌های استانی دارید؟ بیان کرد: من در این مدت دو سال ۴۹ سفر استانی داشتم. آمریکا واسطه رابطه اسرائیل با عربستان است و تمام تلاش خود را دارد انجام می‌دهد و ما باید نسبت به آن هوشیار باشیم. هرچه حضور رژیم صهیونیستی در منطقه افزایش پیدا کند، ناامنی هم در منطقه افزایش پیدا خواهد کرد.

خطیب در پایان با اشاره به فضاسازی فضای مجازی در رابطه با مشکلات بین ایران و آذربایجان گفت: مشکل ما با آذربایجان یک مشکل جدی نیست بیشتر جنبه‌های سیاسی و رسانه‌ای به آن دامن زد و تلاش می‌کنیم این مسائل را حل و فصل کنیم.

فیلم کامل صحبت‌های وزیر اطلاعات را می‌توانید در زیر تماشا کنید:

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته