معاون فرهنگی وزیر علوم در گفت‌وگو با آنا:

انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور تبدیل می‌شوند

انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور تبدیل می‌شوند
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: تمایل دانشجویان برای ورود به عرصه‌های خلاقانه، نوآورانه و فناورانه زیاد شده است؛ اما آیین‌نامه انجمن‌های علمی این فعالیت‌ها را تقویت نمی‌کند؛ بنابراین درصدد بازنگری آیین‌نامه برآمدیم تا انجمن‌های علمی بتوانند به واحدهای فناور تبدیل شوند.

عبدالحسین کلانتری، معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره تبدیل انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور اظهار کرد: ایده تبدیل انجمن‌های علمی به واحد‌های فناور حدود یک سال و نیم پیش کلید خورد. 

وی افزود: به واسطه تحولاتی که در اکوسیستم علم و فناوری کشور رخ داده و بخش فناوری وزن بیشتری پیدا کرده شاهد افزایش پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد بوده‌ایم و در این راستا در وزارت علوم، معاونت فناوری شکل گرفته است. 

کلانتری تصریح کرد: تمایل دانشجویان برای ورود به عرصه‌های خلاقانه؛ نوآورانه و فناورانه زیاد شده است، اما آیین‌نامه انجمن‌های علمی خیلی این فعالیت‌ها را تقویت نمی‌کرد و مسکوت مانده بود؛ بنابراین درصدد بازنگری این آیین‌نامه برآمدیم تا سیکل ارتقای دانشجویان را در مسیر فرهنگی، نوآوری و فناوری جهت تولید محصوب تسهیل ببخشیم و بر همین اساس مجموعه‌ای از تعاملات با معاونت علمی ریاست جمهوری، صندوق نوآوری و شکوفایی و از همه مهم ترمعاونت فناوری وزارت علوم شکل گرفت و امیدواریم انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری در این زمینه مورد حمایت جدی واقع شوند.

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: در زمینه انعقاد تفاهم نامه معاونت فرهنگی با معاونت فناوری وزارت علوم سندی تصویب شد تا امکانات پارک‌ها در اختیار ارتقای فناورانه انجمن‌های علمی و کانون‌های فرهنگی و هنری قرار بگیرد و دانشجویان ارتباطات بیشتری با شرکت‌های دانش‌بنیان و واحد‌های فناور مستقر در مجموعه داشته باشند و به عنوان دستیار فناوری جذب شوند. 

کلانتری گفت: رتبه‌بندی صورت گرفته در انجمن‌های علمی فرصتی را برای دانشجویان فراهم می‌کند تا انجمن‌های علمی برتر بتوانند از گرنت‌های فناوری پارک‌ها استفاده کنند. 

وی اضافه کرد: در زمینه شکل‌گیری خانه‌های خلاق و نوآور دانشجویی در دانشگاه‌ها مذاکراتی صورت گرفت و تا حدودی عملیاتی شد و درصدد افزایش آن‌ها هستیم تا فرصتی برای ارائه ایده دانشجویان و پالایش و شکل‌گیری آن‌ها در جهت تبدیل ایده به محصول باشد. 

معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: هرچقدر سن تجربه ورود در فعالیت‌های استارت‌آپی کاهش یابد هم جسارت و خلاقیت و نوآوری دانشجویان را جهت داده و از آن‌ها استفاده کرده ایم و هم میزان خطا را کاهش داده ایم و عملا دانشجویان پس از فارغ التحصیلی با تجربه اندوخته بیشتری می‌توانند وارد فضا‌های استارت‌آپی، خلاقانه، نوآورانه و دانش بنیان شوند؛ بنابراین باید این را به سطح دانش آموزی ببریم و آن‌ها ایده‌های خود را به صورت خلاقانه و انتقادی بیان کنند و در معرض نقد قرار دهند تا در نهایت منجر به تولید محصول فناورانه شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا