دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
26 شهريور 1402 - 12:03
انسان‌های بزرگ در مدرسه ساخته می‌شوند؛

رئیس جمهور: هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در کشور است

رئیس جمهور: هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در کشور است
رئیس جمهور گفت: در خانواده بزرگ فرهنگی کشور که من این را عمیقاً باور دارم، هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در کشور است. نباید از هزینه کردن در آموزش و پرورش نگران بود.
کد خبر : 868410

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان در همایش مدیران مدارس سراسر کشور اظهار کرد: نگاه مدیران برای ایجاد تحول بسیار مهم است به شرط اینکه این تحول یک تحول شناختی، فرایندی است.

وی افزود: نگاه تحولی مدیر و مدیران شرط موفقیت در ایجاد تحول است. دیدن وضع موجود، ترسیم وضع مطلوب، تلاش برای رسیدن به وضع مطلوب و کم کردن فاصله وضع موجود و وضع مطلوب؛ شرط انجام یک مدیریت موفق هدف‌دار بودن، برنامه دار بودن، کنترل و نظارت نسبت به فرایند‌ها و به کارگیری همه ظرفیت‌ها در جهت رسیدن به هدف، همه ظرفیت‌های انسانی که مهمترین سرمایه‌است و ظرفیت‌های ابزاری و سازمان برای رسیدن به هدف مهم و غایت است.

رئیس جمهور گفت: چه باید کرد که این هدف حاصل شود؟ شما در مدیریت صاحب‌نظر هستید. تفاوت‌هایی بین فرهنگ دینی ما و نظامات دیگر است اگرچه اشتراکات فراوانی دارد. مدیران ما باید در مدیریت مدرسه اقداماتی مانند خوب شناختن نسبت به حوزه مدیریت، ترسیم هدف، تمام برنامه‌ها در جهت رسیدن به هدف، نظارت و کنترل تلاش کنند ظرفیت‌ها را به اهداف بلند که مدرسه تراز است برسانند.

حجت‌الاسلام رئیسی ادامه داد: تفاوت‌هایی که در فرهنگ دینی ما در مدیریت وجود دارد این است که مدیران قبل از هرچیز باید خود را در محضر خداوند متعال ببیند، در سلسله مراتب، پاسخگویی به خدا، مدیر بالادستی، ارباب رجوع است. اما ما در نظام فرهنگ دینی ما که از همه این‌ها مهم‌تر است پاسخگویی به ذات کبریایی است؛ لذا در تعریف از نظامات کنترلی و نظارتی ما معتقدیم که کارآمدترین نظام کنترلی، خود کنترلی است. کسی که خود را موظف بداند به اجرای وظیفه، اجرای قانون، توجه به اخلاق و همواره برای آنچه که ماموریت اوست تلاش کند و این کارآمدترین نظام کنترلی است.

وی اظهار کرد: مجموعه تحت نظر شما بهترین روند اثرگذار همین خودکنترلی است و این بسیار مهم است در پیشگیری از آسیب‌هاست. اخلاق حرفه‌ای که در حرفه‌های مختلف این اخلاق است، اما در حرفه تعلیم و تربیت نماد و نمود اخلاق، یاد دادن، آموزش است. تمام رفتار، رفتار الگویی و تربیتی دارد برای همگان به ویژه برای کسانی که آمدند در مدرسه یاد بگیرند. رساندن یک انسانی که در مسیر زندگی می‌خواهد به آن هدف برسد و این هدف بسیار هدف عالی است.  

رئیس جمهور افزود: رهبر فرزانه انقلاب حکیمانه فرمودند معمار برای انسان‌سازی، جامعه‌سازی و تمدن‌سازی؛ جامعه سازی قرآنی بر این معنا شکل می‌گیرد، جامعه باید اقامه قسط بکند، این نظام مبتنی بر اصل هدایت است. اگر تعلیم و تربیت به عنوان مهمترین مأموریت است. انسان‌های حق‌خواه و عدالت‌خواه در مدرسه ساخته می‌شوند؛ لذا باید گفت محور برای تحول در آموزش و پرورش، مدرسه است و این تحول باید مستند بشود به سند تحول آموزش و پرورش و تأکید رهبر انقلاب اسلامی بر اجرای این سند بر تحول است.

حجت‌الاسلام رئیسی بیان کرد: انتظار جامعه از همه شما و ما آن است که مدرسه‌ای در تراز شکل بگیرد. امروز وظیفه سنگینی است. با همه تجربیات و همه اندوخته‌های که معلمان و مدیران و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش دارند باید گامی بلند برداشته شود که در تربیت نیروی انسانی کارآمد مومن اثرگذار نقش‌آفرین هستند. من از ابتدای کار دولت در اولین جلسه شورای عالی آموزش و پرورش عرض کردم این شورا از شورا‌های دیگر برای من متمایز است به دلیل اینکه مأموریت این شورا متمایز شورا‌های دیگر است. مدیریت مدرسه با هیچ جای دیگر قابل قیاس نیست یعنی مجموعه انسان‌سازی، جامعه‌سازی و شکل دادن شخصیت انسان‌هایی که فردا می‌خواهند در جای جای کشور ایفای نقش کنند.

وی ادامه داد: معلمان جایگاه و شأن خود را بدانند که چه جایگاه [نبوی] و الهی دارند. اساس قضیه در رتبه‌بندی معلمان فقط آثار معیشتی نیست، این اصل است که معلم نباید دغدغه داشته باشد تا بتواند به شغل معلمی بپردازد. آنچه در رتبه‌بندی معلمان اساس است جایگاه علمی معلم و دانش، جایگاه، بینش، گرایش و هویت که می‌خواهد با هویت خود، هویت‌سازی در جامعه انجام دهد اساس کار است.

رئیس جمهور اضافه کرد: من در جلسه دوستان آموزش و پرورش یک تعریفی از تربیت کردم، هرکسی یک چیزی گفت، کسی یک تعریف جامعی از تبیت کرد که «احیاء تمایلات عالی نفسانی انسانی» بود. اگر برای آینده‌ای برای کشور ترسیم می‌کنیم که در چشم انداز کشور می‌بینیم و در برنامه هفتم می‌بینیم باید به آموزش و پرورش و مراکز عالی کشور نگاه کنیم و این به دست توانای مدیران و معلمان آموزش و پرورش انجام می‌پذیرد.

حجت‌الاسلام رئیسی گفت: به این امید که سال جدید تحصیلی جدید بتواند با دست توانای شما بتواند سالی جدید رقم بخورد. اگر سخن از مدیریت و معلم مهم تلقی شود، والدین بسیار نقش‌آفرین هستند. ساختن مدرسه، تجهیز مدارس، به ویژه تجهیز به کار آموزشی، کار حرفه‌ای و مهارت افزایی بسیار اهمیت دارد. از خیرین محترم مدرسه‌ساز نهایت تشکر را دارم. اگر بیش از ۵ هزار مدرسه در این دوران تحویل بوده نتیجه تلاش خیرین مدرسه‌ساز، مدیران، آموزش و پرورش است.  

وی با تأکید بر اینکه من این را عمیقاً باور دارم در خانواده بزرگ فرهنگی کشور هرگونه هزینه کردن در آموزش و پرورش، سرمایه‌گذاری در کشور است، بیان کرد: نباید از هزینه کردن در آموزش و پرورش نگران بود. میخواهم به مدیران محترم عرض کنم برای افزایش بهره‌وری در آموزش و پرورش تلاش کنید و این امری است که از همه مدیران و دست‌اندرکاران آموزش و پرورش می‌خواهم. مسئله نمرات مسئله مهمی است، جلوه نمره برای یک متعلم و یک دانش‌آموز اهمیت دارد، چه کنیم که سطح دانش بچه‌ها بالا بیاید؟ بچه نگاه می‌کند به تلاش معلم و مدیر مدرسه. ما احساس کنیم که سطح نمرات در کل توانسته بالا بیاید. حوزه مدرسه و دانشگاه از هم جدا نیست. من نمی‌خواهم بگویم که مسئله برگزاری کنکور به صورت جدید بدون اشکال است، شما معلمان ارزیابی کنید و انتقال بدید. هیچ طرحی بدون اشکال نیست.

رئیس جمهور در مورد پرداخت حق الزحمه برای معلمان نیز گفت: این خواسته بحقی است، آقای وزیر و رئیس سازمان برنامه بودجه هم دنبال کنند، نه فقط حق معلم، حق هر کسی که صاحب حق باشد باید به موقع پرداخت شود آن هم تا عرق بر جوین است. در رابطه با مسئله مسکن معلمان نیز آقای وزیر دنبال می‌کنند، مشکل مسکن برای عموم کسانی که در کشور هستند به ویژه اساتید مدارس و دانشگاه‌ها پیگیر هستم تا بدون دغدغه به مسئله آموزش بپردازند.

حجت‌الاسلام رئیسی با بیان اینکه باید این اعتمادی که مردم به مدرسه دارند باید به عنوان یک سرمایه بزرگ تلقی شود و روز به روز افزایش یابد، گفت: ما ۴۰ هزار شهید آموزش و پرورش داریم، این‌ها برای ما پیام دارند، ما معتقدیم پیام این‌ها در وصیت‌نامه‌هایشان به صورت مکتوب و شفاهی هست که یک آموزش و پرورش در تراز می‌خواهند.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته