نقشآفرینی استادان دانشگاه آزاد برای بهبود شرایط فرهنگی
به گزارش خبرنگار گروه استانهای خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست هماندیشی استادان همیار فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک با حضور کیان پهلوان افشاری رئیس این دانشگاه، حجتالاسلام علی غلامی مسئول نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک، مجید امیرفخریان معاون فرهنگی و استادان این دانشگاه در سالن اجتماعات دانشکده ادبیات و علوم انسانی برگزار شد.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک در این نشست با تبیین اهمیت جایگاه تربیت در نظام آموزش کشور اظهار کرد: مقوله پرورش و امر مهم تربیت اعتقادی و اجتماعی متعلمین همواره در کنار آموزشهای علمی تخصصی آنها برای سیاستگذاران نظام تعلیم و تربیت حائز اهمیت بوده که این نگاه، ریشه در تاریخ تمدن غنی ایرانی و اسلامی دارد.
پهلوان افشاری به نقش پررنگ دانشگاهها بهعنوان یکی از مؤثرترین مراکز تربیتی اجتماعی اشاره کرد و ادامه داد: در نظام حکمرانی برای دانشگاه، رسالتهای خطیری مشخص شده که تحقق این اهداف جز با نقشآفرینی و همراهی مؤثر استادان دارای دغدغه و حس مسئولیتپذیری محقق نمیشود.
وی با تأکید بر اجرای رویکرد جدید فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی که بستر مناسبی برای نقشآفرینی فرهنگی استاد بهعنوان یکی از اقطاب اثرگذار در دانشگاه باز کرده است، تصریح کرد: استادان دغدغهمند بهعنوان حلقههای اتصال تربیت اجتماعی میتوانند در فضای جدید آماده شده برای بهبود شرایط فرهنگی میدانداری کنند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین-پیشوا و قرچک بر ضرورت بهرهمندی طرح همیار فرهنگی بهعنوان بهترین و تأثیرگذارترین روشهای تربیتی منبعث از مفاهیم بلند اسلامی و هویت ایرانی تأکید کرد و افزود: در این طرح استاد دانشگاه با طیف مشخصی از دانشجویان از زمان آغاز تا پایان دوران تحصیلی بهعنوان همراه، مربی و هدایتگر ارتباط گرفته و در این مسیر تعریف شده تجارب گرانبهای خود را در زمینههای مختلف برای دانشجویان به اشتراک میگذارد.
معاون فرهنگی دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ورامین ـ پیشوا و قرچک هم ضمن دعوت از استادان برای مشارکت فعال با حوزه معاونت فرهنگی برای اجرای طرح همیار فرهنگی به برخی بسترهای مشارکت استادان پرداخت و گفت: همکاری با هیئت اندیشهورز و تمدنساز، استاد مشاور فرهنگی و مشاور امین، طراحی و مشارکت در طرح و مسابقات کرسیهای آزاداندیشی، همکاری با بسیج اساتید، فعالیت فرهنگی در فضای مجازی و تولید محتوای فرهنگی، مشارکت در طرح حماسه تا حماسه، تولید محتوی برای خانواده (مهارت زندگی)، تولید محتوای جذاب برای استفاده در درس وصایا و اندیشه امام خمینی(ره)، فعالیت و همکاری در کمیته تعامل دانشگاه و خانواده، برگزاری دورههای آموزشی و مهارتی فرزندان کارکنان و استادان، مشارکت فعال در برگزاری مرامهای فرهنگی و مذهبی، تولید نرمافزارهای فرهنگی، تصنیف، تألیف، تدوین، و ترجمه کتاب در حوزههای مختلف فرهنگی، تولید فیلم یا مستند، تولید پادکست به نام دانشگاه در حوزههای مختلف فرهنگی، اجتماعی و...، ارائه ابتکارات و نوآوری فرهنگی، همکاری در برگزاری برنامه فاخر استانی و یا ملی از مهمترین زمینههای همکاری است.
امیرفخریان تبیین کرد: ارائه طرحهای پژوهشی در راستای اطلاعات پیمایشی از روند تغییرات اعتقادی و فرهنگی دانشجویان در سالهای تحصیل و میزان انطباق با فرهنگهای محلی، ارائه پژوهشهای مرتبط با سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، ارائه طرحی در راستای اثربخشی فرهنگی اعضای هیئت علمی در تعامل با دانشگاه، برگزاری کارگاههایی برای استادان در ارتباط با مهارت رفتاری و خودکنترلی، راههای تعامل با دانشجویان و اثرگذاری موفق فرهنگی، شرکت در دورههای مرتبط با امر به معروف و نهی از منکر، مشارکت در تشکیل تیمهای جهادی فرهنگی، ارائه طرحی با رویکرد ارزیابی وضعیت اثربخشی کلاسهای معارف با نظرسنجی دورهای از دانشجویان و پیمایش کارشناسی، مشارکت و فعالیت مؤثر در کانون مهدویت، ارائه طرحی پژوهشی ناظر به رفتار دانشجویان در فضای مجازی، ارائه طرح پژوهشی در راستای بهداشت روانی و جسمی دانشجویان، ارائه طرح پژوهشی در راستای شناسایی مسائل فرهنگی منطقه، فعالیت ورزشی (عضو تیم دانشگاه) و ارائه برنامههایی برای ترغیب به ورزش همگانی و قهرمانی، مشارکت در مسابقات قرآن و عترت و جشنواره هنر و ادبیات دینی، راهاندازی و همکاری با کانونهای فرهنگی و دانشجویی و ادبی و هنری، همکاری با ستاد شاهد و امور ایثارگران و شرکت در دورههای فرهنگی ابلاغی از سازمان مرکزی از دیگر موارد همکاری استادان در قالب طرح همیار فرهنگی است.
انتهای پیام/