مدارس تحولخواه توسعه مییابند
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمدعلی نادی، معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه هماندیشی و همافزایی رؤسای استانهای البرز، مرکزی، سمنان و قم اظهار کرد: با توجه به تحلیل بودجه و عملکرد چهار استان موضوع دانشپذیری در پیشبینی بودجه سال مالی جدید نقش پررنگتری دارد و ۳۰ درصد از سهم بودجه استانها به این منظور اختصاص دارد.
وی افزود: طرح پویش نیز در برنامهریزی سال جاری با هدفگذاری ۲۰ درصد جمعیت دانشجویی پیشبینیشده که این طرح در مدارس سما و حوزه دانشآموزی نیز اجرا میشود و یکی دیگر از برنامههای حوزه مدارس استفاده از دستیار آموزشی خواهد بود. در جذب هیئت علمی جدید باید شاخصههای ایرانی – اسلامی مدنظر قرار گیرد و جلسات متعدد مسئولان دانشگاه با استادان در راستای انعطاف ذهنی بهصورت مستمر در واحدهای دانشگاهی برگزار شود.
معاون علوم تربیتی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: توسعه مدارس فقط در چارچوب مدارس تحولخواه خواهد بود که این مدارس سند تحول بنیادین را اجرا میکند و بر این اساس و رویکرد توسعه خواهند یافت.
همافزایی و هماندیشی در دانشگاه آزاد با استفاده از تجارب ۴ استان
محمدهادی همایون معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی نیز در این نشست گفت: هدف از این نشست، همافزایی، هماندیشی و استفاده از تجارب چهار استان البرز، مرکزی، سمنان و قم در دانشگاه آزاد اسلامی است که در این زمینه تشکیل ساختار و تعیین دبیر جلسات در اولویت خواهد بود. آسیبشناسی نسبت به کل مشکلات دانشگاه، مشخص شدن مأموریتها از اهداف دیگر این نشست بوده که بهصورت فصلی و ادواری در هر یک از استانها دنبال میشود.
لزوم توجه و نظارت مسئولان به موضوع جهاد تبیین
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز نیز عنوان کرد: موضوع جهاد تبیین که مقام معظم رهبری نیز بر این مسئله تأکید دارند بسیار جدی است و مسئولان نیز باید بر این موضوع توجه و نظارت کافی داشته باشند.
حسین کلانتری خلیلآباد بیان کرد: اگر حضرت زینب(ع) بعد از شهادت امام حسین(ع) فلسفه عاشورا را تبیین نمیکردند؛ مطمئناً امروزه گفته میشد که عدهای راهزن امام را به شهادت رساندند و کربلا در کربلا میماند اگر جهاد تبیین حضرت زینب نبود با جهادی که حضرت زینب در کربلا انجام داد هر روز جوشوخروش بیشتر و بار معنوی این ایام پربارتر میشود. همواره ما هم با درس گرفتن از این مهم در هر جایی که فعالیت میکنیم باید جهاد تبیین داشته باشیم تا تأثیرگذاری بسیار خوب و والایی دارد.
وی با اشاره به ظرفیتهای موجود در استان البرز توضیح داد: راهاندازی و نقش فعال هشت مدرسه عالی مهارتی در آموزشهای کوتاهمدت تخصصی، مشارکت دانشجویان و استادان در فعالیتهای چهار مجموعه کار بنیان، ایجاد ۷۹ رشته جدید بر اساس آمایش و نیازسنجی، ایجاد رشتههای جدید در سال جاری بر اساس آمایش و نیازسنجی (۱۴ رشته)، انتشار نشریه ISI در علوم ریاضی و ۱۴ نشریه تخصصی علمی – پژوهشی، حضور ۸ عضو هیئت علمی سرآمد علمی، تعدد و تنوع مناسب رشتههای تحصیلی در دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز (۳۵۲ رشته) و تعامل بسیار خوب برای پذیرش دانشجویان غیر ایرانی و بینالملل از نقاط قوت این استان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز ادامه داد: وجود آزمایشگاهها و کارگاههای مجهز (۱۲۰ آزمایشگاه و ۵۶ کارگاه)، H-index اعضای هیئت علمی بهصورت استانی، افزایش انتشار مقالات اعضای هیئت علمی دانشگاه در مجلات معتبر (از ۳۱۶ به ۳۲۷)، وجود مراکز تحقیقاتی و آموزشی تخصصی شاخص در کشور (۵ مرکز تحقیقات)، دارا بودن منابع کتابخانهای مناسب (۲۷۶۰۳۱ کتاب، ۳۱۳۲ نشریه، بیش از ۱۱۷۳۵۶ منابع الکترونیک)، درصد بسیار کم دانشجویان عدم مراجعه و انصراف از تحصیل (۱.۱درصد)، سرانه مناسب فضای آموزشی به ازای هر دانشجو (۳.۴ مترمربع)، وجود یک مرکز رشد فعال، ۷۲ هسته فناور، هشت شرکت دانشبنیان و ۴۹ واحد فناور، حضور ۵۸ استاد فناور فعال در حوزههای مختلف، تولید ۴۲ محصول دانشبنیان برای سرمایهگذاری، بهرهمندی از ۱۹ نفر بهعنوان هیئت علمی وابسته و بیش از یک هزار و ۳۰۰ دستیار آموزشی از دیگر نقاط قوت این استان است.
کلانتری عنوان کرد: کمبود هیئت علمی متخصص بهویژه در دانشکده مهارت و کارآفرینی، مشارکت ناکافی اعضای هیئت علمی در امور پژوهشی و کسب درآمدهای غیرشهریهای، خلأ بهرهمندی از مجلات تخصصی خارجی و منابع تحقیقاتی الکترونیکی، دیر بازدهی اختراعات و پژوهشهای علمی در دانشگاه، سطح علمی پایین دانشجویان ورودی جدید بهخصوص رشتههای بدون آزمون، تبعیض در اختصاص طرحهای پژوهشی برون دانشگاهی به اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی از سوی مراجع دولتی که باعث افت طرحها و ایدههای فناورانه و نوآورانه تجاریسازیشده میشود، نبود جذابیت تألیف کتب در دانشگاه (کل کتابهای تألیفی: ۲۲۵)، عدم پشتیبانی مناسب از اختراعات ثبتشده در زمینههای اجرایی، سوق یافتن دانشجویان در تألیف پایاننامههایی که منجر به ثبت اختراع نمیشود، تعداد بسیار کم پژوهشهای معطوف به R&D و سرانه پایین چاپ مقالات ISI:۰.۲۷ از نقاط ضعف این دانشگاه به شمار میرود.
وی تشریح کرد: وجود زمینههای همکاری مثبت علمی با سایر دانشگاهها و مراکز پژوهشی استان، همجواری با پایتخت و امکان استفاده از کارآفرینان، سرمایهگذاران، شتابدهندهها و منتورها، قرارگیری در مسیر ۱۴ استان کشور با تنوع قومی و تراکم جمعیتی بالا، وجود سه پارک علم و فناوری در استان (یک پارک استانی و دو پارک تخصصی در زمینه فناوری اطلاعات و کشاورزی به همراه ۱۱ مرکز رشد)، قطب علم و فناوری کشور با توجه به کثرت مراکز بزرگ علمی، پژوهشی و صنعتی در استان و دارا بودن ۲۵ شهرک، منطقه و ناحیه صنعتی، فعالیت اعضای هیئت علمی در انجمنهای تخصصی و کمیتههای کشوری ازجمله ظرفیتهای این استان است.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز مطرح کرد: نرخ رشد جمعیت مناسب (۱۲.۵ درصد) در استان، افزایش جمعیت دانشآموزی در استان، مقبولیت دانشگاه بین دانشگاههای همجوار، داشتن سهم مناسب (۴۵ درصد) در آموزش عالی استان، وجود بستر مناسب کشاورزی و صنایع زیست فناور در استان، تنوع اقلیمی و رتبه اول کشور در تولید نهال و میوههای هستهدار، وجود مناطق زیبای گردشگری طالقان، کردان، برغان و شهرستانک ازجمله فرصتهای این استان هستند که با همکاری مشترک میتوانند بسترهایی پیشرفت و تعالی باشند.
کلانتری با اشاره به تهدیدهای موجود در استان بیان کرد: کند بودن فرایند تعامل با مراکز تحقیقاتی استان، بالا بودن میزان تورم و تأثیر آن بر هزینهها و اعتبارات دانشگاه، عدم استقبال مراکز صنعتی و تولیدی در منطقه و دانشگاه، گسترش ناموزون دانشگاههای پیام نور، غیرانتفاعی و...، نبود زمینههای اشتغال در منطقه در ارتباط با بعضی رشتههای موجود، نرخ بیکاری متوسط ۹.۷درصد و نبود درآمد کافی برای ادامه تحصیل، افزایش شاخص محرومیت در استان (۱۹)، افزایش نرخ فقر استان البرز در ۱۰ سال گذشته (۲۰درصد)، وجود بیش از ۶۶ مرکز آموزش عالی در استان، عدم وجود قرارداد مشخص برای اعضای هیئت علمی وابسته و زمانبر بودن پاسخگویی به نامه واحدها از سوی سازمان ازجمله چالشهای جدی برای دانشگاه و استان است.
وی عنوان کرد: عدم جایگزینی نیروی کار با توجه به خروج نیروهای با تجربه از دانشگاه، بیتجربگی نیروهای معرفیشده از سوی سایر واحدها و ایجاد چالش اداری، بیثباتی و عدم کارآمدی برخی از بخشنامهها، عدم پرداخت درصد تابآوری به بعضی استانها، عدم بازپرداخت بدهکاری بنیاد شهید، عدم پیگیری طرحها و قراردادهای برون دانشگاهی از سوی سازمان، مغفول ماندن موضوع مهم وقف و کمکهای مردمی در دانشگاه، ضعف مرکز آزمون در انعقاد قراردادهای ملی، باقی ماندن طرحهای دانشبنیان در پیچوخم کمیسیونها، تداخل مرزبندی حوزههای مختلف، عدم جذب منابع مالی از خارج دانشگاه در حوزه فرهنگی، نداشتن تبحر و دانشِ کافیِ اکثریت دستیاران آموزشی در دروس تخصصی که تاکنون توسط استادان با تجربه تدریس میشده است از تهدیدهای قابل توجهی هستند که میتواند در آینده تبدیل به چالشهای جدی برای دانشگاه و استان شود.
محسن امینی مدیرکل برنامهوبودجه دانشگاه آزاد اسلامی نیز با ارائه نمودارهای عملکرد هر یک از استانها در سال گذشته و اهداف سال مالی آتی را مورد پایش قرار داد.
چالشها و ظرفیتهای شهرستان طالقان
فرماندار شهرستان طالقان نیز در این نشست گفت: طالقان سرزمین فرصتهاست، مهد و بستری برای بروز ظرفیتهای موجود بوده که امروزه با چالشهایی مواجه شده و یکی از این چالشها تعطیلی دانشگاه آزاد اسلامی این شهرستان است که یکی از علل آن نیز میتوان به مهاجرت مردم و جوانان از این شهرستان اشاره کرد.
علی مهدوی افزود: انتظار میرود با حمایت مسئولان دانشگاه در راستای بهرهبرداری علمی، راهاندازی شرکتهای دانشبنیان در حوزه گردشگری و کشاورزی نسبت به احیا این مرکز علمی گامهای مؤثری برداشته شود و مسئولان شهرستان نیز در این زمینه حمایتهای لازم و نهایت همکاری را خواهند داشت.
انتهای پیام/