دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
ثابت: پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی راه‌اندازی شود

«شبکه مدارس عالی مهارتی» زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی کشور

«شبکه مدارس عالی مهارتی» زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی کشور
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد با بیان اینکه ۱۱۶ مدرسه عالی مهارتی توسط این دانشگاه راه‌اندازی شده، عنوان کرد: اکنون نیاز است تا «شبکه مدارس عالی مهارتی» به‌عنوان زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی کشور معرفی شود.
کد خبر : 851275

حامد ثابت مدیر مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا با تشریح و تبیین رسالت، اثربخشی و توانمندی مدارس عالی مهارتی در دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: مهم‌ترین چالش امروز نظام آموزشی در دنیا تفاوت بین آموخته‌های نظام آموزشی و نیاز‌های جامعه بوده و با گسترش انقلاب صنعتی چهارم و نیاز به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی که دارای مهارت‌های تخصصی باشند در سال‌های آتی بیش‌ازپیش مشهود است.

وی افزود: بر همین اساس دانشگاه آزاد اسلامی با حرکت به سمت نیاز جامعه و صنعت و با تغییر رویکرد به سمت آموزش‌های مهارت محور با هدف ایجاد زمینه اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به‌عنوان چالش ملی برای حل این مشکل گام برداشته است.

** پرورش دانش‌آموختگان توانا در صنعت با توجه به نیاز روز جامعه

نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور راه‌اندازی شود

مدیر مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب دانشگاه آزاد کرج عنوان کرد: مهارت‌محوری و کارآفرینی در دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان یکی از راه‌های تربیت نیروی متخصص مورد نیاز جامعه و صنعت در دستور کار قرار گرفته و راه‌اندازی مدارس عالی مهارتی در سه سال گذشته در همین راستا صورت پذیرفته و پرورش دانش‌آموختگان توانا در صنعت با توجه به نیاز روز جامعه و ایجاد کارگاه‌های کوچک اشتغالزا و زودبازده از مهم‌ترین اهداف و ثمرات این مدارس است.

ثابت بیان کرد: مدارس عالی مهارتی به منظور تسریع در مهارت‌آموزی افراد فارغ‌التحصیل در رشته‌های دانشی برای جذب در بازار کار در بعد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آنان را تحت تعلیم و آموزش‌های علمی و کاربردی قرار می‌دهند. اصولاً مدارس عالی مهارتی بر اساس آمایش سرزمینی و مطابق با نیاز متقاضیان، مهارت‌های مورد نیاز را در اختیار آنها قرارمی دهند. در واقع مدارس عالی مهارتی مرکز مهارت‌آموزی به شکل مشارکتی (با بخش صنعت یا جامعه) بوده و بر اساس نیاز‌های محلی، منطقه‌ای و ملی راه‌اندازی می‌شوند.

** معرفی شبکه مدارس عالی مهارتی به‌عنوان زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی کشور

نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور راه‌اندازی شود

وی اضافه کرد: اکنون ۱۱۶ مدرسه عالی مهارتی در کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی راه‌اندازی شده و اکنون نیاز است تا شبکه مدارس عالی مهارتی دانشگاه به‌عنوان زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی کشور معرفی و با سیاستگذاری و مدیریت یکپارچه در راستای راه‌اندازی نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور گام‌های مؤثری برداشته شود.

عضو هیئت علمی و رئیس دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج گفت: استان البرز یکی از استان‌های مهم و استراتژیک کشور با ظرفیت‌ها و فرصت‌های صنعتی، کشاورزی، خدماتی و تولیدی بسیار است. همسایگی این استان با چهار استان مهم صنعتی و تجاری، واقع شدن در مسیر ارتباطی ۱۱ استان دیگر، وجود مراکز بزرگ صنعتی کشور، وجود فرودگاه بین‌المللی و منطقه ویژه اقتصادی پیام با معافیت‌های گمرکی و مالیاتی، برخورداری از خط راه‌آهن سراسری موقعیت استراتژیکی را برای راه‌اندازی نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور توسط دانشگاه آزاد اسلامی دارد و قطعاً این دانشگاه با توانمندی‌های علمی، اجرایی و ارتباطات اجتماعی از این امر مهم استقبال می‌کند.

** تدوین برنامه و پیاده‌سازی ساماندهی صنعت جوش کشور

نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور راه‌اندازی شود

ثابت درباره راه‌اندازی و فعالیت مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب مطرح کرد: وجود منابع عظیم نفت، گاز و پتروشیمی، خودروسازی، کشتی‌سازی، دریایی، راه‌آهن، سازه‌های فولادی و... در کشور، نیاز به جوشکاران، تکنسین‌ها و مهندسان دارای صلاحیت حرفه‌ای برای اجرای عملیات جوشکاری، بازرسی فنی و آزمایش‌های غیرمخرب را بیش‌ازپیش نمایان می‌کند. مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج یکی از مدارس فعال در زیست‌بوم مهارت و کارآفرینی دانشگاه آزاد اسلامی بوده که بر اساس نیاز و بر مبنای توسعه مهارت‌های کارآفرینی با هدف تأمین نیروی متخصص مورد نیاز صنایع مختلف محلی، استانی و ملی راه‌اندازی شده است.

وی توضیح داد: برگزاری وبینار‌ها و سمینار‌های کاربردی، برگزاری آموزش‌های کوتاه‌مدت، برنامه‌ریزی و برگزاری دوره‌های میان‌مدت با هدف صدور مدارک بین‌المللی، برگزاری دوره‌های آموزشی و مهارتی مورد نیاز مهندسان ناظر سازمان نظام‌مهندسی ساختمان، استقرار سیستم‌های استاندارد آموزشی بین‌المللی، همکاری با سازمان فنی و حرفه‌ای کشور در تدوین و اجرای دوره‌های آموزشی و جذب دانشجو در حوزه کارآموزی و فعالیت‌های کاربنیان ازجمله برنامه‌های در حال اجرای این مدرسه و تدوین برنامه و پیاده‌سازی ساماندهی صنعت جوش کشور با همکاری سازمان ملی استاندارد ایران ازجمله برنامه‌های در دست اقدام مدرسه عالی مهارتی جوشکاری و آزمایش‌های غیرمخرب واحد کرج است.

نخستین پارک توسعه مهارت، نوآوری و کارآفرینی کشور راه‌اندازی شود

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته