سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است/ چاپ کتب درسی با کاغذ تولید داخل
به گزارش گروه آموزش و دانشگاه دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، علی لطیفی در نشستی خبری با موضوع تشریح اقدامات سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بابیان اینکه این نیازسنجی مبتنی بر مطالعه جدی انجام شد، اظهار کرد: سال گذشته با استفاده از یافتههای مجموعههای مختلف کشور یک مطالعه نیازسنجی انجام دادیم و بالغبر ۱۰۰ یافته پژوهشی به دست ما رسید که با تحلیل این یافتهها مجموعهای از شایستگیها احصاء شد و این نظام واره شایستگی بر این اساس تدوین شد.
رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی، عنوان کرد: این نظام واره اکنون تدوین و در مرحله پایانی تأمین اعتبار قرار دارد. این نظام واره بر پایه چهار شایستگی اعم از هویت، تفکر، تعقل، ارتباط مسئولانه است. در طراحی کتب جدید و موقعیتهای یادگیری جدید، یکی از نقاط تمرکز آموزشوپرورش توجه بر تأمین این شایستگیها است.
معاون وزیر آموزشوپرورش از تدوین بیانیه هویت در دورههای تحصیلی نیز خبر داد و گفت: بر این اساس میخواهیم مأموریت اساسی هر دوره تحصیلی را مشخص کنیم و راهنمای برنامه درسی را اصلاح میکنیم. همچنین بازطراحی جدول عناوین دروس و زمان آموزش نیز در دستور کار ما است چراکه جدول عناوین دروس ما از دهه هشتاد تاکنون تغییری نداشته است. یکی از اقدامات سازمان این است که امیدواریم بتوانیم برای دوره ابتدایی اول و دوم پیشنویس کارشناسی را در ششماهه دوم امسال به شورای عالی آموزشوپرورش ارائه کنیم.
وی بیان کرد: بازآرایی متوسطه دوم نیز در سازمان در حال انجام است. در حال حاضر چهار رشته نظری در متوسطه دوم و دو رشته فنی حرفهای و کاردانش داریم. اینکه آیا متوسطه دوم باید همین طراحی را داشته باشد یا یک تلفیقی رخ دهد، در کارگروه مربوطه در سازمان در حال بررسی است. این در حالی است که راهنمای تفصیلی را برای عناوین درسی تولید خواهیم کرد.
برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی در خصوص بستههای تربیت و یادگیری
رئیس سازمان پژوهش برنامه درسی، با اشاره به برگزاری دوره آموزشی چند روزه برای معلمان ابتدایی در خصوص بستههای تربیت و یادگیری، توضیح داد: دوره آموزشی محدود برای توجیه همکاران دوره ابتدایی نسبت به تغییر تحول برنامه درسی با همکاری معاونت ابتدایی برگزار شد. در این دوره معلمان باتجربه مقطع ابتدایی در دوره آموزشی چند روزه شرکت کردند.
چاپ ۱۰۰ درصدی کتب درسی با کاغذ تولید داخل از مهر ۱۴۰۳
وی در بخش دیگر سخنان خود بابیان اینکه سال گذشته ۶۷ درصد کاغذ کتب درسی و ۱۰۰ درصد جلد کتب از کاغذ تولید داخل تأمین شد، افزود: امسال کل فرآیند تهیه کاغذ را از محل شرکت داخلی پیش میبریم و سال آینده یعنی مهر ۱۴۰۳ کتب درسی ما ۱۰۰ درصد با کاغذ داخلی تولید میشوند.
لطیفی در بخش دیگر سخنان خود افزود: در حدفاصل سالهای ۹۱ تا ۹۷ کتبی داشتیم که بدون اجرای آزمایشی و بعضاً بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان وارد مدرسه شدند لذا اجرای کتب نو نگاشت بدون برگزاری دوره آموزشی برای معلمان به این امر میانجامید که معلمان هیچ فهمی از این کتب نداشتند.
وی توضیح داد: سال ۹۰ سند تحول بنیادین آموزشوپرورش و سند برنامه درسی ملی تصویب شد و در آن زمان سازمان مکلف بود بخشی ازآنچه در این اسناد بر عهده او گذاشته بودند را انجام دهد.
وی یادآور شد:، اما اجرای نظام آموزشی شش، سه، سه آموزشوپرورش را در یک فرآیند بسیار فوری و بدون زمان کافی قرارداد بهطوریکه درگیر این مسئله شد که برای پایه ششم ابتدایی بتواند معلمان تأمین کند. در این راستا آموزشوپرورش و سازمان پژوهش برنامه درسی مکلف شدند در بازه محدود زمانی برخی کتب درسی را برای پایه ششم تولید کنند و این کار بدون اینکه طراحی کافی برای این تولید داشته باشند انجام شد.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی، بابیان اینکه سازمان در آن سال و چند سال بعد آن ناگهان درگیر فرایند تولید کتب بدون پیشنیاز مفهومی و برنامه درسی لازم شد، ادامه داد: در برخی زمینهها سازمان از ۹۱ تا ۹۷ و ۹۸ عملاً کاری نتوانست بکند جزء تعدیل و اصلاح کتب سالهای قبل و ارائه آنها بهعنوان کتب جدید و این امر به سازمان تحمیل شد. سازمان عنوان این کار را هم سو کردن کتب درسی با اسناد تحول گذاشت و این یعنی خود سازمان معتقد بود این کار صرفاً همسوسازی است و کتب مبتنی بر اسناد تحول نیست.
وی بابیان اینکه طی سال ۹۱ تا ۹۷ کتب آموزشی بدون اجرای آزمایشی بهصورت سراسری اجرا شد، گفت: در همه جای دنیا اینگونه است که کتب درسی بعدازاینکه آزمایش را پشت سر میگذارند، وارد مدارس میشوند. بااینحال در سال ۹۷ و ۹۸ این فرآیند طاقتفرسا پایان یافت و سازمان در موقعیت تأمل قرار گرفت. ابتدای سال ۱۴۰۱ نقشه راه و طرحوارهای را طراحی کردیم که برای تحول در محتوای آموزشی و برنامه درسی در سطح مدرسه چه باید کرد؟. در این راه ۱۲ پرسش مهم وجود داشت که سازمان به آنها پاسخ داد.
لطیفی ارائه تصویری از برنامه درسی به مدرسه و معلم، تنوعبخشی به مواد و منابع آموزشی و ارائه نظام خدمات پشتیبانی علمی به مدرسه را سه مأموریت اصلی سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی عنوان کرد و گفت: برای تحقق این سه مأموریت، نقشه مأموریتی با هشت گام طراحی شد که از این هشت گام حداقل با پنج گام بهطورجدی درگیر شدیم. گام نخست این فرآیند تدوین چارچوب انسجامبخشی به برنامه درسی است و گام دوم تدوین نظامواره شایستگی محتوای درسی است.
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی درباره ایجاد تحول در کتب درسی تأکید کرد: اصلاح کل محتوای درسی ۱۲ پایه، ۱۲ سال طول نمیکشد. در حال حاضر نمیتوان زمان دقیقی اعلام کرد که تا پایان آن سال اصلاح بهطور کامل انجام شده باشد، اما بهطورکلی دو تا سه سال اول معطوف به اصلاح محتوای درسی پایههای اول تا سوم ابتدایی است و پسازآن همزمان اصلاحات متوسطه اول و دوم انجام میشود و همزمان کار تولید محتوا و بستههای جدید را شروع میکنیم.
لطیفی افزود: برای سال آینده در حال تدارک هستیم که اگر مهر ۱۴۰۳ بخواهیم برای پایه اول ابتدایی بسته آموزشی جدید تولید کنیم، باید چه گامهایی را پشت سر بگذاریم. این امر در حال انجام است، همچنین اصلاحات متناسب با چهار شایستگی در نظام واره شایستگی انجام میشود و تغییر در جدول عناوین دروس نیز بر همین مبنا انجام میشود.
سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است
لطیفی در بخش دیگر سخنان خود با تأکید بر اینکه سامانه ثبت سفارش کتب درسی تا پایان شهریور باز است و ما این سامانه را نمیبندیم، توضیح داد: ثبت سفارش کتاب درسی وابسته به ثبتنام دانشآموز در مدرسه است بنابراین ابتدا باید ثبتنام دانشآموز در مدرسه قطعی شود، چون ما کتب را به مدرسه میفرستیم. در حال حاضر نیز چاپ سپاری کتب درسی سال ۱۴۰۳ ـ ۱۴۰۲ به پایان رسیده و از یکی دو هفته آینده چاپ سپاری کتب برای مهر ۱۴۰۳ را آغاز میکنیم. الآن توزیع کتب از چاپخانه به استانها و از استانها به مدارس در حال انجام است. امسال بالغبر ۱۵۳ میلیون جلد کتاب در قالب ۹۹۰ عنوان کتاب را چاپ سپاری کردیم.
اصلاح محتوای کتب درسی ابتداییها متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانشآموزان
وی در بخش دیگر سخنان خود درباره اقدامات انجام شده در طول یک سال گذشته توسط این سازمان توضیح داد: سال گذشته سامانه دریافت نظرات دانشآموزان را راهاندازی کردیم. همچنین بهسازی کتب درسی را در دستور کار داشتیم که بر این اساس ۵۶ کتاب تقویت و مورد بهسازی قرار گرفت. از سوی دیگر در پایه ابتدایی محتوای کتب درسی متناسب با آزمون پرلز برای تعمیق یادگیری دانشآموزان و در برخی تمارین ریاضی، علوم و فارسی اصلاح شد.
اجرای آزمایشی ۳ کتاب نونگاشت
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی درسی عنوان کرد: شش کتاب در مقطع متوسطه دوم ناظر بر جمعیت و خانواده مورد بازبینی قرار گرفت. امسال سه کتب نونگاشت برای اجرای آزمایشی داریم. یکی از این کتب نونگاشت «پیامهای آسمانی» پایه هفتم است که بهطور آزمایشی امسال در مدارس محدودی اجرا میشود و اگر تأیید اجرا را از دبیر و دانشآموز بگیریم، از سال آینده این کتاب بهطور موازی با کتاب «هدیههای آسمانی» قبلی قرار میگیرد و دانشآموزان میتوانند انتخاب کنند که کدام کتاب را آموزش ببینند.
وی ادامه داد: دو کتاب نونگاشت دیگر کتاب «کار و فناوری ۶ و ۷» است که این دو کتاب هم در اجرای آزمایشی قرار دارند. چارچوب این دو کتاب تغییر عمده نکرده است، اما با توجه به گذر ۱۰ ساله از تألیف آن، نیازمند بهروزرسانی بودیم. بخش قابلتوجه محتوای این کتاب بهصورت چندرسانهای آماده شده است. دوره آموزشی این سه کتب نونگاشت برگزار شده است، اما هر سه اجرای آزمایشی دارند. در خصوص رمزینهها نیز سال قبل ۹۰۸۵ محتوا را در قالب ۵۷۶۵ رمزینه داشتیم.
انتهای پیام/