دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری

۶ شرکت بزرگ فناوری دروازه‌بان سرویس‌های آنلاین شدند

۶ شرکت بزرگ فناوری دروازه‌بان سرویس‌های آنلاین شدند
کمیسیون اتحادیه اروپا ۲۲ سرویس از ۶ شرکت بزرگ فناوری را به‌عنوان دروازه‌بان سرویس‌های آنلاین تعیین کرد.
کد خبر : 866951

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از رویترز، کمیسیون اتحادیه اروپا ۲۲ سرویس از ۶ شرکت بزرگ فناوری را به‌عنوان دروازه‌بان سرویس‌های آنلاین در آخرین حمله خود به «بیگ‌تک» (Big Tech) تعیین کرد. این شرکت‌ها آلفابت، آمازون، اپل، متا، مایکروسافت و بایت‌دنس (ByteDance) هستند.

براساس اعلام کمیسیون اتحادیه اروپا که در ماه نوامبر به اجرا درآمد، شرکت‌هایی با بیش از ۴۵ میلیون کاربر فعال ماهانه و سرمایه بازار ۷۵ میلیارد یورو (۸۲ میلیارد دلار) دروازه‌بانی محسوب می‌شوند که سرویس اصلی پلتفرم را ارائه می‌دهند.

کسب‌وکار‌هایی که به این صورت برچسب خورده‌اند باید برنامه‌های پیام‌رسانی خود را با رقبا هماهنگ کنند و به کاربران اجازه دهند تصمیم بگیرند که کدام برنامه‌ها را روی دستگاه‌های خود نصب کنند.

آلفابت گوگل بیش‌ترین تعداد سرویس‌ها از جمله سیستم‌عامل اندروید، نقشه و جست‌وجو را داشت که با قوانین سخت‌گیرانه‌ای مواجه می‌شد. فیس‌بوک، اینستاگرام، مارکت‌پلیس و واتس‌اپ نیز به‌عنوان دروازه‌بان واجد شرایط بودند.

این شرکت‌ها ۶ ماه فرصت خواهند داشت تا پایبندی خود را به تعهداتشان نشان دهند و می‌توانند تا ۱۰ مورد از گردش مالی جهانی سالانه خود را به خاطر نقض قوانین جریمه کنند.

«تیری برتون»، رئیس صنعت اتحادیه اروپا در مورد ایکس که پیش‌تر با نام توییتر شناخته می‌شد، گفت: «تاثیرگذارترین شرکت‌های آنلاین اکنون باید با قوانین اتحادیه اروپا بازی کنند.»

سخنگوی مایکروسافت اعلام کرد که نام‌گذاری خود را به‌عنوان دروازه‌بانی می‌پذیرد، در حالی که متا، گوگل و سخنگویان آمازون گفتند که در حال بررسی این نام‌گذاری‌ها هستند. اپل و تیک‌تاک استقبال کمتری داشتند.

تیک‌تاک گفت که اساسا با این تصمیم مخالف است و از اینکه هیچ تحقیق بازاری قبل از این تصمیم انجام نشده، ناامید شده است.

یکی از سخنگویان اپل گفت که این شرکت در مورد خطرات حریم خصوصی و امنیت داده‌ها که کمیسیون اتحادیه اروپا برای کاربران ما ایجاد می‌کند، بسیار نگران است.

سازنده آیفون پیش‌تر این نگرانی را مطرح کرده بود که کمیسیون اتحادیه اروپا منجر به نصب بیشتر برنامه‌هایی شود که از طریق فروشگاه نرم‌افزاری اپل عرضه نمی‌شوند.

این کمیسیون باید نیاز به حفاظت از امنیت و حریم خصوصی کاربران را با خطر واقعی که فروشگاه‌های اپلیکیشن دروازه‌بان از امنیت و حریم خصوصی به‌عنوان بهانه‌ای برای کم کردن پایبندی به تعهدات کمیسیون اتحادیه اروپا خود استفاده خواهند کرد، متعادل کند.

به گفته این کمیسیون، پس از آن که شرکت‌ها استدلال‌های موجهی ارائه دادند که نشان می‌داد این سرویس‌ها به‌عنوان دروازه‌بان واجد شرایط نیستند، امکان ادامه استفاده از جیمیل، مایکروسافت و مرورگر سامسونگی فراهم شد.

این کمیسیون همچنین چهار تحقیق بازار را برای ارزیابی بیشتر پتنت‌های مایکروسافت و اپل آغاز کرده که برخی از پلتفرم‌های اصلی آن‌ها مانند بینگ، اج و تبلیغات مایکروسافت و سرویس‌های ایمیج اپل به‌عنوان دروازه در نظر گرفته نمی‌شوند.

یکی از سخنگویان اپل می‌گوید: «آی‌مسیج» (iMessage) برای ارتباطات شخصی کاربران طراحی و به بازار عرضه می‌شود و ما منتظر توضیح به کمیسیون هستیم که چرا آی‌مسیج خارج از محدوده کمیسیون اتحادیه اروپا است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته