۲۹/ فروردين /۱۴۰۴

نیسان تولید روگ در ژاپن را به دلیل تعرفه‌های جدید آمریکا کاهش می‌دهد

نیسان تولید روگ در ژاپن را به دلیل تعرفه‌های جدید آمریکا کاهش می‌دهد
نیسان موتور، سومین خودروساز بزرگ ژاپن، در واکنش به تعرفه‌های ۲۵ درصدی جدید آمریکا بر خودروهای وارداتی، تولید مدل پرفروش روگ SUV, در کارخانه کیوشو در جنوب غربی ژاپن را کاهش خواهد داد. این تصمیم که از ماه مه تا ژوئیه ۲۰۲۵ اجرا می‌شود، شامل کاهش تولید ۱۳ هزار دستگاه خودرو است که بیش از یک‌پنجم ۶۲ هزار دستگاه روگ فروخته‌شده در آمریکا در سه‌ماهه اول سال جاری را تشکیل می‌دهد.

به گفته یک منبع آگاه، کارخانه کیوشو، بزرگ‌ترین واحد تولیدی نیسان، در این دوره با ساعات کاری کمتر و توقف تولید در برخی روزها فعالیت خواهد کرد، اما همچنان با دو شیفت روزانه به کار خود ادامه می‌دهد. نیسان قصد دارد پس از ژوئیه، با توجه به وضعیت تعرفه‌ها، برنامه تولید خود را بازنگری کند.

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا، که این تعرفه‌ها را برای حمایت از تولید و اشتغال داخلی وضع کرده، روز دوشنبه اعلام کرد ممکن است در این سیاست بازنگری کند، زیرا خودروسازان به زمان بیشتری برای تطبیق نیاز دارند. این تعرفه‌ها زنجیره تأمین جهانی خودرو را مختل کرده و نیسان، که آمریکا بزرگ‌ترین بازار آن است و بیش از یک‌چهارم فروش سال گذشته‌اش را به خود اختصاص داده، به‌ویژه تحت فشار قرار گرفته است.

نیسان در بیانیه‌ای اعلام کرد که در حال بررسی زنجیره تأمین و تولید خود برای یافتن راه‌حل‌های بهینه با تمرکز بر پایداری و کارایی است. این شرکت تأکید کرد: «رویکرد ما محتاطانه و سنجیده خواهد بود تا اثرات کوتاه‌مدت و بلندمدت را مدیریت کنیم.»

تغییر مسیر تولید

روگ با فروش نزدیک به ۲۴۶ هزار دستگاه در سال گذشته، پرفروش‌ترین مدل نیسان در آمریکا بود و بیش از یک‌چهارم کل فروش این شرکت در این بازار را به خود اختصاص داد. نیسان علاوه بر ژاپن، این مدل را در کارخانه اسمیرنا در تنسی نیز تولید می‌کند. این شرکت اخیراً از تصمیم قبلی خود برای کاهش تولید در اسمیرنا عقب‌نشینی کرد و برخلاف برنامه‌ریزی اولیه برای کاهش به یک شیفت، تولید را در دو شیفت حفظ خواهد کرد.

نیسان حتی پیش از اعمال تعرفه‌ها، در راستای برنامه تحول خود قصد داشت ظرفیت جهانی تولید را تا ۲۰ درصد کاهش دهد. ایوان اسپینوزا، مدیرعامل جدید نیسان، با چالش احیای این شرکت به‌ویژه در بازار آمریکا روبه‌روست، جایی که کمبود مدل‌های هیبریدی و قدیمی بودن محصولات، عملکرد آن را تضعیف کرده است. در سال مالی گذشته، نیسان سه بار پیش‌بینی سود خود را کاهش داد.

گوشتیران
قالیشویی ادیب

واکنش سایر خودروسازان

نیسان تنها شرکتی نیست که از تعرفه‌های جدید متأثر شده است. استلانتیس، شرکت مادر کرایسلر، تولید را در یک کارخانه در مکزیک و یک کارخانه در کانادا متوقف کرده که به تعدیل موقت ۹۰۰ کارگر در آمریکا منجر شده است. هوندا نیز قصد دارد تولید نسل بعدی سیویک هیبریدی را از مکزیک به ایندیانا منتقل کند تا از تعرفه‌ها اجتناب کند.

رویترز در گزارشی نوشت: این تحولات نشان‌دهنده تأثیر عمیق سیاست‌های تجاری بر صنعت خودروسازی جهانی است، در حالی که شرکت‌ها برای حفظ رقابت‌پذیری در بازاری کلیدی مانند آمریکا تلاش می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر