دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در گفت‌و‌گوی تفصیلی آنا با رئیس مرکز امام خمینی(ره) مطرح شد؛

پذیرش ۳۰۰ دانشجوی متقاضی تدریس درس وصایای امام(ره) در دانشگاه آزاد اسلامی

پذیرش ۳۰۰ دانشجوی متقاضی تدریس درس وصایای امام(ره) در دانشگاه آزاد اسلامی
حجت‌الاسلام محمود قیوم‌زاده با اشاره به پذیرش ۳۰۰ دانشجوی متقاضی تدریس درس وصایا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) در دانشگاه آزاد عنوان کرد: مقابله با تحریف اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی هدف اصلی ماست.
کد خبر : 866825

خبرگزاری علم و فناوری آنا - حسین بوذری؛ سال‌هاست انقلاب اسلامی با تحریف دشمنان مواجه شده و نقش دانشگاه آزاد اسلامی برای مقابله با شبهه و شبهه‌زدایی از انقلاب اسلامی همواره غیرقابل انکار بوده است.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی یکی از مراکزی است که زیرنظر دانشگاه آزاد اسلامی علاوه بر شبهه‌زُدایی از انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر، در راستای ترویج جهاد تبیین نیز فعالیت‌های چشمگیری دارد، به طوری که سلسله‌نشست‌هایی را با حضور استادان و دانشجویان در این زمینه برگزار کرده است.

جهاد تبیین از مؤلفه‌هایی است که حتی از دوران بعثت نبی مکرم اسلام صلی‌ الله علیه و آله و سلم مورد توجه قرار دارد و امروز به‌واسطه تلاش دشمن در راستای دین‌زُدایی و ایجاد شبهه بیشتر در معرض عموم قرار دارد.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی علاوه بر جهاد تبیین در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه نیز فعالیت دارد و برنامه‌های  متنوعی در این زمینه تدارک دیده که تدریس  درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) توسط استادان حوزه و دانشگاه مؤید این مطلب است.

نکته مهم‌تر اینکه مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی، دانشجویان و استادان دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت و سوی مهدویت‌پژوهی سوق داده و دانشجویان باانگیزه در این زمینه شروع به پژوهش و تحقیق کرده‌اند.

خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا در راستای تحلیل و بررسی مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی در زمینه‌های «وحدت حوزه و دانشگاه»، «جهاد تبیین» و «مهدویت‌پژوهی» گفت‌و‌گویی را با حجت‌الاسلام محمود قیوم‌زاده رئیس این مرکز ترتیب داده است که در ادامه می‌آید:

ارائه قرائت صحیح و واقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی

آنا: مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی در راستای انتشار و گسترش اندیشه امامین انقلاب اسلامی و قرائتهای غیرواقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی چه اقداماتی انجام داده و چه برنامههایی دارد؟

قیومزاده: اساساً رسالت مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی همین است که مقابل قرائت‌‌های غیرواقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی بایستد.

بخشی از فعالیت‌های مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تدریسی است که شبکه استادی  درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) را در اختیار دارد.

اگر کسی واقعاً با دیده انصاف به وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) بنگرد که محصول اندیشه و عمل یک مرد فوق‌العاده در تمامی جهاد بوده که با دلسوزی تمام این شاهکار را تدوین کرده است.

اگر کسی مسلمان هم نباشد و دلبستگی به کشور خاص داشته و دین مشخصی هم نداشته باشد، بازهم وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) برای این فرد شاهکار اندیشه‌ای ـ اجتماعی است.

بنابراین مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی شبکه استادی را در راستای تدریس وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) در کنار بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی را در دست دارد.

همچنین اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی راوی اندیشه‌های سیاسی، اجتماعی و اسلامی هستند که این اندیشه‌ها هم در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تدریس می‌شود.

استادانی که در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی به تدریس می‌پردازند بسیار کیفی‌تر هستند و نظارتی شدیدی بر درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) صورت می‌گیرد و دانشجویان مشارکت فعالی در این درس دارند.

در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی جلسات تبیین دائمی داریم که با حضور دانشجویان و استادان برگزار می‌شوند و جشواره‌های چندرسانه‌ای ویژه استادان و دانشجویان را نیز برگزار می‌کنیم.

از سویی کتاب سال انقلاب اسلامی در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی انتخاب می‌شود که به صورت جشنواره‌ای و مسابقه‌ای است، همچنین کتاب‌ها و پایان‌نامه‌ها در این زمینه جمع‌آوری شده و مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

سلسله نشست‌های علمی با محور «اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی» و «ارائه قرائت صحیح و واقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی» از دیگر برنامه‌هایی است که چهار روز در ماه  برگزار می‌کنیم.

همچنین کرسی‌های آزاداندیشی و ترویجی اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی و مبارزه با تحریف تاریخ، شخصیت‌های انقلاب و دیدگاه‌های ناب انقلابی و اسلامی امام خمینی(ره) و مقام معظم رهبری در حال برگزاری است.

برنامه داریم تا با سایر مراکز فرهنگی هم همکاری گسترده‌ای داشته باشیم، اهداف این تعامل و تفاهم‌نامه شناسایی نقاط ایجاد شبهات و رفع آن است و مقرر شده همایش‌هایی در زمینه رفع و پاسخ به شبهات مرتبط با تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی داشته باشیم.

با چنین همایش‌هایی دیدگاه واقعی امامین انقلاب اسلامی را نشر خواهیم داد و واقعیت‌های تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی در معرض مردم قرار خواهد گرفت.

برنامه‌ای با عنوان «نقد کتاب انقلاب اسلامی» داریم که به‌صورت تخصصی تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی به نقد و بررسی گذاشته خواهد شد و شبهات موجود در زمینه انقلاب اسلامی پاسخ داده می‌شود.

همچنین به شناسایی کتاب‌هایی خواهیم پرداخت که در زمینه انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های امامین انقلاب و نقد نظریات کارشناسان حوزه تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی خواهد بود.

این کتاب‌ها که جای نقد دارند شناسایی شده و از سوی اساتید فن مورد نقد و بررسی قرار خواهد گرفت و قرائت‌های غیرواقعی که از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی، دیدگاه‌های انقلابی و حوزه و نظریات مقاومت ارائه می‌شود، به نقد کشیده خواهند شد.

هدف مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی آن است که با قرائت‌های غیراقعی از انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر مقابله کند.

البته باید در زمینه شبهه‌زُدایی بیشتر کار کرد و نشست‌هایی را در زمینه شبهه‌زُدایی از انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر برگزار کرده و می‌کنیم و در این راستا از کتب و پایان‌نامه‌های دانشجویان استفاده خواهیم کرد و این موضوع با هدف شناسایی ظرفیت‌های و قرائت‌های واقعی از تاریخ معاصر، انقلاب اسلامی و اندیشه امامین انقلاب اسلامی است. 

با این ایده و روش قرائت‌های واقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی به نمایش گذاشته خواهد شد، چراکه خواسته امامین انقلاب اسلامی رفع شبهه از دین است، شبهه‌ای که دشمنان اسلام به آن دامن می‌زنند و آماگی داریم رشته‌های مرتبط با انقلاب اسلامی و امامین انقلاب اسلامی را در راستای شبهه‌زُدایی از انقلاب و اسلام احیا و فعال کنیم.

مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی آمادگی دارد با ارگان‌ها و نهادهای مختلف در زمینه نقد و بررسی کتب انقلاب اسلامی همکاری کند و این در احیای روحیه مقاومت در دانشجویان بسیار مفید خواهد بود.

آنا: شما در راستای قرائتهای واقعی از تاریخ معاصر و انقلاب اسلامی روی متون هم کار میکنید؟ 

قیومزاده: بله. در این راستا روی متون و کتاب‌های مرتبط با انقلاب اسلامی به شدت کار می‌کنیم و براین اساس با یک تیر دو نشان می‌زنیم، یعنی هم با قرائت‌های غیرواقعی با دین و اسلام و انقلاب اسلامی مقابله می‌کنیم و هم برای مقابله با شبهه گام‌های اساسی برداشته‌ایم.

مناطق هشت‌گانه کارگاه‌های آموزشی ارتقای علمی استادان دانشگاه‌ها

آنا: به نظر می رسد که مناطقی را برای برگزاری کارگاه ها در نظر گرفته اید، لطفا مناطق برگزاری کارگاههای آموزشی ارتقای علمی استادی دروس وصایا و اندیشههای اسلامی را تشریح کنید.

قیومزاده: شبکه استادی مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی مشخصاً بر تدریس درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) متمرکز شده است و برای اینکه این درس کارآیی و جذابیت بهتر، بیشتر و اثرگذاری مناسب‌تر و به‌روز داشته باشد، روی متون متنوع، وثیق، علمی و جذاب کار می‌کنیم و در این راستا تلاش می‌کنیم دانشجویان را ر ارائه تدریس دخالت بدهیم.

از سویی تلاش داریم تدریس و ارائه اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) به‌صورت هنری و مدوّن باشد، علاوه بر آن کارگاه‌های دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) را در دستورکار داریم.

سال گذشته این کارگاه‌ها را در 25 استان کشور برگزار کردیم واستقبال بسیار خوبی از این دوره صورت گرفت و محورهای متعدد مانند زندگینامه و آثار سیاسی امام خمینی(ره) و اندیشه‌ها، آثار و زندگینامه مقام معظم رهبری، تحلیل وصیتنامه امام خمینی(ره) و متن بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و نامه‌های رهبر معظم انقلاب اسلامی به جوانان اروپایی، اندیشه‌ها و فرمایش امام خامنه‌ای و متن وصیتنامه سیاسی امام خمینی(ره) در این کارگاه به بحث و تبادل‌نظر جدی گذاشته شد.

همچنین نظریه ولایت فقیه و دیدگاه‌های مطرح شده در این زمینه، مردم‌سالاری دینی، ساختار سیاسی در نظام اسلامی در این کارگاه به یحث گذاشته شد.

در سال جاری کارگاه‌های دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) به‌صورت منطقه‌ای برگزار شد و در نتیجه هشت منطقه را انتخاب کردیم که منطقه یک شامل استان‌های تهران، سمنان، قم، قزوین، البر و واحدهای علوم و تحقیقات و الکترونیکی دانشگاه آزاد اسلامی بود که 11 و 12 تیرماه برگزار شد.

این کارگاه در استان تهران با ظرفیت 183 استاد دانشگاه برگزار شد و محور نخست شامل زندگینامه، آثار و اندیشه امامین انقلاب اسلامی، محور دوم تحلیل متن وصیتنامه سیاسی الهی امام خمینی(ره) و بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی و محور سوم کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) هم نظریه ولایت فقیه، ساختار سیاسی در حکومت اسلامی و مردم‌سالاری دینی بود.

در سال جاری محور چهارمی را هم به محورهای این کارگاه اضافه کردیم با عنوان «روش تدریس، شیوه‌های تدریس اثرگذار، شیوه‌های تدریس چندوجهی و ترکیبی، شیوه‌های مشارکت دانشجویی در تدریس و روش ارزشیابی» که این چهار محور در دو روز به بحث گذاشته شد.

علاوه بر استان تهران، در استان فارس، کهگیلویه و بویراحمد و بوشهر نیز کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) 28 و 29 تیرماه برگزار شد و 64 استاد دانشگاه در این کارگاه حضور داشتند، منطقه سوم شامل استان‌های گیلان، مازندران و گلستان بود که 71 استاد دانشگاه در تاریخ 27 و 28 تیرماه آموزش دیدند.

منطقه چهارم شامل منطقه خوراسگان اصفهان (شامل یزد، چهارمحال و بختیاری، اصفهان و خوزستان) با ظرفیت 71 استاد دانشگاه است که کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) 15 و 16 مردادماه برگزار شد، منطقه پنجم هم شامل استان‌های زنجان، آذربایجان‌شرقی، آذربایجان‌غربی و اردبیل با ظرفیت 77 استاد دانشگاه در تاریخ 17 و 18 مردادماه برگزار شد.

منطقه ششم شامل خراسان‌رضوی، خراسان‌شمالی و خراسان‌جنوبی با ظرفیت 52 استاد دانشگاه است که کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) در تاریخ 25 و 26 مردادماه برگزار شد. 

منطقه 7 شامل استان‌های همدان، لرستان، مرکزی، کردستان، کرمانشاه و ایلام با ظرفیت 94 استاد دانشگاه بوده که کارگاه‌ دانش‌افزایی و ارتقای علمی استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) در تاریخ 28 و 29 مردادماه برگزار شد.

منطقه 8 شامل استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان و هرمزگان با ظرفیت 85 استاد در تاریخ 30 و 31 مردادماه برگزار شد.

هدف اصلی از برگزاری این کارگاه‌ها ارتقای علمی، روشی، شیوه‌ای و هنری استادان درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) است و با این روش اطلاعات استادان به‌روز شده و شیوه‌های تدریس نو می‌شود و تعامل و همفکری استادان و هم‌اندیشی آنان موجب کسب تجربه توسط آنان می‌شود و نقاط ضعف و قوت درس اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی(ره) در دوره‌های قبل مورد بررسی مجدد قرار می‌گیرد و این موجب تقویت نقاط قوت و رفع نقاط ضعف می‌شود.

با این روش استادان به علم و هنر مسلح خواهند شد و خوشبختانه کارگاه‌های منطقه‌ای برگزار شده طی چند دوره گذشته بسیار خوب بوده، امیدواریم در سایر مناطق نیز اینچنین باشد.

آنا: میزان استقبال دانشجویان دکتری برای تدریس دروس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) چگونه بوده است؟

قیوم‌زاده: استقبال این قشر از دانشجویان برای تدریس دروس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) بسیار چشمگیر بوده، چراکه این درس یک درس ریشه‌ای، اندیشه‌ای و مبنایی برای حوزه‌های انقلاب اسلامی و اندیشه‌های سیاسی امامین انقلاب اسلامی است.

در بخشنامه جدید از دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی آمده که باید از دانشجویان دکتری به‌عنوان استاد درس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) استفاده شود و بر این اساس قصد داریم از استادان برمبنای این بخشنامه استفاده کنیم.

با این روش دانشجویان دکتری دانشگاه آزاد اسلامی مجوز لازم را اخذ می‌کنند و با آزمون کتبی و احراز صلاحیت‌های لازم شروع به تدریس می‌کنند، در حال حاضر در پنجمین دوره جذب دانشجویان دکتری برای تدریس درس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) هستیم.

تاکنون ۳۰۰ دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد اسلامی متقاضی تدریس درس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) پذیرش شده‌اند، چراکه این درس یک درسی است که تمامی دانشجویان باید آن را بگذرانند، بنابراین تاکنون استققبال دانشجویان دکتری برای تدریس این درس عالی بوده است.

قصد داریم درس وصایا و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی (ره) را برای دانشجویان جذاب‌تر کنیم و با تبیین دستاورد‌های انقلاب اسلامی این درس را تأثیرگذارتر پیش ببریم تا دانشجویان از مطالعه اندیشه‌ها و وصایای امام خمینی (ره) نهایت استفاده را ببرند.

آنا: و سخن پایانی...

قیوم‌زاده: یکی از اهدف و وظایف مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی آن است که استادان را با شیوه جدید تدریس و شبهات روز آشنا و برای مقابله با این شبهات آنان را آماده‌تر کند، از سویی ارتقای علمی استادان یکی از کارویژه‌های اصلی ماست.

برای ارتقای علمی استادان دوره‌های خاص و عام برگزار می‌کنیم، دوره‌های خاص شامل کارگاه‌های آموزشی بوده که با شیوه‌های جدید و متنوع ارائه می‌شود و در این دوره استادان را به سمت هم‌اندیشی و همکاری بیشتر سوق می‌دهیم و چگونگی پاسخ به سؤالات مطرح شده در درس وصایا و اندیشه‌های امام خمینی (ره) را به استادان می‌آموزیم، با این روش استادان ارتقای علمی و مهارتی پیدا می‌کنند.

علاوه بر این در طول سال در قالب دوره‌های عام برای ارتقای علمی استادان جلسات متعددی برگزار می‌کنیم، مانند جلسات جهاد تبیین (هر هفته برگزار و شبهات شناسایی و برای رفع آن راهکار ارائه می‌شود)، سلسله نشست‌های علمی با موضوع «نقد کتاب در حوزه انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر» هم برگزار می‌کنیم، برگزاری کرسی‌های ترویجی و جشنواره‌های چندرسانه‌ای همه در راستای ارتقای علمی استادان است.

تهیه متن درسی وصیتنامه و اندیشه‌های امام خمینی (ره) هم از دیگر محور‌ها و اهدافی است که مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی با کمک استادان ذیصلاح پیگیری می‌کند، البته استادان می‌توانند خارج از متن درسی به شرط عدم تکرارپذیری به دانشجویان اطلاعات لازم را ارائه کنند و این برای ارتقای علمی استادان هم بسیار مهم است.

خبرگزاری آنا در راستای ترویج اندیشه‌های امامین انقلاب اسلامی و مقابله با تحریف اندیشه‌های امام خمینی (ره) و امام خامنه‌ای نقش بسیار مؤثر و خوبی داشته و خواهد داشت و از دست‌اندرکاران و خبرنگاران این خبرگزاری وزین قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته