دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در جلسه میز تخصصی هوش مصنوعی؛

اصول و مبانی ارزشی سند ملی هوش مصنوعی اصلاح شد

اصول و مبانی ارزشی سند ملی هوش مصنوعی اصلاح شد
اصول و مبانی ارزشی سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران در دومین جلسه میز تخصصی هوش مصنوعی اصلاح شد.
کد خبر : 866504

به گزارش گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، دومین جلسه میز تخصصی هوش مصنوعی به ریاست کریم زاهدی و دبیری محمدنژادپور در ستاد علم و فناوری دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی با حضور اعضاء پیرامون اصول و مبانی ارزشی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این جلسه اهمیت و ضرورت تبیین اصول و مبانی ارزشی سند هوش مصنوعی مبتنی بر آموزه‌ها و معارف اسلامی-ایرانی مورد تاکید قرار گرفت.

 سپس متدولوژی و الگوی تدوین اصول و ارزش‌های ۱۷ بندی تعیین شده در جلسات قبل توسط دبیر میز تشریح شد که برگرفته از تحلیل بخش اصول و ارزش‌های موجود در همه اسنادی بوده است که در دو سال گذشته مرتبط با هوش مصنوعی در کشور تهیه شده بودند و سپس در نشست‌های کارشناسی و خبرگانی تدقیق و تکمیل شده‌اند.

در ادامه به منظور مداقه در تجربیات فراملی، نژادپور عنوان کرد که در طی چند سال گذشته، کشورها، سازمان‌ها و شرکت‏هایی که با تعیین خطمشی و سیاست‌گذاری در حوزه فناوری ارتباط دارند، مجموعه‌ای از اصول و مبانی ارزشی را برای هوش مصنوعی نوشته یا تأیید کرده‌اند.

رویکرد‌ها در تدوین این اصول و مبانی نیز برگرفته از جهان‌بینی، ایدئولوژی و مبانی ارزشی پایه آن‌ها است و کشور جمهوری اسلامی ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست و ما نیز باید بر پایه مبانی و اصول پایه خودمان که برگرفته از دیدگاه اسلامی و ایرانی است و شناختی که از انسان داریم، برای این موضوع چاره‏ای بیاندیشیم.

در ادامه این نشست، نتایج یافته‌ها و مطالعات تطبیقی پیرامون اصول و ارزش‌های هوش مصنوعی در اسناد فراملی ارائه شد.

با تشریح نتایج حاصله، گفت‌وگو و ارائه نظرات و اجماع اعضاء، اصول و مبانی ارزشی سند ملی هوش مصنوعی جمهوری اسلامی ایران اصلاح شد. 

همچنین مقرر شد در جلسه آینده میز تخصصی هوش مصنوعی، چشم انداز و اهداف کلان سند بررسی شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته