دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
11 شهريور 1402 - 13:08
سفیر ایران در دفتر سازمان ملل در ژنو:

ایالات متحده با سابقه‌ای تاریک شایسته کرسی شورای حقوق‌ بشر نیست

ایالات متحده با سابقه‌ای تاریک شایسته کرسی شورای حقوق‌ بشر نیست
سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل متحد در ژنو در پاسخ به ادعا‌های ضد ایرانی و بیانیه مداخله‌جویانه آمریکا تصریح کرد که ایالات متحده با سابقه تاریک حقوق بشری، شایسته برخورداری از کرسی در شورای حقوق بشر نیست.
کد خبر : 866277

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ «علی بحرینی» سفیر و نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل مستقر در ژنو،‌ روز شنبه با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی «ایکس» (توئیتر سابق) کلیپی را منتشر کرد که در آن به پرده‌ای از جنایت‌های ایالات متحده آمریکا در زمینه حقوق بشر، از جمله ماجرای حمله ناو «وینسنس» این کشور در خلیج فارس به هواپیمای مسافربری جمهوری اسلامی در سال ۱۳۶۷ که بر اثر آن تمام سرنشینان هواپیما جان باختند، رفتارهای تبعیض‌آمیز مقام‌های آمریکایی علیه اقلیت‌های قومی و مذهبی، قتل «جورج فلوید» شهروند سیاه پوست آمریکایی توسط پلیس فدرال این کشور، سیاست‌های ضد مهاجرتی و وضعیت اسفناک مهاجران و حمایت کاخ سفید از گروه‌های تروریستی، اشاره شده است.

سفیر کشورمان بر همین اساس نوشت: بیایید نگاهی به (جنایت‌های) رژیم معتاد به جنگ بیندازیم که اقدام‌های آن هر سال به کشته شدن بیش از هزاران نفر توسط نیروهای پلیس منجر می شود، اما همچنان به طور ناشایست کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل را اشغال می کند.

روز گذشته، «میشل تیلور» نماینده دائم آمریکا در شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در ژنو، طی اظهاراتی مداخله‌جویانه در امور داخلی ایران، سالگرد فوت مرحومه «مهسا امینی» را بهانه قرار داد و با تکرار ادعاهای قبلی علیه کشورمان، گفت: ایران جایگاهی در نقش های رهبری در اکوسیستم حقوق بشر سازمان ملل ندارد.

وی با بیان اینکه «اکنون زمان پاسخگویی فرا رسیده است»، مدعی شد: مقام‌های ایرانی برای تصاحب هیچ نقش رسمی در سازمان ملل نامزد مناسبی نیستند.

او در حالی این ادعا را مطرح کرد که اردیبهشت گذشته نماینده کشورمان به‌عنوان رئیس دوره‌ای اجلاس مجمع اجتماعی شورای حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ انتخاب شد.

مجمع اجتماعی ۲۰۲۳ روزهای ۱۱ و ۱۲ آبان ۱۴۰۲ در ژنو برگزار خواهد شد و قرار است کارشناسان، مقام‌های بین‌المللی، نمایندگان دولت‌ها و سازمان‌های غیردولتی طی دو روز و در قالب جلسه‌های کارشناسی مختلف، موضوع «نقش علم، فناوری و نوآوری در ارتقای حقوق بشر به‌ویژه در دوره بازیابی از همه‌گیری کرونا» را مورد بررسی قرار دهند.


مجمع اجتماعی یکی از سازوکارهای شورای حقوق بشر است که از سال ۲۰۰۲ (در دوران فعالیت کمیسیون حقوق بشر) ایجاد شده و هر سال با انتخاب یک موضوع خاص که به مهمترین چالش‌ها، تحولات و نگرانی‌های جهانی در حوزه حقوق بشر مربوط است، ابعاد مختلف آن را بررسی می‌کند. این نخستین بار است که جمهوری اسلامی ایران ریاست این مجمع را برعهده گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته