دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
در یک نشست خبری؛

جزئیات فعالیت‌های باشگاه فیلم سوره تشریح شد

جزئیات فعالیت‌های باشگاه فیلم سوره تشریح شد
محمدجواد موحد، مدیر باشگاه فیلم سوره ، جزئیات نشست خبری مدیران باشگاه فیلم سوره را تشریح کرد.
کد خبر : 865340

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نخستین نشست خبری مدیران باشگاه فیلم سوره، صبح امروز یکشنبه ۵ شهریور در ساختمان باشگاه فیلم برگزار شد.

محمدجواد موحد مدیر باشگاه فیلم سوره در ابتدای این نشست با اشاره به رسیدن به دهمین سال تاسیس باشگاه فیلم، توضیحی در رابطه فعالیت این مجموعه در سال‌های اخیر داد و گفت: سال ۹۲-۹۳ محمدرضا شفاه موسس باشگاه فیلم سوره طرحی را آماده کردند تا فضا و مسیر جدیدی برای تربیت نیرو در حوزه سینما ایجاد کنند. ایشان تحصیل کرده دانشگاه صداوسیما بودند و سینما را در فرانسه خوانده بودند و بعد از برگشت هم در انجمن سینمای جوان و سازمان اوج تجربیاتی را به دست آوردند و با این اندوخته باشگاه فیلم سوره را به حوزه هنری پیشنهاد داد تا مرکزی برای استعدادیابی راه‌اندازی کنند.

وی افزود: این مجموعه از سال ۹۳ با حضور چند فیلمساز جوان شروع به کار کرد و بیش از ۲۵۰ اثر کوتاه و بلند تولید کرد. مهم‌تر از این آثار فیلمسازانی هستند که این فیلم‌ها را ساختند و خودشان را در مسیر تولید اثر باشگاه قرار دادند و وارد فضای حرفه‌ای سینمای ایران شدند. از زمان تاسیس خیلی سخت بود که بدانیم این پروسه‌ای که طراحی کردیم و نام آن را «کات» گذاشتیم، جواب می‌دهد یا نه. از همان زمان سینما برای ما مهم بود و دغدغه آن را داشتیم.

گزارشی از برنامه‌های باشگاه فیلم سوره

وی ادامه داد: سال ۹۵ با تولید اولین فیلم بلندمان هم شک و شبهه مدیران مجموعه برطرف شد و خودمان هم به توانایی جوانان این مجموعه ایمان آوردیم. اگرچه از زمان فیلم کوتاه با افرادی مثل دارابی و ربیعی آثاری را تولید کرده بودیم. اما فیلم «۲۱ روز بعد» محمدرضا خردمندان محصول آبرومندی بود که در جشنواره فجر کاندید چند سیمرغ شد و در جشنواره کودک و نوجوان تقریبا جوایز اصلی را برنده شد و ما متوجه شدیم این مسیر درست استفاده شده و چرخه تولید هنرمند شکل گرفت. حسبن دارابی دیپلم افتخار بهترین کارگردان فیلم اولی را در جشنواره فجر برای فیلم «مصلحت» به دست آورد.

موحد اضافه کرد: با همه نقد‌هایی که می‌توان به هر اثر هنری داشت، اما باشگاه در زمینه فیلم کوتاه و بلند عملکرد قابل دفاعی داشته است. از سال ۹۴ در جشنواره فیلم کوتاه تهران، جشنواره پویش، جشنواره صد، و جشنواره فیلم فجر و... ما بیش از ۱۵۰ جایزه در این جشنواره‌ها گرفتیم. تقریبا رویداد مهمی در حوزه فیلم کوتاه وجود ندارد که ما در آن شرکت نکرده باشیم و جایزه نگرفته باشیم. به نظر می‌رسد مسیری که انتخاب کردیم، مسیر قابل احترام و قابل اتکا و نتیجه بخشی بوده است. در این مدت سه فیلم سینمایی و دو سریال تولید کردیم و یک تله فیلم هم تولید کردیم و در این مدت بچه‌هایی که این آثار را ساختند وارد فضای حرفه‌ای سینما شدند. مثل آقای خردمندان بعد از نخستین فیلم‌شان، سریال از سرنوشت را چند فصل کارگردانی کردند یا آقای دارابی که در گام دوم فیلم «هناس» را ساختند.

وی افزود: در مجموعه باشگاه فیلم از این ایده مرکزی استفاده کرد تا هم آثار خوبی تولید کند و هم هنرمندانی را به سینمای ایران معرفی کند. این باشگاه درون‌زا است و قرار نیست افراد زیادی از بیرون به آن اضافه شوند. از سال ۹۳ تغییراتی در این مجموعه شکل گرفت، ما تا سال ۹۹ کارگردان و فیلمسازمحور بودیم، ولی از آن سال به بعد ظرفیت فیلمنامه‌نویسی و تهیه‌کنندگی را هم به باشگاه اضافه کردیم. چند ماهی هم هست که برای مشاغل دیگر سینما هم فکر‌هایی کرده‌ایم و برنامه‌های جدیدی داریم.

سپس محسن ملکی معاون توانمندسازی باشگاه فیلم سوره بیان کرد: نبود فضایی برای انتقال تجربه مشکلی است که بچه‌های فیلمساز با آن مواجه هستند. باشگاه فیلم سوره در نظر دارد فضایی برای انتقال تجربه ایجاد کند. از این منظر بچه‌های فیلم کوتاه دوست دارند با باشگاه کار کنند. برای باشگاه تعداد اثر مهم نیست آنچه که برای ما مهم است فیلمساز است. ما وقفه‌ای در تولیداتمان داشتیم و این فرصتی برای شکل‌گیری دوره «کاتینو» شد. باشگاه تصمیم گرفت سن ورودی را پایین بیاورد و در این سه سال سه دوره برگزار کردیم که افرادی از ۱۸ تا ۲۳ سال فیلمساز داریم. در این سال‌ها نزدیک ۱۶ فیلم از بچه‌های ۲۱، ۲۲ ساله داشتیم. فیلمسازی در این سال‌ها گران شده است و مجموعه‌هایی مثل باشگاه فیلم سوره باید کمک کند دوستان مستعد حذف نشوند.

در ادامه حامد یامین‌پور از تهیه کنندگان فیلم‌های کوتاه باشگاه فیلم سوره هم اظهار کرد: پیش از این آنچه به شکل سنتی برای مشاغل پشت دوربین سینما رخ می‌داد، این بود که دوستان ابتدا دستیاری می‌کردند که این فضا مستلزم این بود که فرد اهل تعامل باشد. ما در باشگاه فیلم سوره به این نتیجه رسیدیم حالا که فرصتی وجود دارد افرادی که دوست دارند در پشت دوربین فعالیت کنند بتوانند این حوزه‌ها را بیازمایند. پس به زودی فراخوانی برای این موضوع منتشر خواهد شد. ما این موضوع را برای خودمان فرصت می‌دانیم چون باعث بروز و ظهور استعدادها می‌شود. با انتشار فراخوان، مدرسان ما هم معرفی می‌شوند البته قرار نیست آنها افراد کلاسیک و دانشگاهی باشند بلکه افرادی هستند که در این حوزه کار می‌کنند. امیدواریم توجه‌ها به این افراد هم جلب شود و در پروژه‌های دیگر هم استفاده شوند.

سپس موحد درباره توجه به مسایل سیاسی در فیلم‌ها گفت: اینجا هنرمند برای ما اصالت دارد اگر «دیدن این فیلم جرم است» اینجا ساخته می‌شود به این معنا نیست که ما در ساحت مدیریتی تصمیم به ساخت فیلم سیاسی گرفته‌ایم و سفارش داده‌ایم چنین فیلمی ساخته شود بلکه «دیدن این فیلم جرم است» حاصل زیست زهتابچیان بود. ما کسی را هنرمند می‌دانیم که خروجی کارش حاصل زیست خودش باشد. ساخت فیلم سیاسی تصمیم ما نیست ما امسال سه اثر حرفه‌ای خواهیم داشت که یکی یک فیلم سینمایی است که برای جشنواره آماده می‌شود، پیش تولید و انتخاب بازیگرانش انجام شده و در ژانر ماجراجویانه و برای مخاطب نوجوان است. یک سریال هم خواهیم داشت که نویسنده آن آقای محسن ملکی است، اسم این سریال «بوقچی» است و ۲۰ روز دیگر پیش‌تولید آن انجام می‌شود. یک سریال ۱۵ قسمتی برای کودک به تهیه‌کنندگی حامد یامین‌پور هم داریم. این را هم باید بگویم که کارگردان هر سه پروژه جوان هستند و پیش از این در این نهاد فیلم ساخته‌اند. ما با فیلمسازان حرفه‌ای کار نمی‌کنیم حتی در کار کردن با فیلمسازی که خودمان او را به مرحله حرفه‌ای رسانده‌ایم هم تحفظ داریم.

موحد اظهار کرد: ما با فیلمساز یک مسیر را می‌سازیم. ما با کسانی به تولید می‌رسیم که با ما این مسیر را آمده باشند. اگر کسی حتی یک فیلمنامه درجه یک را برای ما فرستاده باشد اما این مسیر را با ما طی نکرده باشد با او کار نمی‌کنیم.

موحد درباره مراکز شبیه به باشگاه گفت: من معتقدم هنوز مرکزی شبیه به باشگاه ایجاد نشده است گرچه مراکز تولیدی زیادی داریم. به نظرم این جنس کاری که ما اینجا می‌کنیم جای دیگری انجام نمی‌شود. مسیر تربیتی نیازمند صبوری است مراکز دیگر چندان وقت این را ندارند که صبوری کنند و به یک مسیر آموزشی برسند. ما همچنان در زمینه تربیت نیرو شبیه به باشگاه را نداریم. ما از همکاری مشترک استقبال می‌کنیم مثلاً با انجمن سینمای جوانان توافق کردیم و اثر تولید کردیم. در حوزه تولید هم مراکز تولیدی را به رقابت می‌طلبیم. ادعایی داریم مبنی بر اینکه سعی می‌کنیم حداقل کیفیت‌ها را در آثار داشته باشیم. این موضوع هم به دولت‌ها ربط ندارد چون کیفیت کار سینمایی برای ما مهم است.

موحد توضیح داد: سینمای متعهد برای ما مهم است ما اینجا آدم‌هایی در ژانرهای مختلف داریم، فکر نکنید آقای خردمندان و دارایی شبیه به هم هستند بلکه آن‌ها در 2 دنیای متفاوت زندگی می‌کنند اما همه اعضای ما یک نقطه مشترک دارند؛ اینکه سینما برایشان مهم است و به فیلمی فکر می‌کنند که پیش رونده باشد، نقطه امید داشته باشد و به میهن و ارزش‌ها متعهد باشد. ما قاعده‌ای برای آدم‌ها نگذاشته‌ایم، ما اینجا فیلمساز روحانی داریم که با لباس روحانیت سر صحنه می‌رود اما ما با او کار نکردیم چون جهان بینی ما متفاوت است. خط قرمز ما این است که با هر فیلمسازی کار نمی‌کنیم اما مثلاً خط قرمز ما داشتن ریش و سبیل نیست.

مدیرعامل باشگاه فیلم سوره در پاسخ به پرسش خبرنگار آنا در رابطه با هنرمندانی که نسل جدید باشگاه فیلم سوره را تشکیل می‌دهند، مطرح کرد: حسن حبیب‌زاده، سامان غنایمی، رضا کشاورز، حامد یامین‌پور، محمد پایدار، حامد گلناری، امیر کوچک‌زاده و … و جزو اسامی‌ هستند که تا پایان ۱۴۰۳ وارد عرصه حرفه‌ای می‌شوند این افراد در زمینه‌های کارگردانی، تهیه‌کنندگی و نویسندگی فعالیت دارند.

وی در مورد پرسش دیگر خبرنگار آنا درخصوص همکاری با ارگان‌ها و سازمان‌هایی همچون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان گفت: ما در طول این سال‌ها با سازمان‌ها و نهادهای مختلف همکاری کردیم، از صداوسیما گرفته تا سازمان اوج و نهادها و سازمان‌های دیگر. درخصوص همکاری با دیگر سازمان‌ها نیز برنامه‌هایی داریم و در حال برنامه‌ریزی برای اجرایی کردن این ایده‌ها هستیم. باتوجه به اینکه هنوز قراردادها نهایی نشده، نمی‌توان به طور رسمی از همکاری با نهادها یا سازمان‌های دیگر نام برد.

موحد درباره کار با فیلمسازان زن گفت: ما فیلمسازان زن هم داریم و مسیر بسته نیست. در دوره «کاتینو» هم فیلمسازان زن داشته‌ایم اما ناخودآگاه به واسطه تیمی که آقایان در باشگاه تشکیل داده‌اند و اینکه هنوز خانمی نداریم که خانم‌ها را رهبری کند تعداد سینماگران زن مجموعه ما کم است اما مسیر ما بسته نیست چون اینجا چیزی را محدود نکردیم و نمی‌گوییم اینجا باشگاه فیلم سوره ویژه آقایان است. با این حال فکر می‌کنم در چند سال آینده تعداد سینماگران زن بیشتر شود. درباره مسأله مضمونی هم باید بگویم تا فیلمساز دغدغه زن نداشته باشد به راحتی به سراغش نمی‌رویم. مثلاً حجاب مسأله‌ای نیست که ما به راحتی به سراغش برویم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته