دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
01 شهريور 1402 - 10:26
در حاشیه جلسه هیئت دولت؛

صحرایی: تأثیر معدل در کنکور درراستای عدالت آموزشی است / با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم

صحرایی: تأثیر معدل در کنکور درراستای عدالت آموزشی است   با مدارس متخلف برخورد می‌کنیم
وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: تأثیر معدل در کنکور کاملاً در راستای عدالت آموزشی است.
کد خبر : 864711

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، رضامراد صحرایی وزیر آموزش و پرورش در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران در مورد تأثیر معدل در کنکور اظهار کرد: تاثیر معدل در کنکور کاملا در راستای عدالت آموزشی است، پیش از این آینده یک دانش آموز در یک جلسه سه ساعته  کنکور رقم می‌خورد.

وی با تأکید بر اینکه حتی یک مورد لو رفتن سوالات را نداشتیم، گفت: امروز مبنای امتحانات نهایی، کتب درسی است نه کتب کنکوری.

وی با بیان اینکه آینده یک دانش‌آموز و همه امید و زندگی او در یک جلسه سه ساعته کنکور رقم می‌خورد، تصریح کرد: وقتی دانش‌آموزان سه سال پشت‌سر هم در امتحانات شرکت می‌کنند، امتحانات هم روال عادی زندگی آنهاست.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: پشت این موضوع مافیای کنکور قرار دارد؛ برخی می‌گویند یک کنکور داشتیم حالا تبدیل به ۴۳ یا ۱۱ کنکور شده است! این حرف‌ها چیست؟ دانش‌آموزان سر جلسه امتحان می‌روند و امتحان می‌دهند و نمرات خود را می‌گیرند و همواره هم به همین روال بوده و امتحانات ما هم همیشه جدی بوده است.

صحرایی خاطرنشان کرد: این کار در راستای اجرای عدالت آموزشی بوده که ما از کتاب درسی سؤال می‌دهیم و کتاب درسی هم در سراسر ایران یک کتاب است. دسترسی به منابع دیگر مانند کتاب‌های کنکور برای بسیاری از دانش‌آموزان شهرستان‌ها اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است. امروز مبنای امتحانات نهایی کتاب درسی و کاملاً در چارچوب برنامه درسی ملی است.

وی نکته دوم را یادگیری عنوان کرد و توضیح داد: فرآیند آموزش تا سنجش یک فرآیند است؛ وقتی ما به‌طورکل آموزش را در دبیرستان قرار داده‌ایم و سنجش را جای دیگری برده‌ایم به تدریج کتاب‌های درسی از مدار یادگیری خارج شده‌اند و کتاب‌های کنکور جای آن‌ها را گرفته‌اند.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: سر طاقچه خانه‌ها و سر میز‌ها دانش‌آموزان به‌جای اینکه کتاب درسی مصوب را بخوانند که برنامه و اهداف یادگیری و تربیتی دارد، کتاب‌های کنکوری را خواندند و تست زدند. سطوح دانش حداقل ۶ سطح است، ولی تست نمی‌تواند بالاتر از ۳ سطح را بسنجد و اگر هم بسنجد، بسیار سؤال سختی است که همه نمی‌توانند جواب بدهند، اما آزمون تشریحی و کاربردی است. در این فرایند به فرد سؤال را می‌دهیم و می‌تواند تشریح کند و آنچه را که در ذهن دارد،  بنویسد.

صحرایی در خصوص ادعای لو رفتن سؤالات و به خطر افتادن سلامت امتحانات گفت: شما یک مورد لو رفتن سؤال را به ما نشان بدهید. ما حتی یک مورد گزارش لو رفتن سؤالات را نداشتیم. این شائبه را دقیقاً کسانی ایجاد کرده‌اند که اجرای مصوبه کنکور منافع آن‌ها را به خطر انداخت. ما منافع ملی را بر منافع افراد خاص ترجیح می‌دهیم و در این موضوع کوتاه نمی‌آییم.  

وی ادامه داد: اگر کارمان اشکالی داشته باشد آن را رفع می‌کنیم، اما مردم باید بدانند که این حق دانش‌آموز است که در یک فرایند سالم، علمی و مبتنی بر روانشناسی تربیتی، دانش فرزندش سنجیده شود و پیش برود.

وزیر آموزش و پرورش بیان کرد: شایعه‌ای کردند و گفتند اُفت معدل اتفاق افتاده است. اُفت براساس چه چیزی اتفاق افتاده است؟ مگر ما تا الآن آزمون استاندارد ملی داشتیم که خودمان را با آن بسنجیم و بگوییم اُفت کرده‌ایم؟

صحرایی افزود: شایعه دیگری هم مطرح کردند که قبل از مصاحبه کنکور می‌گفتند چرا دو هزار نفر معدل ۲۰ می‌گیرند؟ حالا که یک نفر معدل ۲۰ گرفته، می‌گویند چرا یک نفر معدل ۲۰ گرفته است!  

وی افزود: کسی که معدل ۲۰ گرفته یعنی اگر در کنکور بود همه درس‌هایش را ۱۰۰ زده بود. یا اینکه عنوان می‌کنند میانگین نمره فیزیک کشور ۱۰.۵ است، این نمره به معنای ۵۲.۵ درصد است در حالی که در کنکور سراسری از ۱۰۰ زیر ۱۰ است.  

وزیر آموزش و پرورش اظهار کرد: ما در اجرای این آزمون اطلاعاتی از وضعیت آموزشی کشور به‌دست آورده‌ایم که بسیار قابل اعتماد و برای آینده بسیار ارزشمند است چراکه مبتنی بر این اطلاعات، برنامه‌های آینده‌مان را می‌سنجیم.

صحرایی عنوان کرد: از این به بعد هر مدرسه‌ای براساس عملکرد دانش‌آموزان خود یک کارنامه دریافت می‌کند و این کارنامه عملکرد معلمان و مدیریت آن مدرسه را هم نشان می‌دهد و این قابل اعتماد است. پیشتر نمی‌توانستیم این کار را انجام دهیم چراکه نتایج قابل اعتماد نبود.  

وی ادامه داد: همه کتاب‌ها مهم شده‌اند در حالی که در کنکور سراسری تعدادی از کتاب‌ها در کلاس‌های کنکور به نفع سایر کتاب‌ها کنار می‌رود، وقتی به مدارس غیردولتی می‌رفتید برخی از کلاس‌ها که در کنکور اهمیتی نداشتند ساعت‌شان به نفع کلاس‌های دیگر تعطیل می‌شد در حالی که کل یک بسته آموزشی است و باید با هم انجام شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: لذا نباید تربیت را فدای منفعت گروه خاصی کرد. آموزش و پرورش دال مرکزی تربیت است. یعنی آموزش هم برای تربیت است؛ بنابراین این هم منطبق با قانون اساسی و هم در راستای اجرای عدالت آموزشی است.

صحرایی یادآور شد: کسانی که اینگونه سخنان را مطرح می‌کنند حواسشان باشد، که با حرف‌هایی که خلاف واقعیت است نمی‌توان یک تصمیم خوب را که شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب کرده است را زیر سوال برد و کسانی که مطرح می‌کنند این شورا مطابق قانون اساسی برخورد نکرده است، این حرف تبعات سنگینی دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
قالیشویی ادیب