دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
اسماعیلی در گفت‌وگو با آنا:

دانشگاه آزاد اسلامی جای خالی دانشگاه‌های دولتی را پر کرده است

دانشگاه آزاد اسلامی جای خالی دانشگاه‌های دولتی را پر کرده است
نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: درجا‌هایی که دانشگاه‌های دولتی نتوانستند حضور پیدا کنند، دانشگاه آزاد اسلامی توانسته با قامت استوار در مراکز و شهر‌های مختلف حضور پیدا کند.
کد خبر : 864622

مهدی اسماعیلی، نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفتگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا با اشاره به وضعیت علمی کشور اظهار کرد: براساس گزارش‌های سازمان‌های بین‌المللی علمی در جهان، ایران از جایگاه علمی بسیار خوبی برخوردار است. گاهی در رتبه‌های ۱۱، ۱۲ و ۱۳ قرار دارد و براساس گزارش‌های انجام گرفته در بسیاری از شاخص‌های علمی و پژوهشی جهان، رتبه زیر ۲۰ را دارد. این رتبه نشان‌گر این است که پتانسیل‌ها و توانمندی نخبگان جوان ایرانی ما در حد بسیار خوبی قرار دارد. البته این نخبگان نیازمند حمایت‌های بیشتر هستند تا از ظرفیت‌های جوانان بااستعداد کشورمان به نحو مؤثر استفاده شود.

اسماعیلی بیان کرد: در ایران در مقایسه با قبل از انقلاب شاهد هستیم که دانشگاه‌ها، نظام و مراکز آموزش عالی به‌صورت بسیار پررنگ‌تر توسعه پیدا کرده و این نشان‌دهنده فرهیختگی جامعه است که توجه به علم‌آموزی در سطوح عالی را شاهد هستیم. اگر حمایت‌های لازم انجام گیرد، به جایگاه‌های علمی و پژوهشی بهتر نیز دست پیدا می‌کنیم.

نائب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: بنابراین به نظر می‌رسد ایران در بسیاری از شاخص‌های مهم جهان مثل هوافضا، نانو، سلول‌های بنیادی، شبیه‌سازی، تجهیزات و پیشرفته‌های حوزه نظامی و... ازنظر علمی در جایگاه بسیار خوبی است و این فرصت در کشور ایجاد شده تا با تصویب مصوباتی نظیر قانون جهش تولید و حمایت از مؤسسات دانش‌بنیان که به‌نوعی نگاه مهمی به فرهیختگان و نخبگان جهان دارد، شاهد اثرگذاری این نخبگان باشیم.

وی با اشاره به نقش دانشگاه آزاد اسلامی در ارتقای علمی کشور تأکید کرد: دانشگاه آزاد خدمت بسیار بزرگی به‌نظام آموزش عالی کشور کرد و الآن بیش از یک‌میلیون و ۲۰۰ هزار دانشجو در دانشگاه‌های آزاد مشغول به تحصیل هستند. درجا‌هایی که دانشگاه‌های دولتی ما نتوانستند حضور پیدا کنند، دانشگاه آزاد با قامت استوار توانسته در مراکز و شهر‌های مختلف حضور پیدا کند و مشغول تربیت و تعلیم دانشجویان و متقاضیان تحصیلات تکمیلی و عالی باشد.

اسماعیلی ادامه داد: بنابراین خروجی این دانشگاه‌ها و توفیقاتی که دانشجویان و اساتید و هیئت‌های علمی دانشگاه آزاد در کشورمان ایجاد کردند، قابل‌تحسین است. امیدواریم سازوکار‌های قانونی به سمتی برود که بتوانیم از هیئت‌های علمی دانشگاه (که با کمترین توقعات، بیشترین کارایی را دارند) حمایت‌های لازم را انجام بدهیم.

این نماینده مجلس با اشاره به کیفیت تحصیلی دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی با توجه به افزایش قابل توجه دانشجو در این دانشگاه گفت: همواره بحث کیفیت در مراکز آموزشی مورد تأکید است، اما نباید برخی از اقدامات خوب را نادیده گرفت یا اینکه همه‌چیز را با یک چوب برانیم. ادامه تحصیل دانشجویان دانشگاه آزاد در مراتب بالاتر، اختراعات، ابداعات فارغ‌التحصیلان دانشگاه آزاد و اثرگذاری آن‌ها در راه‌اندازی مؤسسات دانش‌بنیان، چاپ و ارسال مقالات علمی، پژوهشی در سایت‌های معتبر بین‌المللی نشان‌گر این است که این دانشگاه از کیفیت بالایی برخوردار است. ضمن اینکه بر این موارد تأکید می‌کنیم، دانشگاه آزاد باید نقش برجسته خود را در رسیدن به این جایگاه در سطح بین‌الملل به دست بیاورد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته