مظلومیت هنرمندان تجسمی در قیاس با سلبریتیها/ هفتمین دوسالانه خوشنویسی در قزوین برگزار میشود
به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست صمیمانه محمد خراسانیزاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر ایران با اصحاب رسانه صبح امروز، سیویکم مرداد ماه در موزه هنرهای معاصر برگزار شد.
محمد خراسانیزاده در ابتدای نشست عنوان کرد: سه ماه از حکم فعالیت من در این جایگاه میگذرد، اداره کل تجسمی بالاترین عرصه هنرهای تجسمی کشور است که قدری با ماموریت اصلی خود فاصله دارد، هر چند بدون رقابت کار میکند اما تعداد هنرمندان زیادی در ۱۰ رشته فعال دارد.
وی در ادامه افزود: کافی است تعداد هنرمندان خوشنویس، عکاس و گرافیست را در میان رده در نظر بگیرید جامعه وسیع و پرمخاطب آنها مشخص میشود، هر چند مظلومند چون مثل سینما، موسیقی ، نمایش و... سلبریتی ندارند که صدایشان شنیده شود. پس مهمترین نکته آنها حکمرانی به معنای تسهیلگری، ریلگذاری و استاندارسازی برای هنرمندان فعال کنیم با نهادها وارد گفتوگو شدیم. اخیراً با دوستانمان در مجلس اتفاق خوبی رقم خورد و چالش عرصه حراجها یا به نام بازارهای موقت این عرصه حل شد. یا در سطح مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی یک تکلیف قانونی رقم خورده که سندی تنظیم شود، اگرچه هنوز جمعبندی نشده ولی این سند میتواند پایه سیاستگذاریها شود.
خراسانیزاده توضیح داد: شورای مجسمه و یادمان هم وظیفه سیاستگذاری دارد و دبیرخانه آن هم وظیفه اجرایی دارد. این شورا هم کارش آغاز شده، از دستگاههای مجموعههای مختلف مثل شهرسازی، بنیاد شهید و شهرداری و... معرفی و ما به زودی شاهد احیای این شورا خواهیم بود. بحث مغفول دیگر علائم و نشانها است که در حال پیگیری آن هستیم. نکته دیگر هم پرداختن به نیازمندیهای عرصه اقتصاد هنر در عرصه تجسمی است که مثل موضوع حراجها بیشتر مورد توجه است اما پدیدههای نمایشگاهی مواردی هستند که بخاطر خلاء قانونی در حال رفع مشکلات آن هستیم. مسئله اصلی نگارخانههای ما هستند که باید زمینه اولیه هنرمندان تجسمی را فراهم کنند و بازارهای فروش آثار را پیش ببرند اما این روزها چالشهای زیاد دارند. در هر صورت ما در حال رفع چالشهای زودگذر پیش پای این حوزهها هستیم و اگر نگارخانهها پاربرجا نباشند نباید انتظار بازار اقتصاد هنر را داشته باشیم.
دلخوریها زیاد است
مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یادآوری کرد: در زمینه تعامل با هنرمندان تجسمی که مدتی است دلخوریها زیاد است. نشستن پای حرفها و بازدید از آثار و سر زدن به آنها شروع شده است و مسئله دیگر بازسازی فضای درونی در اداره کل هست تا فضای بهروزتری برای ارائه خدمات داشته باشیم. الان ساختار پیشنهادی برای این مسئله ارائه شده است.
خراسانیزاده در بخش دوم صحبتهایش درباره موزه هنرهای معاصر تهران گفت: این موزه مهمترین موزه هنری غرب آسیا است و ما مهمترین گنجینه آثار هنری غرب را خارج از غرب در این موزه داریم و این عنوان و جایگاه دلیل اصلی حضورش باید این باشد که به هنرهای معاصر کشور خطدهی کند، تا فضای اتفاقات بعدی ما را رقم بزند، این موزه باید خطشکن باشد.
وی همچنین توضیح داد: یکی از خلاءهای امروز ما فقدان یا کمبود مسئله نقد هنری است، در حال حاضر شاید نتوانند تحلیل دقیقی از پدیدهها بکنند و وظیفه این کار با منتقد هنری تحلیلگر است. این به کار خود هنرمند میآید و جریان نقد هنری را شکل میدهد، این جریان در کشور ما کمرنگ است. دنبال این هستیم تا موزه هنرهای معاصر پیشران و جهتده باشد، الان نشستهای نقد و تحلیل در حال برگزاری در موزه است و همین سه هفته قبل سه نشست در حاشیه نمایشگاه همچنان جاریست، برگزار شد. این نقطه آغاز احیای نقد هنری در موزه هنرهای معاصر تهران است.
این مدیر فرهنگی با تاکید بر اینکه علاقهمند هستند سال آینده حضور هنرمندان در «پاویون بینال ونیز» را داشته باشند، گفت: آمادگی همکاری با کشورهای دیگر در زمینه ارتباطات بینالمللی و فعالیتهای امانی را داریم.
خراسانیزاده درباره تقویم رویدادهای ملی و بزرگ گفت: مهمترین رویداد ما جشنواره تجسمی فجر است که امسال هم شانزدهمین دوره را خواهیم داشت تلاش داریم فضای مساعدی با همه سلیقهها در چارچوب نظام فعالیت میکنند، همکاری کنیم و امسال همه ۱۰ بخش برقرار خواهد بود و هیچ بخشی حذف یا تلفیق نمیشود.
وی نکته دیگری را در رابطه با دوسالانه خوشنویسی ایران بهشمار آورد و گفت: هفتمین دوسالانه پاییز برگزار میشود و همین امروز اولین جلسه آن برپا و امسال هم به میزبانی قزوین رقم میزنیم چون خیلی منظم کار کردند. تلاش داریم همزمان دوسالانه در قزوین، در تهران هم بخشی از کارها را پیگیری کنیم.
وی با اعلام اینکه سیامین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان که رویدادی دیگر در عرصه شناسایی و شکوفایی استعدادهای کشور است از فردا کارش را شروع میکند، توضیح داد: جشنواره ما در هفته اول شهریور در استان کردستان برگزار میشود اما چون اخبار امنیتی زیاد از این استان شنیدیم شاید ذهنیت خوبی نتوانستیم رقم بزنیم. این رویداد کمک میکند تا با حضور ۱۳۰هنرمند جوان و نوجوان و ۳۰ هنرمند تراز اول کشور در جایگاه استاد، داور و هنرمند خلق آثار در چند روز داشته باشیم.
وی افزود: برای نخستین بار در این دوره دبیر جشنواره یک بانوی توانمند و دانشمند است و حتما ظرفیت بانوان در عرصه مدیریتی اثبات خواهد شد. شعار رویداد هم بنام کشور عزیزمان ایران و باتوجه به هویت ملی انتخاب شده است و امید داریم همه هنرمندان علاقهمندیشان به هویت ملی را به نمایش بگذارند.
معیارهای انتخاب دبیر جشنواره تجسمی فجر
خراسانیزاده در بخش پرسش و پاسخ درباره انتخاب دبیر تجسمی فجر گفت: جشنواره ما یک جشنواره نیست بلکه ده جشنواره است، ما برعکس همه جشنوارها دبیر کل و ده دبیر داریم، درباره شخص دبیر تصمیمات گرفته شده، چندین جلسه برگزار کردیم، اعضای شورای سیاست گذاری صحبت شده، اجازه دهید اسم شخص را نیاورم اما چند مشخصه را بگویم، نکته مهم این بود در خدمت چهره ای باشیم که کنار دانش و تخصص در رده جوانتری باشد پس دنبال این بودیم سراغ کسی برویم که دبیر قبلا نبوده باشد بنابراین چهره تازه ای برای فجر است و همینطور برچسب خط سیاسی به جایی هم نداشته باشد.
وی در ادامه افزود: جشنواره فجر گلخانه ای نیست که صرفا امد و شدهایی در آن شود و تاثیری در عرصه بازار هنر نداشته باشد، ما تلاش داریم در این عرصه شرایط را بهبود دهیم.
وی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره ارتباط با فضاهای دانشگاهی گفت: درباره فضای دانشگاهی باید بگویم که من خودم دانشگاهی تلقی می شوم، هنر دانشگاه شاهد درس خواندم، پس خودم هم خروجی دانشگاه ها هستم و کارشناسی ارشد طراحی صنعتی خواندم، لذا کامل تعامل جدی داریم. خیلی ها روسای گروه های هنر ی هستند در همین فضا تعاملات خوبی داشتیم ، برنامه های مشترکی رقم زدیم مثلا با دانشگاه الزهرا در حرم امام خمینی برنامه داشتیم ، برلی اربعین هم برنامه داریم.
خراسانیزاده توضیح داد: لذا در چیدمان شوراها و دبیران و اساتید هم نقش دانشگاه ها را جدی دنبال میکنیم، حتی رویداد تجسمی جوانان در دانشکده هنر دانشگاه کردستان برگزار خواهد شد.
حذف رشته مجسمهسازی از دفترچههای کنکور
مدیرکل هنرهای تجسمی در پاسخ به سوال خبرنگار آنا درباره حذف رشته مجسمهسازی از دانشگاه هنر گفت: اینکه یک رشته در دانشگاه شکل بگیرد یا خیر و دانشجو بگیرد یا خیر، جزو ماموریتهای ما نیست اما طبیعتا وقتی خاص هنرمندان باشد به نیابت آنها ورود میکنیم اما لزوما اینکه در یک سال یک رشته در دفترچه برای یک سال نیاید، شاید بخاطر محدودیت نیاز به منابع کارگاهی یک رشته یک سال درمیان در دفترچه ها بیاید، چون ظرفیتش را دانشگاه ندارد یا نیازی ندارد پس باید سالهای قبل ان بررسی شود.
وی درباره پاسخ به سوال دیگر خبرنگار آنا درباره حواشی سال گذشته جشنواره فجر گفت: درباره فجر وقتی می گویم نگاهمان فراگیر برای همه هنرمندان باز باشد، پس دیگر با قهر و اشتی های قبل کار نداریم، این چیزها در درون خانواده ها پیش می اید و عادی است. حال عده خاصی شاید ارزشهای کشور را زیرسوال برده باشند این یحث دیگری است بهرحال نمی شود کسی که به کشور اعتقادی ندارد را نگه داریم اما اگر کسی روزی دوباره کار کند و مواضع را اصلاح کند، آغوش ما برایش باز است.
این مدیر فرهنگی همچنین گفت: شان موزه باید حفظ شود ما هر اثری را برای گنجینه قبول نمیکنیم برایمان خیلی مهم است که شان چطور باشد یک بند بودجه ۱۴۰۲ شکل گرفت که مکلف میکند همه دستگاه ها را که یک درصد بودجه را برای عرصه فرهنگ خرج کنند امیدواریم بخشی از این را برای تجسمی بکار بگیریم.
موزه هنرهای معاصر و تجسمی برای ارتقای سرمایه اجتماعی حوزه تجارتی ها خیلی بااهمیت است که یک برند معتبر تبلیغاتش را می تواند به اثار بدهدو انی خیلی سرمایه اجتماعی بالایی ایجاد میکند. حتی در رویدادها مثل جشنوارها می توانند مشارکت فعال کنند و این عددها پدیده فعال تاریخ ما شود ما علاقمندیم توسعه دهیم ظرفیت های موزه و تجسمی کشور را به بخش خصوصی پیش ببریم.
انتهای پیام/