دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
خراسانی زاده پاسخ داد:

تکلیف بازارچه پارک لاله چه می‌شود؟ / عزم ملی برای ساخت ساختمان شماره ۲ موزه هنر‌های معاصر

تکلیف بازارچه پارک لاله چه می‌شود؟   عزم ملی برای ساخت ساختمان شماره ۲ موزه هنر‌های معاصر
مدیرکل هنر‌های تجسمی به وضعیت چالش برانگیز بازارچه پارک لاله اشاره کرد و گفت: سند ملک به نام موزه اما دهه‌ها است که به دست افراد غیر قرار گرفته است.
کد خبر : 926705

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و سرپرست موزه هنر‌های معاصر در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا عنوان کرد: اگر از زاویه مجسمه‌های داخل حیاط نگارخانه به وضعیت بازارچه لاله نگاه کنید، نمای نازیبای بازارچه مشخص است. ماجرا از این قرار است که در سال ۶۸ این فضا که در سند ملی موزه درج شده به عنوان ملک موزه هنر‌های معاصر بوده است و به اندازه یک زمان موقت یک ساله با ۷۵ غرفه در حوزه تخصصی هنر در اختیاروزارت کار قرار گرفته است.

وی در ادامه افزود: این غرفه‌ها قرار بود درعرصه صنایع دستی فعال باشند و به عنوان بازارچه خوداشتغالی عده‌ای مشغول به کار شدند و برای یک سال با آنها تفاهم نامه منعقد شد که حتی در این تفاهم نامه حق اضافه کردن غرفه یا هر گونه تغییرات نیز می‌بایست با هماهنگی موزه صورت می‌گرفت، متأسفانه بعد از یک سال باز هم این تفاهم نامه تمدید می‌شود و حتی در برخی سال‌ها تمدید هم نمی‌شود و شرایط به همین منوال باقی می‌ماند.

ملک بازارچه لاله طبق ماده صد برای موزه هنرهای معاصر است

سرپرست موزه هنر‌های معاصر با تأکید براینکه زمین بازارچه صد در صد طبق ماده ۱۰۰ برای موزه هنر‌های معاصر است، اظهار داشت: این حکم سال‌ها پیش قطعی شده و به لحاظ قانونی باید بلافاصله به موزه برگردد، در حالی که اکنون در اختیار اشخاص غرفه‌دار قرار دارد.

خراسانی‌زاده با اشاره به اینکه افراد فعال در بازارچه لاله جزو همسایگان ما هستند و نباید به آنها آسیبی وارد شود، گفت: این اشخاص حتی اجاره هم به موزه یا هر جای دیگری نمی‌دهند و اینجا را به شکل غیرقانونی بدون سند و سرقفلی در اختیار دارند! حتی متأسفانه شنیدیم که برخی از این غرفه‌ها چند دست جابه جا شده و به کسانی دیگر فروخته شده است، درحالی که ملک برای آنها نیست و شنیده‌ها حاکی از آن است که میلیاردی پول در بازارچه دست به دست می‌شود.

مدیر کل هنرهای تجسمی در پاسخ به این سوال که مهمترین دغدغه مدیریتی‌اش در حال حاضر چیست، گفت: به هرحال ممکن است ما هم رفتنی باشیم و این حق دولت‌ها است که گزینه‌های خودشان را داشته باشند و مدیران مورد نظر خود را انتخاب کنند، اما من بار‌ها هم به دیگر رسانه‌ها گفتم که بازارچه برایمان اولویت دارد، چون هر متر این زمین که ما بر روی آن ایستادیم برای هنرمندان ایران است و ما حق نداریم که به راحتی از آن بگذریم و آن را در اختیار کسانی دیگر قرار دهیم منتها بازپس گرفتن این فضا یک عزم ملی با حمایت دستگاه‌های امنیتی و مشارکت شهرداری می‌طلبد.

ملک بازارچه باید تخلیه شود

خراسانی زاده با تأکید براینکه نباید معیشت افرادی که اینجا کار می‌کنند آسیب ببینند، توضیح داد: تجربه این مسئله در خیلی فضا‌های شهری وجود دارد از جمله میوه تره بار‌ها مثل میدان مادر که الان افراد شاغل در جای مشخصی مشغول به کار هستند. پیشنهاد ما شبیه این قضیه است که برای این دوستان مشغول به کار در بازارچه فضایی در نظر گرفته شود و این ملک هم خالی شود.

وی در ادامه درباره پیشنهادات خود گفت: فضای زیرزمین ملک باید بلافاصله در اختیار شهرداری برای ساخت پارکینگ در نظر گرفته شود، چون ما اینجا با چالش پارکینگ و ترافیک موزه مواجه هستیم، الان موزه فرش و موزه معاصر پارکینگ ندارند و فضای بالای ساختمان هم باید متناسب معماری موزه هنر‌های معاصر ساختمان شماره دو ساخته میشود تا فضایی برای گنجینه آثار داشته باشیم. ما برای گنجینه، نگهداری تابلو‌ها و نقاشی‌ها خیلی مشکل داریم فقط مسئله مالی نیست فضای نگهداری نیست و یک سوم آثار به شیوه استاندارد در گنجینه موزه هنرهای معاصر نگهداری می‌شوند.

وی با تأکید براینکه سیزده ـ چهارده نوع کاربردی برای فضای جدید ساختمان شماره دو مدنظر است، گفت: ما دراین فضا می‌توانیم دیوار، گنجینه، نشست‌های تخصصی، نگارخانه و حتی ارائه دیجیتال به شکل خاص داشته باشیم. قطعا این کار یک تا دو ساله جواب نمی‌دهد، عزم ملی می‌خواهد به خاطر اینکه شخص محور اگر پیگیری شود به تنهایی نتیجه نمی‌دهد. حتی شده افرادی خواستند غرفه‌ها را سربزنند در تعامل دچار مشکل شدند و یک کنش اجتماعی آسیب زا رخ داده است، هیچکس نمی‌خواهد تعامل اجتماعی دچار چالش شود و این در سطح استانی و ملی حتی برخی شورا‌های تصمیم گیری در سطح کلان باید فکر و مصوبه داده شود، اگر این اتفاق بیافتد حتما بازارچه هم ملزم به اجرای آن خواهد شد.

وی در پایان اظهار داشت: پس از خالی شدن فضا بلافاصله باید پروژه ساخت شروع شود، چرا که اگر فضا خالی بماند باز اتفاقی که قبلا رخ داد ممکن است تکرار شود، یک دوره حتی اینجا فودکورت هم ایجاد شده بود، تصاویرش موجود است، یک دوره هم قرار بود پارکینگ بشود اگر این اتفاقات بیافتد باز هم فضا از دست می‌رود، اما اگر ساخت و ساز شروع شود با کمک شهرداری فکر می‌کنم یک فضای ماندگار برای تاریخ هنر ایران ایجاد شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته