برای ایجاد موقعیت یادگیری مناسب باید کلاسهای درس هوشمند شوند
معصومه نجفی پازوکی معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزشوپرورش در گفتوگو با خبرنگار گروه آموزش و دانشگاه خبرگزاری علم و فناوری آنا، در پاسخ به این سؤال که در یاددهی و یادگیری چه میزان از ابزارهای دیجیتال برای انتقال مفهوم به دانشآموزان استفاده میشود؟ اظهار کرد: یکی از موضوعات عصر جدید یادگیری در آموزش معلمان، بحث سواد دیجیتال است و برای این منظور کار با نرمافزار اسکرچ و اسکرچ جونیور را به معلمان آموزش میدهیم.
نجفی پازوکی بیان کرد: با استفاده از این دو نرمافزار معلمان میتوانند موقعیتهای یادگیری مناسب در کلاس درس ایجاد کنند.
معاون وزیر آموزشوپرورش افزود: از فناوری بهعنوان ابزار بهروز در طراحی آموزشی معلم استفاده میشود و اگر نرمافزارها را در طراحی آموزشی لحاظ کنیم، آنگاه آثار آن را خواهیم دید. مثلاً اگر کتابخانه کلاسی صرفاً یک گوشه کلاس باقی بماند و اینکه به دانشآموز بگوییم که یک کتابی را بخوان، اثری نخواهد داشت اما اگر آن را وارد طراحی آموزشی معلم کنیم، یعنی فرایندی طراحی کنیم که در کلاس از کتابخانه، فایل صوتی و فیلم استفاده شود تأثیرگذار خواهد داشت، برای این منظور کلاس باید به امکانات هوشمند مجهز باشد که معلم از آن استفاده و موقعیت یادگیری را ایجاد کند.
نجفی پازوکی تأکید کرد: مطالبه جدی ما این است که در ساخت مدارس جدید به امر تجهیز مدارس و فناوری که جزء ابزار و لوازم جدی یادگیری است، توجه شود.
وی افزود: معلم باید طراحی آموزشی بلد باشد تا موقعیت یادگیری ایجاد کند و موقعیت یادگیری با فناوری محقق خواهد شد.
معاون وزیر آموزشوپرورش بیان کرد: در دوره آموزش ابتدایی بهغیراز این مسیر حرکت کنیم شکست خواهیم خورد و به دلیل اینکه دانشآموزان ابتدایی بهشدت سطح تمرکزشان پایین آمده است و نمیتوانند بیشتر از بیست دقیقه به صحبتهای معلم توجه کنند، ولی اگر به کودک ابزار فناوری برای یادگیری بدهیم خود او شروع به کشف و حل مسئله میکند و راه یادگیری برایش هموار میشود.
انتهای پیام/