دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1402 - 11:40

اردوغان: احیای توافق غلات به خوش‌قولی غرب بستگی دارد

اردوغان: احیای توافق غلات به خوش‌قولی غرب بستگی دارد
رئیس جمهور ترکیه به طور ضمنی، بی‌ مسئولیتی غرب در عمل به وعده هایش را دلیل عقب نشینی روسیه از توافق غلات عنوان کرد.
کد خبر : 862289

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا به نقل از المانیتور، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه می‌گوید که بازگشت روسیه به توافق غلات در گرو آن است که کشور‌های غربی به مسئولیت‌های خود در قبال اجرای این توافق عمل کنند.

وی در این باره افزود: بی شک، پایان این تقابل‌جویی بدون آنکه درگیر پیچیدگی‌های بیشتر شود، مستلزم آن است که کشور‌های غربی به تعهد‌های خود پایبند باشند.

اردوغان در توضیح این مطلب افزود: متاسفانه، در گذشته، اصل لزوم اجرای توافق‌ها، رعایت نشد و هیچ گام دیپلماتیکی هم برداشته نشد تا فضای مثبتی که به واسطه ابتکارعمل دریای سیاه به وجود آمد، به آتش بس و در نهایت صلح دائم منجر شود.

روسیه در تاریخ ۱۷ جولای، توافق غلات را به حال تعلیق درآورد و ازسرگیری آن را به مسئولیت‌پذیری آمریکا و شرکایش در قبال تعهداتشان مشروط کرد. قرار بود به ازای موافقت مسکو با انتقال غلات اوکراین از مسیر دریای سیاه، روند صادرات کود و محصولات کشاورزی روسیه هم تسهیل شود، امری که در عمل اتفاق نیفتاده است.

اکنون، از لحن اردوغان که در مقام میانجی بازی دوگانه‌ای را با روسیه و اوکراین پیش می‌برد، به نظر می‌رسد که دست کم در رابطه با ازسرگیری توافق غلات، وی دغدغه مسکو را موجه می‌داند.

 انتظار می‌رود بعد از ادعای ماه گذشته اردوغان مبنی بر اینکه «اوکراین لیاقت پیوستن به ناتو را دارد» و اقدام وی مبنی بر آزادی شماری از اسرای اوکراینی که نزد دولت آنکارا نگهداری می‌شدند، اکنون رئیس جمهور ترکیه در آستانه دیدار با همتای روس که برای ماه جاری میلادی (آگوست) تدارک دیده شده، به دنبال دلجویی از طرف مقابل باشد.

اوکراین می‌گوید که با تعلیق توافق غلات، روسیه به دنبال برهم زدن امنیت غذایی جهان است، اما «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه در نشستی که ماه میلادی گذشته با سران شماری از کشور‌های آفریقایی داشت، به آن‌ها وعده داد که محصولات کشاورزی روسیه را ارزانتر و یا حتی رایگان در اختیارشان قرار دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته