دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
10 شهريور 1402 - 05:30

وزیر خارجه ترکیه: بسته پیشنهادی جدیدی برای توافق غلات آماده کردیم

وزیر خارجه ترکیه: بسته پیشنهادی جدیدی برای توافق غلات آماده کردیم
وزیر خارجه ترکیه می‌گوید که سازمان ملل متحد با مشارکت این کشور بسته پیشنهادی جدیدی درباره توافق غلات میان روسیه و اوکراین آماده کرده است.
کد خبر : 866118

به گزارش گروه جهان خبرگزاری علم و فناوری آنا، «هاکان فیدان» وزیر خارجه ترکیه در سفر به مسکو و در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با «سرگئی لاوروف» همتای روس، گفت: سازمان ملل متحد با مشارکت ترکیه بسته پیشنهادی جدیدی را آماده کرده و معتقدیم که این زمینه مناسبی برای احیای توافق غلات است.

وی ادامه داد: ابتکارات ترکیه در مورد توافق غلات که برای امنیت غذایی و ثبات جهانی و صلح در دریای سیاه اهمیت زیادی دارد، ادامه خواهد یافت.

وزیر خارجه ترکیه اضافه کرد: امروز (با لاوروف) رایزنی‌های گسترده‌ای در مورد مسائل دوجانبه و منطقه‌ای انجام دادیم و احیای ابتکار توافق غلات دریای سیاه در راس دستور کار ما بود.

فیدان همچنین گفت: ما بر نقش مهم این ابتکار برای امنیت غذایی جهانی و ثبات منطقه دریای سیاه تاکید کردیم و من بر این باورم که احیای ابتکار، ثبات را به این دو حوزه باز می‌گرداند.

وی افزود: روسیه در خصوص صادرات بدون وقفه غلات و کود‌های کشاورزی مطالباتی دارد که ما بر اهمیت آن تاکید کرده‌ایم.

وزیر خارجه ترکیه گفت که «رجب طیب اردوغان» و «ولادیمیر پوتین» رؤسای جمهور ترکیه و روسیه، به زودی در شهر سوچی روسیه با یکدیگر دیدار خواهند کرد.

فیدان افزود: در این دیدار رهبران دو کشور به طور جامع در مورد موضوعات باقی مانده در دستور کار دیدار امروز ما در سطوح دوجانبه و منطقه‌ای گفتگو خواهند کرد.

قرارداد کریدور غلات به منظور کاهش تأثیر جنگ روسیه و اوکراین بر قیمت جهانی مواد غذایی و به خصوص تامین غلات مورد نیاز تعدادی از کشور‌های وارد کننده با ابتکار ترکیه و با همکاری سازمان ملل متحد، روسیه و اوکراین یک سال پیش در استانبول (۲۲ ژوئیه ۲۰۲۲ ـ ۳۱ تیرماه ۱۴۰۱) امضا شد.

این قرارداد ابتدا برای اجرا در مدت ۶ ماه امضا شده بود و در سه دوره متوالی دو ماهه تمدید شد که مهلت تمدید دو ماهه سوم این قرارداد نیز به پایان رسید و به رغم تلاش دولت ترکیه و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل، دولت مسکو به علت کوتاهی و کارشکنی غرب در عمل به تعهدات خود در قبال تعدادی از مفاد این قرارداد که مورد نظر روسیه بود، با تمدید آن موافقت نکرد.

در طول حدود یکسال اجرای توافق غلات، ۳۲.۸ میلیون تن محموله از اوکراین صادر شد که بیش از ۷۰ درصد آن به کشور‌های ثروتمند رفت و تنها کمتر از یک میلیون تن محموله به فقیرترین کشور‌های آفریقا رسید.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته