دیده بان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری
18 مرداد 1402 - 00:02
کنعانی مقدم در گفت‌وگو با آنا:

تعیین گزینه‌های اصلح با اصلاح قانون انتخابات مجلس مقدور شد

تعیین گزینه‌های اصلح با اصلاح قانون انتخابات مجلس مقدور شد
کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به اجرای اصلاح قانون انتخابات مجلس، گفت: نباید به این قانون به دید منفی نگریست و اتفاقاً برای برگزاری انتخابات سالم و انتخاب فرد اصلح مفید و مؤثر است.
کد خبر : 862230

حسین کنعانی مقدم، کارشناس مسائل سیاسی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری علم و فناوری آنا، درباره دو مرحله‌ای شدن ثبت نام انتخابات مجلس شورای اسلامی گفت: شاه‌بیت این طرح، شیوه انتخابات تناسبی بود که به دلیل مخالفت‌هایی با این شیوه تصمیم بر دو مرحله‌ای شدن ثبت‌نام انتخابات گرفتند.

وی افزود: برخی موانعی که در انتخابات گذشته وجود داشت با قانون جدید قابل رفع هستند و حتی در بحث نظارت استصوابی، دست شورای نگهبان برای به کارگیری بیشتر روش‌های قانونی بازتر خواهد شد و از سوی دیگر از حواشی موجود در بررسی و تأیید صلاحیت نامزد‌ها می‌کاهد.

کارشناس مسائل سیاسی بیان کرد: اما اینکه آیا قانون جدید برروی افزایش مشارکت، کاهش تنگ‌نظری‌ها و وسیع‌تر کردن دایره انتخابات اثرگذار است؟ به نظر می‌رسد خیلی تأثیرگذاری زیادی نخواهد داشت. افزایش مشارکت و کاهش تنگ‌نظری‌ها نیازمند حضور بیشتر نخبگان، احزاب و گروه‌های سیاسی و مردمی در عرصه انتخابات است. 

کنعانی مقدم با بیان اینکه انتخابات ۱۴۰۲ از حساسیت بالایی برخوردار است، گفت: دشمن تمام توان خود را به کار گرفته تا مشارکت مردم در انتخابات را به حداقل برساند تا مشروعیت و مقبولیت نظام را زیرسؤال ببرد. پس با توجه به این شرایط ما نیازمند برنامه‌‍ریزی صحیح هستیم تا مشارکت فعال مردم را افزایش دهیم و در بحث انتخابات موانع آن را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: دو مرحله‌ای شدن ثبت‌نام انتخابات خللی در ثبت‌نام‌ها و آرای مردمی ندارد و فقط بدین معناست که در بررسی صلاحیت افراد دقت نظر بیشتری می‌شود تا افرادی واجد شرایط معرفی شوند که مشکلات فردی و اخلاقی و سیاسی نداشته باشند؛ بنابراین نباید به این قانون به دید منفی نگریست و اتفاقاً برای برگزاری انتخابات سالم و انتخاب فرد اصلح مفید و مؤثر است.

کارشناس مسائل سیاسی تأکید کرد: ثبت‌نام انتخابات چه تک مرحله‌ای بود و چه دو مرحله‌ای تأثیر خاصی بر مشارکت انتخاب‌شوندگان ندارد. هرکسی که تصمیم دارد وارد عرصه رقابت شود باید شرایطی را داشته باشد و این شرایط هم در شیوه قبلی وجود داشت و هم در شیوه جدید، اما فقط در شیوه جدید فرآیند بررسی صلاحیت افراد با دقت بیشتری انجا می‌شود.

کنعانی مقدم در این رابطه افزود: در شیوه قبلی مثلاً ۱۰ هزار نفر نام‌نویسی می‌کردند که نیمی از آن‌ها واجد شرایط نبودند و بعد می‌گفتند ریزش انتخاب‌شوندگان رخ داده و برای نظام حواشی را به وجود می‌آوردند، اما در شیوه جدید ابتدا افراد ثبت‌نام اولیه را انجام می‌دهند و اگر صلاحیت عمومی آن‌ها احراز شود به مرحله دوم که بررسی صلاحیت تخصصی است وارد می‌شوند و در این صورت هم حواشی و هم هزینه سیاسی آن کاهش خواهد یافت.

وی با اشاره به مداخله مجالس مختلف در قانون انتخابات گفت: مجالس مختلف با دیدگاه‌های همیشه سعی داشتند در قانون انتخابات مداخله کنند و در بعضی مواقع بند‌هایی از قانون را به نفع خودشان تغییر یا اصلاح کنند و به نظر من این سری هم مداخلات مجلس سبب شد تا این قانون دست و پا شکسته تصویب شود که باید هر چه سریع‌تر چنین مداخلاتی را پایان داد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
هلدینگ شایسته